Inlägg från: pellepelle |Visa alla inlägg
  • pellepelle

Negerboll..

Plopps80 skrev 2013-05-29 21:24:59 följande:

Det är ett ord som man kom på förra året typ... Dessutom anses det inte som kränkande av pk människor. Så det hör inte ihop med negerboll som typ hetat det i 50 år och som anses kränkande av pk.... Kass jämförelse.
    Poängen är ju inte att det är PK-människor som tycker negerboll är ett kränkande ord utan att det är mörkhyhade människor som gör det...

Och om det nu är så att det faktiskt är så att ganska många blir kränkta av att ordet används, varför då inte ändra ordet?
    Neger, tattare och andra liknande ord var ju helt rumsrena förr i tiden, men har nu helt försvunnit ur vår vokabulär (javisst, en del bakåtsträvare och förvirrade 93-åringar håller fast vid de orden fortfarande) på grund av att de kränkte andra. Så jag förstår inte varför negerboll inte skulle kunna göra det, chokladboll är ju dessutom ett betydligt mer informativt ord och låter dessutom godare....?

Svenne, eller svennebanan kan aldrig bli lika kränkande som neger då orden uppkommit utifrån olika maktperspektiv. Det är skillnaden, inte att PK-människor bestämt sig för att det är så!
  • pellepelle
    oOOo oOOo skrev 2013-06-11 14:25:39 följande:
    Vad tycker PK människor då? Att neger är ett icke kränkande ord?

Du har nog fel är jag rädd, pk-media är ganska överens om att neger är ett kränkande ord. 
    Tror du förstod lite fel där. Det är klart att PK-människor tycker att det är kränkande också. Men det är ju inte därför vi ska sluta använda det, utan för att mörkhyade gör det. Det är ju de som blir kränkta!
  • pellepelle
    oOOo oOOo skrev 2013-06-11 14:33:03 följande:
    Jag bara läste vad du skrev. 

Så poängen är precis vad du säger att poängen inte är nämligen att det är PK att tycka att negerboll är kränkande. 
    Hehe, nu tror jag du medvetet väljer att missförstå, för så har jag aldrig skrivit om du verkligen läser vad som står. Så jag tar det i klarspråk:

1. Det är PK att tycka att negerboll är ett kränkande ord, dvs "PK-människor" tycker det.
    2. Många mörkhyade människor blir kränkta av att man använder ordet.
    3. Det som är viktigt (dvs vad som är poängen) är punkt nummer 2. Den ska vi respektera.
    4.Om det bara hade varit så att punkt 1 var sann hade vi kunnat skita i det, för vad någon tycker borde vara kränkande för någon annan spelar ingen roll. Enbart huruvida den berörda personen, folkgruppen eller motsvarande faktsikt själva upplever det som kränkande. Och om den/hen/de gör det så skall vi andra respektera det och sluta använda ordet.

Fortfarande oklart?
  • pellepelle
    oOOo oOOo skrev 2013-06-11 15:04:06 följande:
    Nej, jag tror att det var just det som plopps menade. Men du kanske inte hade någon invändning mot plopps? Du villa bara säga din bit( vilken är fullt respektabel för övrigt)?
    Vad Ploppis menar är inte alltid lätt att förstå...
  • pellepelle
    Jan Banan01 skrev 2013-06-14 23:56:51 följande:
    Neger kommer från det spanska ordet negro som betyder svart. Varför skulle det vara kränkande? 
    Japp, och ordet började användas om afrikaner och slavarna som togs till Amerika därifrån. Det var redan från början ett nedsättande ord som beskrev förgen på hyn, men också särskilde dem från "riktiga, fullvärdiga" människor (dvs vita). Negros var lägre stående i ögonen på de som myntade ordet. Ordet har därmed alltid haft en nedvärderande och kränkande mening i sig.

På 80 och 90-talet började dock svarta (framföralt inom gäng- och hip hop-kulturen) ta tillbaka och anamma ordet som sitt eget som ett sätt att försöka få bort den negativa stämpeln (ungefär som vissa invandrare i Sverige säger blatte till varandra för att "ta tillbaka" ordet från de som i negativ mening myntade ordet som ett nidord).

