• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • Emelie 1987

På vilket sätt är finsk över huvud taget ett skällsord?

En man, två barn, tre älsklingar
  • Aquilalore
    Delia skrev 2013-05-13 16:39:03 följande:
    MalinJohanna: Varför skulle det ena behöva utesluta det andra? Vad är det för kränkande ord du pratat om?
    Man kan faktiskt skriva en ganska lång lista med ord som man inte bör använda. Tänker inte sjunka så långt att jag börjar på en men andra kanske kan fylla i :)
    Många av orden är faktiskt olagliga idag om det används på ett sätt som är avsett att skada personens anseende.
    Förolämpning är inte heller att förglömma.
    Ingen av dessa behöver föregås med en allmän uppfattning av ordet eller ryktet i fråga.
    Vidare, även om vi tar bort ett ord så kommer det att ersättas med ett annat. Exempelvis chokladboll, den nya generationen kommer att använda ordet chokladboll på samma sätt som kanske rasister gör med negerboll idag.
    Vi kan inte hålla på att ta bort ord hur som helst när vi har ett lagråd som -i alla fall förr i tiden- var ganska smarta.
  • PumpkinQueen
    MalinJohanna skrev 2013-05-13 16:55:34 följande:
    en finsk pinne, betecknar det en nationalitet?

Ordet "finsk" betecknar i det här fallet pinnens nationalitet. Det är en pinne från Finland. Vari ser du något kränkande med detta?
    Ja, det är jag på bilden
  • MalinJohanna

Folk i min närhet har haft anorexia och det för dem är mycket stötande och det är faktiskt så att en av dem är finsk också. Därmed stötande!

• PumpkinQueen
    Aquilalore skrev 2013-05-13 16:58:13 följande:
    Man kan faktiskt skriva en ganska lång lista med ord som man inte bör använda. Tänker inte sjunka så långt att jag börjar på en men andra kanske kan fylla i :)
    Många av orden är faktiskt olagliga idag om det används på ett sätt som är avsett att skada personens anseende.
    Förolämpning är inte heller att förglömma.
    Ingen av dessa behöver föregås med en allmän uppfattning av ordet eller ryktet i fråga.
    Vidare, även om vi tar bort ett ord så kommer det att ersättas med ett annat. Exempelvis chokladboll, den nya generationen kommer att använda ordet chokladboll på samma sätt som kanske rasister gör med negerboll idag.
    Vi kan inte hålla på att ta bort ord hur som helst när vi har ett lagråd som -i alla fall förr i tiden- var ganska smarta.

Det är inte möjligt att "ta bort" några ord alls. Vad man kan välja att göra är att inte använda ord som är kränkande. Om man inte bryr sig om att vara trevlig och väluppfostrad kan man skita i att visa hänsyn för människor och fortsätta att använda ord som man vet är gör andra ledsna. Det är ett fritt val.
    Ja, det är jag på bilden
  • Delia

Aquilalore: Jag tycker också att det finns massor av ord som man bör sluta använda, undrade mest vilka ord hon syftade på som hon tycker bör förbjudas men människor skiter i.

• PumpkinQueen
    MalinJohanna skrev 2013-05-13 17:00:44 följande:
    Folk i min närhet har haft anorexia och det för dem är mycket stötande och det är faktiskt så att en av dem är finsk också. Därmed stötande!

Hur menar du nu?
    Ja, det är jag på bilden
  • bradfield
    MalinJohanna skrev 2013-05-13 16:55:34 följande:
    en finsk pinne, betecknar det en nationalitet?
    Svenska köttbullar är inte heller kränkande. Vitlök är inte kränkande. För att kalla någon för vit är inte kränkande. Att kalla någon för svensk är inte kränkande. Att kalla någon för finsk är inte kränkande. Att kalla någon för neger är kränkande.
  • Tonårsmamman1
    MalinJohanna skrev 2013-05-13 17:00:44 följande:

Och ändå vill du använda ordet?
Svar på tråden Negerboll..