• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • manmanne
    Paulina P P skrev 2014-10-23 15:20:17 följande:
    "Svensk" är inte ett nedsättande ord utan beteckningen på en nationalitet.
    De som anser att "neger" är kränkande är del av problemet, ingen del av lösningen.
    Självklart kan folk använda ordet neger på ett kränkande sätt och då bör man reagera, men det är verkligen inte alltid fallet.
  • pellepelle
    manmanne skrev 2014-10-23 15:32:24 följande:

Vi har helt olika visioner.
    Rasisten som gärna stoppar in "neger" tre gånger i samma negativa mening är mycket irriterande. Dock är den som försöker undvika "neger" i tid och otid nästan lika påfrestande. Den senare tycker synd om negrer, eller har dåligt samvete, eller vad vet jag? Klart är i alla fall att han ser på dem som andra människor i smyg.

Språk utvecklas. Vad människor ansåg om negrer förut är inte samma som idag. Ordet är inte negativt längre i sig. Finns bara en viss korkad elit som hjälper rasisterna att hålla kvar en viss negativ laddning av ordet. För de flesta är det inte alls så.

Alla hen som försöker försöker forma folket med hjälp av onaturligt språkbruk a-la Orwell kommer med största sannolikhet att misslyckas totalt. Det tror jag.

manmanne skrev 2014-10-23 15:53:21 följande:
    De som anser att "neger" är kränkande är del av problemet, ingen del av lösningen.
    Självklart kan folk använda ordet neger på ett kränkande sätt och då bör man reagera, men det är verkligen inte alltid fallet.
    Men det du inte verkar förstå är att det inte är en åsiktsfråga om huruvida neger är ett kränkande ord eller ej. Det är ett odiskutabelt faktum. Ett ord kan inte förlora sin ursprungliga betydelse eller historia. Det kan tappa i laddning, som jag tror att du menar att det gjort. men även om det gjort det så är ursprunget detsamma och därmed kränkande.

Och det är ju lustigt att du drar in det faktum att språk utvecklas som ett argument, eftersom det är ju just det jag försöker förklara för dig. Att språket har utvecklats från att acceptera ordet neger som comme il faut till att de festa förstått att det är kränkande och har slutat använda det. Det är själva utvecklingen som vi sett, men som du och andra vill motverka. Så det är lustigt att du drar det kortet.

Du skriver att vi ser på mörkhyade på ett annat sätt idag- JAAAAAAA. Det är ju det som är poängen och det är ju därför vi slutat använda ordet.

Och apropå onaturligt språkbruk. Det sätt du använde hen på betyder på att du enbart syftar till den ytterst lilla skara transexuella eller tvåkönade delen av befolkningen. Misstänker att det inte var så du menade, men för att få in ordet lite onaturligt inkrystat så fick det väl bli lite fel eller ;)

• tobbe01

Jag tror faktiskt att svarta personer som bor i Sverige skiter fullständigt i att vi har (haft) en kaka här som vi kallar(t) för negerboll! (de måste vara rätt bra på svenska för att förstå ordet)  Det är en massa människor som blir kränkta åt dem och som tror att svarta är korkade och varken har humor eller distans till sig själva.

• manmanne
    pellepelle skrev 2014-10-23 16:38:41 följande:
    manmanne skrev 2014-10-23 15:53:21 följande:
    Men det du inte verkar förstå är att det inte är en åsiktsfråga om huruvida neger är ett kränkande ord eller ej. Det är ett odiskutabelt faktum. Ett ord kan inte förlora sin ursprungliga betydelse eller historia. Det kan tappa i laddning, som jag tror att du menar att det gjort. men även om det gjort det så är ursprunget detsamma och därmed kränkande.

Och det är ju lustigt att du drar in det faktum att språk utvecklas som ett argument, eftersom det är ju just det jag försöker förklara för dig. Att språket har utvecklats från att acceptera ordet neger som comme il faut till att de festa förstått att det är kränkande och har slutat använda det. Det är själva utvecklingen som vi sett, men som du och andra vill motverka. Så det är lustigt att du drar det kortet.

