Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

Negerboll..

TS: Det är väl jättebra om ditt barn får lära sig att det finns människor som tar illa upp om man säger negerboll. Så kan hon själv få välja om hon vill vara en sådan person som med flit säger saker som hon vet är kränkande för andra, eller om hon vill låta bli.

Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    MalinJohanna skrev 2013-05-13 15:23:55 följande:
    Klart man ska bry sig men när det går så långt att utlänningar inte reagerar men vi svenskar gör det. Vilka är det då som egentligen tar illa vid. Vi eller dem?

Jag tar inte illa vid för att någon säger negerboll. Tvärt om, jag blir jätteglad, för då vet jag vad det är för typ av människa jag har att göra med. Glad
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    MalinJohanna skrev 2013-05-13 16:41:30 följande:
    Jag förstår vad ni menar men varför är det då just negerboll som det blir så stor talan om. Om det nu är folk som har tagit upp t.ex finskapinnar, varför har det inte blivit lika stort?
    Kanske för att ordet "finsk" inte är kränkande?
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    MalinJohanna skrev 2013-05-13 16:50:25 följande:
    Varför skulle finska pinnar vara ett neutralt ord och inte negerboll?
    Därför att ordet "neger" historiskt sett har använts i nedsättande och rasistiska sammanhang. Alltså är det inte jämförbart med ordet "finsk", vilket ju bara betecknar en nationalitet.
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    MalinJohanna skrev 2013-05-13 16:55:34 följande:
    en finsk pinne, betecknar det en nationalitet?

Ordet "finsk" betecknar i det här fallet pinnens nationalitet. Det är en pinne från Finland. Vari ser du något kränkande med detta?
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    Aquilalore skrev 2013-05-13 16:58:13 följande:
    Man kan faktiskt skriva en ganska lång lista med ord som man inte bör använda. Tänker inte sjunka så långt att jag börjar på en men andra kanske kan fylla i :)
    Många av orden är faktiskt olagliga idag om det används på ett sätt som är avsett att skada personens anseende.
    Förolämpning är inte heller att förglömma.
    Ingen av dessa behöver föregås med en allmän uppfattning av ordet eller ryktet i fråga.
    Vidare, även om vi tar bort ett ord så kommer det att ersättas med ett annat. Exempelvis chokladboll, den nya generationen kommer att använda ordet chokladboll på samma sätt som kanske rasister gör med negerboll idag.
    Vi kan inte hålla på att ta bort ord hur som helst när vi har ett lagråd som -i alla fall förr i tiden- var ganska smarta.

Det är inte möjligt att "ta bort" några ord alls. Vad man kan välja att göra är att inte använda ord som är kränkande. Om man inte bryr sig om att vara trevlig och väluppfostrad kan man skita i att visa hänsyn för människor och fortsätta att använda ord som man vet är gör andra ledsna. Det är ett fritt val.
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    MalinJohanna skrev 2013-05-13 17:00:44 följande:
    Folk i min närhet har haft anorexia och det för dem är mycket stötande och det är faktiskt så att en av dem är finsk också. Därmed stötande!

Hur menar du nu?
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    asta66 skrev 2013-05-13 17:08:09 följande:
    Men är det ordet som är problemet? Är det inte förutfattade meningar om i detta fallet en grupp människor? Då ändrar ju inte att vi byter ett ord nånting.
    Självklart är förutfattade meningar också ett problem. Viljan att använda kränkande ord är ett annat.
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    Aquilalore skrev 2013-05-13 17:11:38 följande:
    Jag menar att det inte är ett fritt val eftersom det är olagligt att kränka någon. Och betydelsen av själva ordet som har använts är näst intill irrelevant.
    Och om man är väluppfostrad och säger chokladboll, så bakas man snart in med de icke uppfostrade barnen som använder det på ett elakt sätt. Då blir det ju att man får byta ordet igen. Jag menar, du kan ju inte vara nöjd med chokladboll, om det används som ett rasistiskt tillmäle.

