• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • asta66
    sverker11 skrev 2013-05-26 22:13:00 följande:
    Nu vet jag inte om denna varit upp i tråden: tinypic.com/view.php?pic=21cweuw&s=5
    Det är en tårta som heter negerhuvud som tydligen är hämtad från någon äldre kokbok. Jag undrar om den skulle bli rumsren ens om man döpte om den till chokladhuvud.
    Eller alla elaka anspelningar på svärmor. Svärmors tunga, svärmor kudde.....
  • Velouria

Jaså? Då får vi väl alla återgå till att kalla alla saker vid dess "rätta" namn. Negerboll för negerboll, svennebanan för svennebanan osv. Det har ju alltid hetat så...

Fus Ro Dah
  • sverker11
    Juronjaure skrev 2013-05-27 16:15:21 följande:
    Det är klart att du FÅR säga det, men var beredd på att folk kan bli förbannade. Du får säga vad du vill, yttrandefrihet...
    Om man får använda ordet negerboll varför bedriver då motståndarna till ordet negerboll rena hatkampanjer och försöker få ordet stoppat genom DO-anmälningar?

Nåja förhoppningsvis får oOOo oOOo rätt i att den vidriga tingesten i framtiden kommer att beskattas så högt att den försvinner av sig själv.
  • Jan Banan01

Blir det bättre om jag säger turkboll i stället?

• Velouria
    sverker11 skrev 2013-05-27 21:31:43 följande:
    Om man får använda ordet negerboll varför bedriver då motståndarna till ordet negerboll rena hatkampanjer och försöker få ordet stoppat genom DO-anmälningar?

Nåja förhoppningsvis får oOOo oOOo rätt i att den vidriga tingesten i framtiden kommer att beskattas så högt att den försvinner av sig själv.
    Tycker du inte att den är god?
    Fus Ro Dah
  • asta66
    Velouria skrev 2013-05-27 20:00:41 följande:
    Jaså? Då får vi väl alla återgå till att kalla alla saker vid dess "rätta" namn. Negerboll för negerboll, svennebanan för svennebanan osv. Det har ju alltid hetat så...
    Vad är svennebanan? Jag har aldrig hört det!
  • Zizzy Zimsson
    livetvänder skrev 2013-02-28 17:03:26 följande:
    Jag har sagt negerboll i 20 år så det skulle vara svårt att ändra på det nu
    Skojar du? Har du något slags problem med intelligensen? Hur svårt kan det vara att ändra ett ord?

Herregud, jag skäms å dina vägnar. Skäms 
  • Plopps80
    asta66 skrev 2013-05-29 19:02:36 följande:
    Vad är svennebanan? Jag har aldrig hört det!

Det är ett ord som man kom på förra året typ... Dessutom anses det inte som kränkande av pk människor. Så det hör inte ihop med negerboll som typ hetat det i 50 år och som anses kränkande av pk.... Kass jämförelse.
  • Aspie
    Jan Banan01 skrev 2013-05-28 02:00:23 följande:
    Blir det bättre om jag säger turkboll i stället?
    Varför skulle du kalla det turkboll istället för negerboll?
  • pellepelle
    Plopps80 skrev 2013-05-29 21:24:59 följande:

Det är ett ord som man kom på förra året typ... Dessutom anses det inte som kränkande av pk människor. Så det hör inte ihop med negerboll som typ hetat det i 50 år och som anses kränkande av pk.... Kass jämförelse.
    Poängen är ju inte att det är PK-människor som tycker negerboll är ett kränkande ord utan att det är mörkhyhade människor som gör det...

Och om det nu är så att det faktiskt är så att ganska många blir kränkta av att ordet används, varför då inte ändra ordet?
    Neger, tattare och andra liknande ord var ju helt rumsrena förr i tiden, men har nu helt försvunnit ur vår vokabulär (javisst, en del bakåtsträvare och förvirrade 93-åringar håller fast vid de orden fortfarande) på grund av att de kränkte andra. Så jag förstår inte varför negerboll inte skulle kunna göra det, chokladboll är ju dessutom ett betydligt mer informativt ord och låter dessutom godare....?

Svenne, eller svennebanan kan aldrig bli lika kränkande som neger då orden uppkommit utifrån olika maktperspektiv. Det är skillnaden, inte att PK-människor bestämt sig för att det är så!
Svar på tråden Negerboll..