Inlägg från: Nidingbane |Visa alla inlägg
  • Nidingbane

Negerboll..

Nu är jag lite löjlig! Men man kan ju faktiskt översätta det till "svart-boll" eftersom det så illa betraktade ordet kommer ifrån de latinstalande benämning för svart ex Negro på Spanska eller Negre på Franska osv. Annat är det med uttrycket "nigger" som däremot lär ha kommit till i ett enbart nervärderande syfte under på de svarta under slaveritiden, men där dock fortfarande ska ha menat de med "svart" hudfärg. Även om man nu inte behöver ordet i Svenskan så är ju faktiskt det nervärderande uttrycket Nigger mest likt latinets ursprungliga ord för svart dvs niger. Så allt har nog trots allt mycket med hur man säger det och i vilket samband man säger det. För inte tror jag att man kommer att sluta använda ordet i Franskan Portugisiskan Spanskan osv om jag där t ex säger: älskar din svarta (mörka) hud!

• Nidingbane
    pellepelle skrev 2014-09-27 07:35:04 följande:
    Jag skulle nog läsa på lite om ordet neger innan jag uttalade mig igen i frågan om jag var du. Mer historielöst inlägg har jag aldrig läst. Orkar du inte gå till böcker som källor kan fu ju bara läsa genom några av de 390 trådar på FL som diskuterar detta så får duken crash course i ämnet. Så kan du komma tillbaka och be om ursäkt för ditt förhastade inlägg sedan
    Ge mig i så fall förslag innan du kommer med förtal. Det är A och O om man kommer med sådana beskyllningar som du nu gör. Själv är jag numer oerhört noggrann innan jag gör mina inlägg. Och jag skulle inte ha skrivit som jag nu gjorde om jag inte först läst det t ex i Wikipedia NE mm på nätet osv eller haft något annan kunskap och erfarenhet av det hela. Jag har t ex en bror som själv är gift med en portugisisk talande negress ifrån Brasilien som själv tog upp detta såsom ett ex när det en gång kom på tal.

PS. Kom med förslag, för jag hoppas att du förstår att jag inte hade kommit med mitt inlägg om jag inte vore väldigt intresserad av ämnet. Ja jag vill gärna lära mig mer dvs. hur andra ser på det.

Väl mött även om jag nu känner mig en aning sårad!
  • Nidingbane

Utan att jag vill försvara ordet Negerboll på något vis. Nej, nej, nej jag med mina inlägg bara vänligt påpeka något som inte alla kanske känner till. Länderna Niger och Nigeria är ju t ex länder där vars namn än idag skulle kunna antyda om det Svarta eller mörka Afrika. Det skulle vara intressant att veta mer.

• Nidingbane
    pellepelle skrev 2014-09-27 20:06:40 följande:

He

Ordeg neger uppkom för att särskilja den svarta människorasen från den vita i syfte att etablera en rangordning mellan dessa. Dvs ordet neger uppkom för att statuera den svarta rasens underlägsenhet. Sedan dess har ordet haft en nedvärderande betydelse precis lika illa dom nigger (som är slang för neger eller negro)

Ordet betyder svart men har en nedvärderande innebörd. Endast i vissa undantagsfall har den inte denna innebörd, exempelvis där två svarta skämtsamt kallar varandra för det, något som görs gör att avtraumatisera ordet. Men en vit kan aldrig använda ordet på svenska utan att det får en negativ innebörd med tanke på dess ursprung och innebörd. Aldrig!
    Håller med dig på nästan allt. Men undrar hur ordet kan få en negativ innebörd i ett språk där ordet bara förekommer såsom en mer naturlig del utan att det är ett ord som man tagit utifrån t ex som nu neger. För inte kan du väll påstå att svart allmänt är negativ i dessa språk? Hur ska man då bära sig åt att då förklara eller säga färgen svart på dessa språk? Själv tycker jag svart är vackert sexigt och urläckert precis som brorsan.

• Nidingbane

Men jag skrev det i mitt första inlägg! Jag menade i alla fall helt och hållet det du nu skriver dvs. mycket har med hur man säger det och i vilket samband man använder det!

"Nu är jag lite löjlig! Men man kan ju faktiskt översätta det till "svart-boll" eftersom det så illa betraktade ordet kommer ifrån de latinstalande benämning för svart ex Negro på Spanska eller Negre på Franska osv. Annat är det med uttrycket "nigger" som däremot lär ha kommit till i ett enbart nervärderande syfte under på de svarta under slaveritiden, men där dock fortfarande ska ha menat de med "svart" hudfärg. Även om man nu inte behöver ordet i Svenskan så är ju faktiskt det nervärderande uttrycket Nigger mest likt latinets ursprungliga ord för svart dvs niger. Så allt har nog trots allt mycket med hur man säger det och i vilket samband man säger det. För inte tror jag att man kommer att sluta använda ordet i Franskan Portugisiskan Spanskan osv om jag där t ex säger: älskar din svarta (mörka) hud!"

Jag håller med dig!

• Nidingbane
    pellepelle skrev 2014-09-28 11:53:03 följande:
    OK, ursäkta om jag var hård mot dig då innan, jag uppfattade inte det du skrev på det sättet.
    Det gör inget, jag kan förstå att man blir irriterad av ett sådant här ämne.
  • Nidingbane
    forskolekock skrev 2014-11-12 20:12:30 följande:

Neger är INTE kränkande punkt är själv en stolt neger - negress.

Även om jag fortfarande inte försvarar användandet av ordet "neger" i Svenska språket. Så kanske det kan bero på att du har kunskap och vet en del som många Svenskar inte har. Ta det här med negerboll eller t ex Nigeriansk fotboll dvs. stolta Nigerianer (svarta som vita) som är mycket duktiga i fotboll.

Läs gärna länkarna!
    http://en.wikipedia.org/wiki/Negro
    http://en.wikipedia.org/wiki/Nok_culture
    http://www.naijablog.co.uk/2009/04/1897-nigeria-gets-its-name.html
    http://en.wikipedia.org/wiki/Nigger
Svar på tråden Negerboll..