manmanne skrev 2014-10-23 15:32:24 följande:
Vi har helt olika visioner.
Rasisten som gärna stoppar in "neger" tre gånger i samma negativa mening är mycket irriterande. Dock är den som försöker undvika "neger" i tid och otid nästan lika påfrestande. Den senare tycker synd om negrer, eller har dåligt samvete, eller vad vet jag? Klart är i alla fall att han ser på dem som andra människor i smyg.
Språk utvecklas. Vad människor ansåg om negrer förut är inte samma som idag. Ordet är inte negativt längre i sig. Finns bara en viss korkad elit som hjälper rasisterna att hålla kvar en viss negativ laddning av ordet. För de flesta är det inte alls så.
Alla hen som försöker försöker forma folket med hjälp av onaturligt språkbruk a-la Orwell kommer med största sannolikhet att misslyckas totalt. Det tror jag.
manmanne skrev 2014-10-23 15:53:21 följande:
De som anser att "neger" är kränkande är del av problemet, ingen del av lösningen.
Självklart kan folk använda ordet neger på ett kränkande sätt och då bör man reagera, men det är verkligen inte alltid fallet.
Men det du inte verkar förstå är att det inte är en åsiktsfråga om huruvida neger är ett kränkande ord eller ej. Det är ett odiskutabelt faktum. Ett ord kan inte förlora sin ursprungliga betydelse eller historia. Det kan tappa i laddning, som jag tror att du menar att det gjort. men även om det gjort det så är ursprunget detsamma och därmed kränkande.
Och det är ju lustigt att du drar in det faktum att språk utvecklas som ett argument, eftersom det är ju just det jag försöker förklara för dig. Att språket har utvecklats från att acceptera ordet neger som comme il faut till att de festa förstått att det är kränkande och har slutat använda det. Det är själva utvecklingen som vi sett, men som du och andra vill motverka. Så det är lustigt att du drar det kortet.
Du skriver att vi ser på mörkhyade på ett annat sätt idag- JAAAAAAA. Det är ju det som är poängen och det är ju
därför vi slutat använda ordet.
Och apropå onaturligt språkbruk. Det sätt du använde hen på betyder på att du enbart syftar till den ytterst lilla skara transexuella eller tvåkönade delen av befolkningen. Misstänker att det inte var så du menade, men för att få in ordet lite onaturligt inkrystat så fick det väl bli lite fel eller ;)