Varför skulle chokladboll användas som ett rasistiskt tillmäle? Om det blir så, då kommer vi snart på andra ord att använda. Det är så språket fungerar, ord och deras betydelser förändras. Det är liksom inget problem.
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    asta66 skrev 2013-05-17 16:30:36 följande:
    Du övertolkar. Inte kallar jag nån för det. Lika lite som jag kallar nån för lapp, viting, guling osv. Jag har inte behovet att kommentera folks hudfärg. Men att vara så naiv att man tror att ta bort ordet neger så försvinner fördomar är jag inte. Snart får vi inte kalla folk svarta.

Jag tror att du och jag har pratat om det här förr. Då försökte jag förklara för dig att det, för det första, inte är möjligt att "ta bort" några ord; allt vi kan göra är att välja vilka ord vi vill använda. Jag vill inte använda ord som gör att andra blir ledsna. Alltså säger jag inte "neger", ens om det handlar om ett bakverk. Det betyder inte att några fördomar försvinner. Det är heller inte syftet. Syftet är att undvika att människor känner sig illa till mods. Det kostar mig väldigt lite, så varför ska jag inte tänka på det? Varför hävda min rätt att kränka andra?

Åter igen: Det är ingen som säger att du inte får säga "svart" eller "neger". Frågan är varför du vill använda ord som du vet är negativt laddade? 
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    asta66 skrev 2013-05-18 15:59:34 följande:
    Så nu är även svart laddat? Vilket ord ska vi då använda? Inser du det absurda att om vi tar bort ord efter ord så har vi inget kvar att använda?
    Jag använder inte dessa ord. Men jag undrar fortfarande varför det blir bättre att tiga ihjäl problemet. Det finns ju fortfarande kvar. Om vi inte får prata om det så vad gör vi då? Mer än märker ord när andra gör fel.
    Som sagt, det är ingen som påstått att vi ska "ta bort" några ord. Det handlar om vilka ord vi vill använda. Jag vill inte ta bort orden "jävlar" eller "förbannade pisskit" heller, men jag väljer att inte använda dem i situationer där människor bedömmer mig efter mitt språkbruk (till exempel vid en arbetsintervju).

Ingen har sagt att det är bättre att tiga ihjäl något problem. Det är helt enkelt två olika frågor. Samerna i Norrland får det inte bättre för att jag låter bli att kalla dem för "lappjävlar". Jag väljer ändå att inte kalla dem för det. Trots att det inte utrotar alla fördomar som finns mot samer.

Det finns inga problem som vi inte är tillåtna att prata om. Vad tycker du att problemet som du inte får prata om är, egentligen?   
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    Aspie skrev 2013-05-18 23:37:38 följande:
    Asta, du fick mig just att dunka huvudet i bordskanten så att jag började blöda från pannan. Jag siktade på själva bordet, men jag antar att min suck blev så djup att jag missade det. Läs om, läs rätt.
    PumpkinQueen skriver inte att direkt "svart" är negativt laddat, hen ifrågasätter bara varför du vill använda ord som är så negativt laddade. Du skriver att du inte använder dessa ord, men skriver aktivt om att det inte är något fel med att använda dom - det rimmar inte riktigt.
    Hen har inte heller sagt något om att man ska tiga ihjäl något problem. Vad är problemet du pratar om? Det enda hen sagt är att det är upp till var och en att välja om de vill använda ord som är negativt laddade. "Neger" är ett negativt laddat ord, det är ingenting du kan göra åt det, men du kan minska användandet av det för att människor ska slippa bli stötta/sårade utav det. Tror du problemet bakom att ordet "neger" är så negativt laddat skulle försvinna om man använde det mer? Jag tror bara fler människor skulle bli sårade. Gör som du vill, men jag brukar inte det ordet och jag har aldrig stött på något problem med det.
    Ja, det är jag på bilden
Svar på tråden Negerboll..