Inlägg från: saltgurka |Visa alla inlägg
  • saltgurka

Negerboll..

Att säga "negerboll" skadar folk lika mycket som att säga "vit choklad".

• saltgurka
    pellepelle skrev 2013-08-24 13:16:19 följande:

Kan du förklara hur du menar då du likställer ordet neger med ordet vit? Du tycker inte att de har olika laddning?
    Den laddningen blir vad man gör den till. Vill vi att ordet "neger" ska vara negativt laddat så blir det negativt laddat också.

Ta ett ord som white trash. Det är PK att säga, men inte neger. Och vet du varför? För att vi kan skämta om white trash, men inte om neger.
  • saltgurka
    pellepelle skrev 2013-08-24 13:52:40 följande:

Vill och vill, det är negativt laddat och har varit det i 300 år! Men du menar att genom att vi som tillhör den "förtryckande" vita gruppen fortsätter att använda det nedvärderande ordet istället för neutrala eller positiva ord om mörkhyade så blir det plötsligt ett neutralt ord? Hur tänker du där, det blir intressant att höra.

Japp, vi kan skämta om WT dels för att vi själva är vita och dels för att det negativa i ordet är trash, inte vit.
    Jag känner inte någon som säger negerboll på ett sätt för att förtrycka svarta.

Men varför säger vi då inte bara trash, istället för white trash? För övrigt kan man höra ganska många negrer säga white trash också (i negativt syfte dessutom), men ingen reagerar för det. Det är ju PK.
  • saltgurka
    pellepelle skrev 2013-08-24 14:37:44 följande:

Att använda ordet neger i stället för de neutrala orden är per definition ett sätt att nedvärdera, oavsett om man tycker att mörkhyade är mindre värda eller ej.

På grund av att ursprunget kommer från de vita fattiga husvagnsfamiljerna i USA. Men det är fortfarande trash som är det negativa. Jag själv skulle ta illa upp om någon kallade mig WT, oavsett hudfärg på den som sa det. Huruvida det är PK eller ej vill jag inte säga då jag inte har koll på det, men i mina ögon är ju WT en förolämpning.
    Dumheter, vem har sagt det?

Allt beror väl på HUR man säger det.
  • saltgurka

Kan ju dessutom tillägga att "nidbilderna" på kineserna i Kalle Anka (de vars hår flyger upp till asiatisk musik i samma sekvens som juden) fick vara kvar - det är nämligen PK att skämta om Kina och kineser.

Eller nä, det är det inte alls förresten, för Kinapuffar blev ju censurerad också. LOL.

• saltgurka
    pellepelle skrev 2013-08-25 12:40:42 följande:

Det stämmer. Och HUR du än använder ordet neger är det ett nedvärderande ord i sig. Även "älskade negrer" är nedvärderande.
    Vem har sagt det? Försök inte tvinga på mig dina åsikter.
Svar på tråden Negerboll..