pellepelle skrev 2013-08-25 20:48:46 följande:
Precis min poäng. Det är skillnad på faktisk betydelse och symbolisk betydelse. Och i de fall där den symboliska betydelsen är obestridbart gemensam för en stor majoritet av en kultur (ex den svenska) så är ju den viktigare än den faktiska. Typ hakkorset, Nike-pilen och ordet neger.
Ordet Gay är däremot uppenbart inte obestridbart - jag trodde det var vedertaget som ett neutralt eller positivt ord bland alla. Men enligt dig verkar det finnas en minoritet som ser en negativ laddning i det. Min fråga är då- använder du själv ordet gay? Varför eller varför inte?
Om du nu använder det trots att du läser in negativ laddning i det, bryr du dig inte om att du kränker andra ( nu läser jag själv inte in negativitet i det ordet så det blir svårt att formulera mig vettigt...)
Om du nu inte använder det för att du lägger in negativ laddning i det. Varför använder du då ordet neger som ju utan någon betänklighet är negativt laddat?
Gällande julfilmen så ska vi nog avsluta den diskussionen, det finns en särskild tråd för det ämnet. Jag kan inte tillräckligt mycket om USA:s förhållande till black face-bilder och judars roll i samhället och kulturen historiskt för att diskutera det närmare. För min del räcker det med att det finns stora grupper mörkhyade och judar som blir kränkta av det för att jag gärna ändrar 2x2 sekunder av min julafton av ren respekt för dem.
Men för vissa är dessa 4sekynder per år värda mer än respekten för andra människor.
PS off topic: solkorset användes åt båda håll. Du har dock rätt i att det håll hakkorset är vänt inte var det vanliga. Men det är ju ett välkänt och fastslaget fakta att Hitler hade just solkorset som modell då han "uppfann" den nazistiska flaggan.
Jag själv föredrar att alltid ha rätten på min sida och använda ord i den korrekta definitionen, sen om folk feltolkar det så är det inte mitt problem utan deras. Jag brukar själv också uppmärksamma folk på deras felanvändning av ord, t.ex. det alltför ofta förekommande felanvändandet av ordet pedofil (eller "peddo").
Jag hör då aldrig folk säga gay som något positivt... Antingen neutralt (men det är sällan) eller nedsättande, för att inte tala om alla omogna idioter som använder det som skällsord (tillsammans med ord för prostituerade kvinnor och individer med mindre än 70 i IQ). Jag själv använder inte ordet gay, på grund av att det är ett engelskt ord. Skriver/talar jag engelska så kanske jag använder det någon gång, men jag brukar ändå hålla mig till att säga homosexuell (precis som att jag säger heterosexuell, bisexuell och så vidare).
Jag använder inte heller ordet neger, som sagt så talar jag om varifrån folk kommer istället för att använda rasbenämningar. Om jag talar om en tysk så säger jag ju inget om hudfärgen, så varför säga det om jag talar om en afrikan? Jag säger negerbollar (och jag kan säga det rätt mycket eftersom det är en av mina favoriter vid fikat och de är lättbakade så jag gör dom ganska ofta, jag älskar negerbollar och har alltid gjort det, vilket förmodligen bidrar till att jag absolut inte vill byta namn på dom), eftersom de heter så, men jag använder i övrigt inte ordet neger. När jag handlar i affärer/tar en fika så säger jag chokladbollar, eftersom de är helt annorlunda där (ljusa, "blaskigare" smak och rullade i kokos). Negerbollar är gjorda av kakao, havregryn, kaffe osv, de är mörka med intensiv chokladsmak (och såklart kaffesmak) och rullade i pärlsocker, punkt. De ljusa som säljs i affärer och konditorier är helt annorlunda.