pellepelle skrev 2013-08-20 09:01:04 följande:
Neger har ända från slaveriets tid använts som nedvärderande ord av vita. Räcker inte det för att inte använda ordet? Vad skulle krävas för att du skulle sluta använda det? Räcker det inte att det idag utan någon som helst tvekan är ett kränkande ord?
Att mörkhyade själva använder ordet om sig själva är ju för att försöka avdramatisera det och "ta tillbaka" det ordet. För att rasister och andra otänkande människor skall tappa suget för att använda det som skällsord eller kränkande ord. För att de inte vill att det ska finnas ord som används för att definiera deras hudfärg som mindre värd. Samma sak med ordet blatte som ju används av vissa grupper med utländskt påbrå i Sverige.
Ja kommer inte sluta använda de då ja tycker att de inte ska behöva vara ett ord som är nedvärderande!
Och att dom då försöker ta tillbaka de som du säger varför inte hjälpa dom med de?
De gör vi ju inte genom att fortsätta att säga att de är är ett nedvärderande ord och använda de som de?
Jag har aldrig använt ordet neger för att nedvärdera någon.
Och absolut inte för rasistiska ändamål. Jag tycker att man ska försöka se ordet för de de va i grunden och "komma över" tiden då dom va slavar.
Jag ser inte på negrer som slavar eller mindre värda personer!
Och om man nu hatar negrer så mycket varför vill man då fortsätta att säga negerboll?
De borde väll finnas bättre sätt att nedvärdera personer med då än att kalla ett bakverk för de.
De borde ju annars betyda att jag inte gillar negerbollar för inte vill man väl äta något man inte tycker om?
Och jo jag tycker om negerbollar.