• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • swedemom
    GretaBarbroUmeå skrev 2013-03-04 01:28:36 följande:
    Tycker att det ska bli straff för folk som säger neger. Böter

Enda som funkar 
    Ja, eller så skickar ni iväg dom hit till Usa, så kan dom anordna en stor negerbolls försäljning här i Harlem kanske... 

För till er alla som kämpar så hårt för detta i denna tråd...denna viktiga tradition vill ni väl dela med er av till alla...eller? 

För "negerbollar har ju inget med ordet neger att göra" Och "jag kommer alltid säga negerboll" och " Så har det altid hetat" och " folk tar illa upp för så lite nu för tiden"  ....Det säger ni ju bestämt eller hur?

Negroballs for sale - Ja det blir jätte bra, ni är varmt Välkommna  Demon

• swedemom

Enda som funkar 
    Ja, eller så skickar ni iväg dom hit till Usa, så kan dom anordna en stor negerbolls försäljning här i Harlem kanske... 

För till er alla som kämpar så hårt för detta i denna tråd...denna viktiga negerbollstradition vill ni väl dela med er av till alla...eller? 

För "negerbollar har ju inget med ordet neger att göra" Och "jag kommer alltid säga negerboll" och " Så har det altid hetat" och " folk tar illa upp för så lite nu för tiden"  ....Det säger ni ju bestämt eller hur?

Negroballs for sale - Ja det blir jätte bra, ni är varmt Välkommna  Demon

...glömde fråga, kan ni förklara för en engelskspråkig som inte förstår sig på er gamla tradition, var denna bollen har fått sitt namn ifrån? negerboll...its a ball made from cacao, sugar and cream...the word neger is coming from the word negro which means black in spanish, but as we dont speak spanish in sweden, and the ball is not exactly black we dont call it blackball, negroball or svartboll...and since we cant say chocolateball or cacaoball we call it negerboll...eller???
  • ica
    CMM skrev 2013-02-28 15:19:08 följande:
    Ja, och vitlök va?

Vilket givetvis fortfarande är riktigt usla argument, då varken orden finska pinnar eller vitlök bär en värdeladdning på samma sätt som ordet neger. 
    Judebröd är en kaka i den senaste Sju sorters kakor.  Sen är ju chokladboll inte samma sak som en negerboll. Så jag gör som tidigare föreslog. Jag köper aldrig negerboll.
  • Dagdrömmaren

Men usch vad tråden har växt. Negerboll är ett bakverk, därför kan man inte riktigt jämföra det med "horunge", om det hade funnits ett bakverk med det namnet så hade jag inte brytt mig ett dugg. Alltså dessa människor som fortsätter att säga negerboll springer väl knappast efter mörkhyade o skriker "negerboll!"? Om de gör det lär rasismen knappast försvinna om de börjar säga chokladboll.

Jag säger chokladboll eftersom jag är uppväxt med det namnet, men alla som tar så illa vid sig av negerboll...har ni inget bättre för er? Det är allt fler som säger chokladboll istället, namnet negerboll kommer dö ut av sig själv. Jag har en känsla av att alla mörkhyade tar mer illa vid sig ju mer en debatt av det här slaget växer. "Man ska inte säga negerboll" får även de lära sig, men tänk om nån gammal tant, helt ovetande om den här debatten, kommer in till ett café och vill ha en "negerboll", ska alla i cafét börja trakassera henne? Nja... Om ni vill inte vill se helt dumma ut så får ni ge en liten vacker hint "den heter chokladboll nu för tiden :)" istället för att börja anklaga henne för att vara diverse otäcka saker bara för att hon använder ett gammalt namn på ett bakverk. Alternativt ignorera, tanten kommer inte leva för alltid och hennes eventuella barn o barnbarn växer upp i en värld där majoriteten säger chokladboll, de kommer ta efter det tillslut.

Kan ärligt talat inte fatta hur människor orkar.

• nihka
    Dida skrev 2013-03-01 06:02:24 följande:
    tror du att där tänkte man när man döpte bakverker chokladboll till negerboll att neger kommer från latinets negro... I find this very hade to belive....................!

Kanske det men så är det, precis som man en gång i tiden döpte "negrer" till neger från negro. Det är människan som sedan lägger på värderingar.

Det är ju helt hysteriskt att en del till och med tror att negerbollar kommer från ballar på en mörkhyad man. Dessa trådar håller på att skiva om historian för en hel FL-generation som ser det som utbildning att tro på andras vanföreställningar.
  • ManligMan6
    Delia skrev 2013-03-03 13:13:27 följande:
    ManligMan6: Vad är det för PK-snack du pratar om herr strumpbyxa?

Strumpbyxa????? Lite OT nu va!?
  • ManligMan6

Enda som funkar 
    Ska det även vara det för alla "kulturberikare" som ropar hora till alla Svenska tjejer samt svenne till oss andra?
Svar på tråden Negerboll..