pellepelle skrev 2013-08-24 18:41:52 följande:
Neger är nedsättande utan att lägga till djävla eller äckel. Det är skillnaden mig t.ex viting eller jude. Det nedlåtande finns i själva ordet.
Det många inte verkar fattar är att det handlar om just själva ordvalet där det nedvärderande neger finns med. Hade det hetat mörkhyadboll hade det inte varit nedvärderande alls. Det faktum att själva bakverket är omtyckt spelar ingen roll. Det är inte en fråga om ATT hänvisa till en folkgrupp utan HUR man gör det och då är ordet neger under alla omständigheter fel eftersom det i sig är nedlåtande.
Gällande Kalle Anka handlade det åter inte om ATT en mörkhyad docka och en judisk docka visades utan HUR de visades. Nidbild i stället för skämtsamt kärleksfullt. I det fallet är jag dock lite mer tveksam eftersom det är ett "konstverk" där tidsandan måste få synas. Men eftersom det enkelt gick att ta bort dessa två förolämpande sekunder utan att kvalitén minskades alls och därmed ta in konstverket i dagens mer medvetna och respektfulla sammanhang så är det ju bra eftersom vissa uppenbarligen tog illa vid sig.
Ordet neger är faktiskt inte ett nedsättande ord, utan det har i modern tid börjat uppfattas som nedsättande. Definitionen av ordet är enbart "person med mörk hy", vilket i sig inte är kränkande, utan det är som sagt folk som hittat på att det ska vara negativt. Jag personligen skiter fullständigt i folks åsikter och håller mig till fakta, vilket är att neger betyder mörkhyad människa och det i sig är inte på något sätt negativt. Att folk sedan hittat på en massa skit som faktiskt inte hör till definitionen, det är deras problem.
"Mörkhyadboll" funkar inte eftersom den inte har någon hud, dessutom låter det korkat. Och snälla, använd inte ordet "fel", jag orkar inte dra igång en diskussion om moral och rätt och fel
igen. Låt oss bara säga att ord är ord, de är inte "rätt" eller "fel" för de är bara ord, allt ligger i hur folk tolkar det.
"Nidbild i stället för skämtsamt kärleksfullt" Jaså, på vilket sätt? Den svarta dockan är hur gullig som helst, den är bara svart, och jätterolig och charmig. Juden ser jag ännu mindre problem i, den ser ju hur normal ut som helst?