asta66 skrev 2013-05-18 15:59:34 följande:
Så nu är även svart laddat? Vilket ord ska vi då använda? Inser du det absurda att om vi tar bort ord efter ord så har vi inget kvar att använda?
Jag använder inte dessa ord. Men jag undrar fortfarande varför det blir bättre att tiga ihjäl problemet. Det finns ju fortfarande kvar. Om vi inte får prata om det så vad gör vi då? Mer än märker ord när andra gör fel.
Som sagt, det är ingen som påstått att vi ska "ta bort" några ord. Det handlar om vilka ord vi vill använda. Jag vill inte ta bort orden "jävlar" eller "förbannade pisskit" heller, men jag väljer att inte använda dem i situationer där människor bedömmer mig efter mitt språkbruk (till exempel vid en arbetsintervju).
Ingen har sagt att det är bättre att tiga ihjäl något problem. Det är helt enkelt två olika frågor. Samerna i Norrland får det inte bättre för att jag låter bli att kalla dem för "lappjävlar". Jag väljer ändå att inte kalla dem för det. Trots att det inte utrotar alla fördomar som finns mot samer.
Det finns inga problem som vi inte är tillåtna att prata om. Vad tycker du att problemet som du inte får prata om är, egentligen?