• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • Cal XVI Gustf
    Totoro skrev 2013-08-18 03:06:42 följande:
    Får man inte säga kinapuffar heller då? Kinapuffar borde ju vara lika kränkande?
    Var ju nån som gnällde om just kinapuffar härom året:

http://hd.se/mer/2011/09/13/ni-sliter-sjalen-ur-mig/

"Se bara på Fazers Kina-godis, vars förpackning pryds av en knallgul asiat med rishatt och ögon sneda som en lördagsfylla. Inte ett dugg bättre än Nogger black, glassen som gav upphov till ramaskri och fick dras tillbaka." 
  • Totoro
    mycketsaft skrev 2013-08-18 03:55:20 följande:
    åhåhåhåhåh.. jag klarade inte ens av att läsa halva ditt inlägg. så illa ör det

De va meningen att de skulle bli krångligt att läsa :D
    Mamma till Charlie 2013.04.26
  • effemgea
    Cal XVI Gustf skrev 2013-08-18 10:16:10 följande:
    Var ju nån som gnällde om just kinapuffar härom året:

hd.se/mer/2011/09/13/ni-sliter-sjalen-ur-mig/

"Se bara på Fazers Kina-godis, vars förpackning pryds av en knallgul asiat med rishatt och ögon sneda som en lördagsfylla. Inte ett dugg bättre än Nogger black, glassen som gav upphov till ramaskri och fick dras tillbaka." 
    Var väl den artikeln som fick Fazer att byta utseende på sitt kinagodis.

http://www.expressen.se/kvp/fazer-byter-utseende-pa-kina-pasen-efter-kronika-om-rasism/

Själv tror jag att det faktum att det är hyfsat "pk" att skämta om stereotypen sydostasiaten men inte om folk från vissa andra delar av Asien säger en hel del om oss själva.
  • aka21
    livetvänder skrev 2013-02-28 15:07:40 följande:

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

Chokladboll ,självklart 

Nu för tiden bara idioter använder ord negerboll 
  • Lady In Black
    aka21 skrev 2013-08-18 12:49:20 följande:
    Chokladboll ,självklart 

Nej, det är bara idioter som använder ordet chokladboll.

Så nu vet du det.
    Wilma - 081207
  • aka21
    Meh01 skrev 2013-08-18 10:43:52 följande:

Tycker inte att man skall slå på den fulla sättet som svenskar gör .

En serb sa till mig att svenskar är kukdansare  för att de dansar runt kuken dvs. midsommarstången men jag tycker att man skall inte kalla de så

Man ska inte mobba någon för deras hudfärg eller religion  
  • bitte67
    aka21 skrev 2013-08-18 12:49:20 följande:
    Chokladboll ,självklart 

• Shadow Wang95

Jag har läst en del av era inlägg visst jag håller med om att det märkligt att det är acceptabelt att mörkhyade kallar varandra "nigga" men är emot att ljushyade gör det. Jag har den åsikt att ett kränkande ord som inte uppskattas från en person , ska inte uppskattas från andra personer heller bara för olika färger på huden. Jag är osäker på om kinapuffar är kränkande och säga i och med att negerboll innehåller ett ord som har en mycket vidrig historia, vad kinapuffar kommer ifrån vet jag inte men ansiktet som fanns på förpackningen ansågs rasistisk. Men ordet Neger/ Negerboll är kränkande och använder man det så är min tolkning att man är för hur mörkhyade har behandlats. Skälet var bara deras hudfärg, och då gör man skillnad på vilka gener de har och alla människors lika rätt och värde. Alltså alla som har en mörkare hudfärg är problem är vad ordet neger symboliserar

• ica
    livetvänder skrev 2013-02-28 15:07:40 följande:

Vad säger ni????

Men judebröd får man säga tydligen.
Svar på tråden Negerboll..