sandratjejen skrev 2013-08-20 09:24:47 följande:
Ja kommer inte sluta använda de då ja tycker att de inte ska behöva vara ett ord som är nedvärderande!
Och att dom då försöker ta tillbaka de som du säger varför inte hjälpa dom med de?
De gör vi ju inte genom att fortsätta att säga att de är är ett nedvärderande ord och använda de som de?
Jag har aldrig använt ordet neger för att nedvärdera någon.
Och absolut inte för rasistiska ändamål. Jag tycker att man ska försöka se ordet för de de va i grunden och "komma över" tiden då dom va slavar.
Jag ser inte på negrer som slavar eller mindre värda personer!
Är du på riktigt?
Det är knappast du som är i position att bestämma om ett ord "behöver" vara nedvärderande eller inte. Neger
ÄR ett kränkande och nedvärderande ord. Oavsett vad du vill eller har för tanke med att använda det så är det ett obestridligt faktum att ordet neger är kränkande och nedvärderande.
Det är vad du har att ta hänsyn till när du väljer att använda det eller inte, inte om du
vill att det ska vara nedvärderande eller ej. Förstår du skillnaden?
Om du nu inte ser mörkhyade som mindre värda, varför visar du då inte dem samma respekt som andra genom att inte använda ett ord som kränker dem? Du säger ju knappast mongo till eller om en människa med downs syndrom längre (eller gör du det är du ju i och för sig konsekvent, men skrämmande...)
Jag håller också med JagärHärnu om att ordet egentligen inte går att ta tillbaka, jag får ursäkta min dåliga formulering där. Det handlar om att ta ordet för att göra det "mindre" kul för rasister att använda det. Ungefär som att en överviktig mellanstadiepojke direkt går in och skämtar om sin egen vikt för att det inte ska bli kul för mobbarna att retas över just vikten. (inga andra övriga liknelser med exemplet)
sandratjejen skrev 2013-08-20 09:24:47 följande:
!
Och om man nu hatar negrer så mycket varför vill man då fortsätta att säga negerboll?
De borde väll finnas bättre sätt att nedvärdera personer med då än att kalla ett bakverk för de.
De borde ju annars betyda att jag inte gillar negerbollar för inte vill man väl äta något man inte tycker om?
Och jo jag tycker om negerbollar.
Du vill fortsätta säga det eftersom du inte bryr dig om att du kränker dessa människor. Troligen då eftersom du inte bryr dig om dem (sen om det bara är mörkhyade du inte känner förtjänar respekt, eller om det är alla människor det vet jag inte)
Och jo, det finns betydligt värre sätt att nedvärdera människor än att sätta deras nedvärderande epitet på ett bakverk, men ett litet slag i magen är också ett slag och det behöver ju inte stå i vägen för en rak höger i andra sammanhang så att säga.
Din sista slutsats är för löjlig för att ens kommentera. Jag förutsätter att du bara skämtar och inte på riktigt drar den slutsatsen annars blir jag riktigt rädd...