Du skriver att vi ser på mörkhyade på ett annat sätt idag- JAAAAAAA. Det är ju det som är poängen och det är ju därför vi slutat använda ordet.

Och apropå onaturligt språkbruk. Det sätt du använde hen på betyder på att du enbart syftar till den ytterst lilla skara transexuella eller tvåkönade delen av befolkningen. Misstänker att det inte var så du menade, men för att få in ordet lite onaturligt inkrystat så fick det väl bli lite fel eller ;)

Nej det är inget faktum att neger är kränkande. Det är enbart kränkande om avsikten är att kränka, dvs nästan aldrig.

Du tycks tro att du kan definera hur människor uppfattar olika ord. Så fungerar det inte, och eftersom du har lite svårt syftar mitt "hen" inte på den ytterst lilla skara transexuella eller tvåkönade delen av befolkningen, utan på de som användet ordet felaktigt, som t ex du. Glad
  • pellepelle
    manmanne skrev 2014-10-23 17:37:33 följande:

Nej det är inget faktum att neger är kränkande. Det är enbart kränkande om avsikten är att kränka, dvs nästan aldrig.

Du tycks tro att du kan definera hur människor uppfattar olika ord. Så fungerar det inte, och eftersom du har lite svårt syftar mitt "hen" inte på den ytterst lilla skara transexuella eller tvåkönade delen av befolkningen, utan på de som användet ordet felaktigt, som t ex du.

Men snälla du. Du har antingen inte läst det jag skrivit eller så har du inte förmågan att ta in en text och förstå den. Det handlar inte om hur eller till vem eller varför man säger ordet. Det handlar ordet i sig. Jag förstår inte varför du inte förstår det. Jag har ju till och med skrivit att jag är medveten om att avsikten nästan aldrig är att kränka. Det är inte det vi diskuterar ytan det är ordet- helt fristående från användningskontext vi pratar om. Kan du inte bara snälla rara ta och fatta det. Jag har ju skrivit detta 200 gånger nu och du tjatar fortfarande om avsikt. Fast det inte ens har med saken att göra.

Jag förstod vad du menade med hen och vem du syftade på, men eftersom du de facto använde det på ett felaktigt sätt så att den rent språkliga syftningen blev som jag skrev- och samtidigt pratade om onaturligt språkbruk - det blev så mycket sten i glashus att jag var tvungen att driva med dig. Smashbollen var för hög helt enkelt :)
  • Lamoureuse

Det är så sorgligt att folk inte rikigt förstår att ordet neger är kränkande. Ni som försöker att får de till att förstår kommer ni tyvärr inte att lyckats. ????????????

• manmanne

Kanske det här som du inte förstår?:

Vad människor i snitt avser med ett ord speglar vad ordet betyder i ett levande språk.
    Vad ett hen tycker att ett ord skall betyda, är helt irrelevant för ett levande språk.

• pellepelle
    manmanne skrev 2014-10-22 17:48:58 följande:

Nu fabricerar du ju bara. I fall negerboll helt naturligt bara slutats att användas skulle ju inte den här tråden existera.

Det har inte helt slutat användas - bara av den tänkande, sympatiska, osjälviska, utvecklingsvilliga och historiekunniga majoriteten. Inte av resten.
    manmanne skrev 2014-10-24 17:16:14 följande:

Vad du diskuterar börjar jag undra. Är avsikten inte att kränka och du ändå känner dig kränkt, bör du besöka en psykolog.

Så om någon kallar mig för en lägre stående människa som är jämförbar med djur, men bara avser att beskriva mig utifrån min hudfärg så är det upp till mig att inte bli kränk och inte upp till avsändaren att förstå innebörden av de ord man använder och välja ord dom passar det man avser?

Om man nu avser att inte kränka, varför få inte välja ett ord som inte i sig är kränkande? Varför envisas med att använda ett ord som inte betyder det man avser?
  • pellepelle
    manmanne skrev 2014-10-24 17:20:17 följande:

Kanske det här som du inte förstår?:

Vad människor i snitt avser med ett ord speglar vad ordet betyder i ett levande språk.

