• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • pellepelle
    sverker11 skrev 2014-09-27 17:15:46 följande:

1. Vilket förutsätter att någon bestämmer vad som är empatiskt och sympatiskt. Det vill säga en åsiktskontroll.

2.Så du menar att du även skrev ett vettigt inlägg men ändå postade ditt dravel?

1 nej. Jag skrev att det empatiska och sympatiska ska ha makten över språket. Vax var ich en anser är sympati och empati är ju individuellt. Det viktiga är att det är detta som avgör språkbruket, inte egoism, lathet, prestige, historielöshet, okunskap, rasism eller någon annan egenskap. Att man i exempelvis negerbollsfallet tänker: vad är sympatiskt och empatiskt att säga? Och försöker ignorera eller överbrygga de andra egenskaperna.

Ingen åsiktskontroll alltså.

2.Tröttsamt töntigt. Jag kräver inte att du ska förstå det fyndiga i mitt inlägg, men jag kräver att du håller denna diskussion utanför sandlådan. Du är ju för fan vuxen. Skärp dig!
  • Persbrandtinnan

Jag säger negerboll om bakelsen - men jag skulle ALDRIG kalla en svart person för neger.

Neger kan ett bakverk kallas för, men inte en människa.

(Hade jag tänkt på en svart person när jag sa negerboll, så hade jag aldrig sagt negerboll. Snacka om att tappa suget på fika).

• Gert
    SpanskaFlugan skrev 2014-09-27 21:24:34 följande:

Ni har som vita (män) ingenting att säga till om i frågan om negerbollens vara eller icke vara eftersom ni inte är de som blir kränkta av ordet. Det är inte er plats att bestämma hur en människa med svart hur ska reagera på ordet "neger". Läs en svart mans tankar om ordet: brownswede.blogspot.se/2012/12/menar-du-att-du-blir-upprord-om-nagon.html

Så vita kvinnor får säga negerboll?
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Persbrandtinnan
    Persbrandtinnan skrev 2014-09-27 21:22:33 följande:

Jag säger negerboll om bakelsen - men jag skulle ALDRIG kalla en svart person för neger.

Neger kan ett bakverk kallas för, men inte en människa.

(Hade jag tänkt på en svart person när jag sa negerboll, så hade jag aldrig sagt negerboll. Snacka om att tappa suget på fika).

Så jävla bra skrivet.

Tack.

Varsågod.
  • SpanskaFlugan
    Gert skrev 2014-09-27 22:02:44 följande:

Allvarligt är det ditt svar?

Du skyller alla världens problem på vita (män).

Men jisses....

1. Majoriteten av de som kommenterat här inne och hävdar sin rätt att säga "negerboll" är vita män om jag utgår från era nick och bilder. Därav min kategorisering av er som just vita män.

2. Jag har inte sagt något om vita män och världens problem.

3. Jag har bett er som hävdar sin rätt till att säga "negerboll" vad en svenskafrikansk man med mörk hud tycker om order negerboll och neger. Har du läst det?

4. Läs min länk, begrunda och kom sedan med en förklaring till varför du tycker du ska ha rätt till använda ordet "negerboll".
  • Vassochtaggig

Det finns människor som tar illa vid sig av ordet negerboll. Jag är för dåligt påläst och för obildad för att förstå varför det är så. Men, det finns folk som tar illa upp. Okej. Då säger jag väl chokladboll, då. Problemet löst.

• Gert

Det är min och alla andras rättighet att kalla ett bakverk för negerboll om de vill. Ni som inte tycker det kan väl flytta till Nordkorea.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • SpanskaFlugan
    bitterkopp skrev 2014-09-27 22:22:55 följande:

Föredrar slavdrivarboll. En sån utan kakao, du vet.

Vassochtaggig skrev 2014-09-27 22:24:17 följande:

Det finns människor som tar illa vid sig av ordet negerboll. Jag är för dåligt påläst och för obildad för att förstå varför det är så. Men, det finns folk som tar illa upp. Okej. Då säger jag väl chokladboll, då. Problemet löst.

Svar på tråden Negerboll..