Det är vad som skiljer just neger från de allra flesta andra öknamn om folkgrupper, t.ex svenne, japs, jänkare med mera. Ord som inte tillkommit för att man tycker att dessa folkgrupper är mindre värda människor.
    Jan Banan01 skrev 2013-06-14 20:49:13 följande:
    Blir folk förbannade är det ju deras problem. Jag har alltid sagt negerboll och det kommer jag alltid att kalla det.
    Men nu är det ju så att det finns ganska många som blir illa berörda av att människor använder ordet neger och dessutom negerboll. Du tycker inte att den lilla insats det är för dig att byta till chokladboll (som både låter godare och är mer rättvisande för vad det är) är värt det hela för att andra människor ska må bättre?

• pellepelle
    sverker11 skrev 2013-06-18 16:15:43 följande:
    Har du någon trovärdig källa för dina påståenden? Det vill säga ditt påstående om ordet negers ursprung eftersom jag inte hittar något stöd för din tolkning i SAOB.

Det har för övrigt funnits en svensk biskop med namnet Petrus Andreae Niger (Peder Swart).

"Men nu är det ju så att det finns ganska många som blir illa berörda av att människor använder ordet neger och dessutom negerboll. Du tycker inte att den lilla insats det är för dig att byta till chokladboll (som både låter godare och är mer rättvisande för vad det är) är värt det hela för att andra människor ska må bättre?"
    Chokladboll är ett ovanligt dumt namn eftersom den inte innehåller choklad. Kakaoboll skulle vara ett bättre namn.
    Njae, trovärdig källa, du kan ju kolla Wikipedia eler Bo bergmans "Ordens ursprung"

Det är väl inte helt sant att neger från allra allra första början nödvändigtvis var nedsättande, även om det är rimligt att tro att koloniasatörerna såg ner på människorna de mötte. Det var ju lite av ett signum för dessa herrar oavsett om de besökte tekniskt överlägsna kineser eller en infödingsstam i centralafrika.

Men vi kan väl säga så här, så slipper vi vara oense om källor och så:
    Ordet neger har under flera 100 år varit nedsättande och föraktfullt. Ordet har skapats av människor som själva inte är mörkhyade och som såg sig som "bättre människor" än dem de skapade ordet om. Det kan vi ju vara överens om utan vidare källkritik i alla fall.

Även om ordet från allra första början bara var en beskrivning av hudens färd (dvs latinska "niger") så laddades det snabbt med negativa värderingar och förakt. Ordet mörkhyad är idag oladdat och på samma sätt beskrivande som "niger" var. Så- vill man inte ladda sitt ord använder man mörkhyad, vill man ladda ordet med negativa egenskaper och förakt säger man neger. Så enkelt är det, oavsett den semantiska betydelsen av det latinska ursprunget. Vill man så kalla ett bakverk för något som innehåller ett ord som är laddat med negativa egenskaper och förakt så kan man ju göra det, så länge man tycker att mörkhyade människor förtjänar det föraktet. Men då får man stå för det!

Sen: Vad är definitionen av choklad? Torde den inte vara kakao blandat med fett och i vissa fall även socker... Ingredienser som finns i chokladbollar... men säger du kakaoboll så är det fine med alla. Det är ju inte kränkande för någon!

• pellepelle
    sverker11 skrev 2013-06-30 13:43:38 följande:
    Det finns dock ett problem och det är att om värderingarna inte ändras kommer snart mörkhyad att få samma negativa klang som neger. Se USA där benämningen på svarta bytts ett par gånger under årens lopp men fördomarna bestått vilket gjort att åtminstone vissa efter en tid sett de  nya benämningarna som fördomsfulla. Det är inte helt otroligt att det om några år sitter någon och kritiserar att du använt ordet mörkhyad och inte kan förstå att  människor var så fördomsfulla och ignoranta i början av 2000-talet. Det vill säga år 2150 sitter pellepelle2 och klagar över hur nedsättande och föraktfullt pellepelle uttryckte sig i början av 2000-talet.
    Må så vara, men att ett ord i framtiden kan komma att upplevas som kränkande är ingen anledning att låta bli att använda det idag då det inte är det... Och det är ju definitivt ingen anledning till att använda ord som idag är kränkande, oavsett om de varit det för alltid (som neger) eller fått sin negativa klang under resans gång. Jag vill också poängtera att pellepelle1 inte klagar över hur nedsättande "Columbus" uttryckte sig, utan hur vissa uttrycker sig idag. Alla lever i sin tid och efter den vetskap som finns just då. Under kolonisationsåren så trodde man ju faktiskt på riktigt att mörkhyade människor var en lägre stående ras, nästan närmare apor än vita män. Idag vet vi ju att det inte är så och då ska man agera efter det och använda språkbruk som rimmar bättre med vår vetskap!