Vad ett hen tycker att ett ord skall betyda, är helt irrelevant för ett levande språk.

Så bra, då är vi ju överens om att ordet har en kränkande betydelse. För inte lever du väl i en fantasivärld där du inbillat dig att svenskar i snitt tycker att ordet neger är neutralt laddat? Eller gör du det, i så fall är det värre ställt med dig än jag trodde.

Det verkar också på din argumentation som om du tror att betydelsen av ordet har en kurva som pekar mot att det skulle bli mindre negativt laddat. Det är ju helt sinnes i så fall. Det ser du ju bara på hur lättvindligt ordet förekom i svensk litteratur för 50 år sedan och hur otänkbart det vore idag. Och det har inget med någon PK-elit att göra. Det har med språkutveckling att göra.

Och snälla du, använd inte ord du inte förstår eller vet hur man sätter in i en mening (hen)
  • ica
    manmanne skrev 2014-10-24 17:16:14 följande:
    Vad du diskuterar börjar jag undra. Är avsikten inte att kränka och du ändå känner dig kränkt, bör du besöka en psykolog.
  • pellepelle
    forskolekock skrev 2014-11-12 20:12:30 följande:

Neger är INTE kränkande punkt är själv en stolt neger - negress.

Du glömde nog några väsentliga ord där.

"För mig personligen är neger inte kränkande" ska det stå.

Det råder ju ingen tvekan om ATT en stor del av mörkhyade upplever det kränkande och det är ju det vi har att ta hänsyn till. Inte till den som inte upplever det så. Ni tycker ju inte att alternativen är MER kränkande. Eller hur?
  • Nidingbane

Även om jag fortfarande inte försvarar användandet av ordet "neger" i Svenska språket. Så kanske det kan bero på att du har kunskap och vet en del som många Svenskar inte har. Ta det här med negerboll eller t ex Nigeriansk fotboll dvs. stolta Nigerianer (svarta som vita) som är mycket duktiga i fotboll.

Läs gärna länkarna!
    http://en.wikipedia.org/wiki/Negro
    http://en.wikipedia.org/wiki/Nok_culture
    http://www.naijablog.co.uk/2009/04/1897-nigeria-gets-its-name.html
    http://en.wikipedia.org/wiki/Nigger
  • forskolekock

det hela började med att en vit man flyttade till en afrikansk stam och han visade prov på kunskaper och skicklighet och vart därför hyllad som "negerkung" . Så började det hela och därav kom ordet neger. Lite historisk fakta bara.

• oOOo  oOOo
    forskolekock skrev 2014-11-16 22:46:28 följande:
    det hela började med att en vit man flyttade till en afrikansk stam och han visade prov på kunskaper och skicklighet och vart därför hyllad som "negerkung" . Så började det hela och därav kom ordet neger. Lite historisk fakta bara.
    Men precis, Pippi Långstrumps farsa var det va?
  • pellepelle
    forskolekock skrev 2014-11-16 22:46:28 följande:

Hehe Dagens roligaste om det var ett skämt, dagens sorgligaste om det inte var det.... ;)
  • Kofot

Kanske inte för dig men för andra.
  • enimini

Löjligt det där, är det så svårt att säga chokladboll? Om man nu vet med sig att folk reagerar negativt? Eller helt enkelt bara skita i att äta dessa onyttiga smörbollar. Finns inget bra med dom ändå.

• AnonymZZ

Om nu själva ordet är så laddat så tycks det spanska vinet Gato Negro inte vara rasistiskt när folk inte reagerat på det

Är det på det viset så gör vi om det svenska bakverket till ett spanskt bakverk och heter "Bolas Negro" I Spanien så är det vanligt med typ sådana titlar på bakverk

Så har vi konstiga länder i Afrika.
    Niger och Nigeria. Innebär det att invandrare blir rasist som kommer till Sverige?

-- Jag kommer från Niger
    Va,, sådär får du inte säga det är rasistiskt,, säger du så för att du inte har ett bättre förstånd?

--- Jag kommer från Nigeria
    Herre gud vad rasistiskt! Vad är avsikten att göra sig lustig över andra?