Choklad skall innehålla minst 18% kakaosmör medan kakaopulver är det som blir över när kakaosmöret är utvunnet. Det vill säga negerbollen är ingen chokladboll utan en kakaoboll. Det skulle iofs inte vara några problem att använda ett felaktigt namn men med tanke på det ovanligt korkade argumentet att den inte innehåller några negrer och därför inte kan kallas negerboll så bör man vara konsekvent och inte använda den felaktiga beteckningen chokladboll eftersom den inte heller innehåller någon choklad.
    Ja, hur man definierar choklad tillhör ju inte diskussionen. Vill du säga kakaoboll så för all del- det kränker ingen. det viktiga i frågan är ju inte att det ska säga vad som är i, utan att det inte ska vara kränkande för någon... Sen om choklad inte är en helt rätt definition så må så vara. det är i alla fall närmare sanningen än negerboll (även om jag aldrig uttalat det korkade argumentet du framlägger, men jag har sett andra göra det jag med)
    Jag kallar inte den vidriga tingesten någonting alls eftersom jag anser att den inte är tjänlig som människoföda (eller för den delen som djurföda). Däremot anser jag att negerbollsmotståndarna är nästan lika vämjeliga som tingesten själv med sitt ständiga självförhärligande där de (flesta) försöker framställa sig som en bättre sorts människor bara för att de undviker ett visst ord. De framstår som minst lika fördomsfulla som de som skapade ordet.

Nåja, Det finns vissa negerbollsmotståndare som enbart är intresserade av att andra inte ska bli kränkta och inte bryr sig om hur man själv framstår. Typ som jag...
    Sen håller jag med om att det finns rätt många självgoda människor därute, inte minst här på FL. Men då främst i föräldraskapsfrågor, snarare än språkbruksfrågor...

• pellepelle
    Jan Banan01 skrev 2013-08-17 15:17:40 följande:
    Jag tror att det är som så att det är alla PK-svenskar som har problem med alla negerord och att negrerna själva ärligt talat inte bryr sig så mycket om det, faktiskt. Så sent som förra veckan gick jag in på ett cafè på Frölunda Torg för en fika. Bakom disken stod en en blond svenskt tjej av den vanliga sorten, 18-20 år och en svart kille i samma ålder ungefär. Han var från Somalia. Killen frågade mig vad jag ville ha och då sa jag att jag ville ha en bit prinsesskaka och en kalla-det vad-du vill-boll. Den svenska tjejen såg ut som om hon skulle få krupp och hjärnblödning samtidigt. Hur tror ni att svartingen reagerade? Han började asgarva!! Han gav mig det jag ville ha och efter att ha betalat satte jag mig vid ett bord. Det var inte så mycket folk på kafét just då och efter några minuter kom svartingen med en kopp kaffe i näven och undrade om han fick göra mig sällskap. Det hade jag inget emot, så där satt vi och snackade om allt mellan himmel och jord i nästan 1 timme och det var väldigt trevligt. Han hade kommit till Sverige 4 år tidigare och även om han talade svenska med grov brytning var den faktiskt full förståelig. Under den timmen yttrade vi inte ett ord min lilla "fadäs". Så alla PK-svenskar: Skaffa er ett liv, för fan!!!

Men dj gjorde kinkiges fadäs. Du kallade den ju för "kalla-den-vad-du-vill-boll". Inte negerboll ;)
  • pellepelle
    Jan Banan01 skrev 2013-08-18 00:51:09 följande:
    Nu vet jag inte vad som menas med kinkiges Men killen begrep mycket väl vad jag syftade på och han förstod också att jag var ironisk. Annars hade han ju inte skrattat, eller hur?

Du gjorde ingen fadäs. Genom att säga "kalla den vad du vill-boll" visade du respekt. Det du signalerade till de båda cafebiträdena var att du känner till att många tar illa upp av ordet negerboll och väljer att inte säga det för att respekterar andra och deras kändlor och rätt till att inte få kränkande ord slängda i ansiktet även fast du egentligen kallar bakverket det. I själva verket mer PK än att säga chokladboll!
Svar på tråden Negerboll..