• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • Fridiz86
    Dorian Ertymexx skrev 2013-03-02 20:51:10 följande:

Så du kallar hellre bakelsen efter producenten av den, än efter att den det fulare namn på den folkgrupp som delvis delar färg med bakelsen? Så långsökt!! :-P
    nej men när jag va yngre så på skolan fick man bara säga D-boll
  • FMGA
    Jellybeanbaby skrev 2013-03-02 17:35:32 följande:
    Hm! FMG undvek att svara mig. Det brukar han aldrig göra. Nåt är i görningen...
    Nja, det finns ett universum utanför ditt  FL-engagemang. Jag har jobbat, och dessvärre kan helgjobb innebära att det inte finns tid till annat än just arbete.

Men jag svarade ju på din fråga om åsiktsdiktatur. Du hade ju problem med skillnaden mellan subjekt och objekt i en tidigare tråd. Jag förstår att du anser att den som har en annan åsikt än din och uttrycker den också ägnar sig åt åsiktsdiktatur. För övrigt en åsikt som är förbluffande vanlig här på FL.

Så var det något om skuld "kollektiva Vite Mannens Skuld" skrev du visst. Jag förmodar att du egentligen menar den vite mannens kollektiva skuld.

Nä, jag skrev "Fast det är synd om barnen till negerbollskramarna. De riskerar att omgivningen inte förstår att de är saknar skuld till föräldrarnas självupptagna oförstånd".

Med detta menar jag att det är fel av läraren att skälla ut ett barn som säger "negerboll". I samma tråd som du hade dina subjektssvårigheter fanns det en person som ansåg att ord som hora och mongo ingår i det vardagliga språkbruket. Och det är klart att det finns familjer som lär barnen ett språkbruk där dessa ord kanske bara fungerar som milda och skämtsamma pikar.

Inte desto mindre ingår det i skolans uppgift att försöka ge barn ett visst mått av social kompetens. Därför är det viktigt att lärare klargör att skolans regler inte är desamma som hemmets, att skolan inte gärna kan lägga sig i enskilda familjers språkbruk men att den har all rätt i världen att sätta upp ordningsregler för ungarna när de är i skolan. Något som inte alls brukar innebära så stora problem, barn är anpassningsbara och ofta klokare än en del av oss vuxna.

Det är alltså möjligt att ta en generell diskussion med barnen i stället för att skälla ut ett barn för något som varit i säck innan det kom i påse. De flesta ungar har ju dessutom gått i förskola och är redan vana vid att regler för uppträdande kan variera med den miljö man befinner sig i.

Så där ja. Det var det. Om det är något mer du grunnar på, så jobbar jag i morgon med. Så det kan mycket väl hända att du måste ge dig till tåls några timmar eller så innan du får ett svar.
  • Psychopath
    Dagdrömmaren skrev 2013-03-01 16:12:28 följande:
    Du måste skämta? Vet du inte vad som händer när t.ex. folk rodnar?

"mekanismen styrs av det autonoma nervsystemet, samma nervsystem som hanterar självgående funktioner som till exempel matspjälkning och andning. Via vissa av dess nervtrådar sänds impulser ut till kroppens små blodkärl, som får dem att vidga sig. Mer blod kan då strömma igenom, vilket också syns igenom huden och uppfattas som rodnad."

www.hudupplysningen.se/hudakommor/rodnad

Och svarta rodnar inte? Sen så lät det på det du skrev som om blodet verkligen "lyser igenom" huden, och det gör det inte när man rodnar.
  • Jellybeanbaby
    FMGA skrev 2013-03-02 21:49:22 följande:
    Nja, det finns ett universum utanför ditt  FL-engagemang. Jag har jobbat, och dessvärre kan helgjobb innebära att det inte finns tid till annat än just arbete.

Men jag svarade ju på din fråga om åsiktsdiktatur. Du hade ju problem med skillnaden mellan subjekt och objekt i en tidigare tråd. Jag förstår att du anser att den som har en annan åsikt än din och uttrycker den också ägnar sig åt åsiktsdiktatur. För övrigt en åsikt som är förbluffande vanlig här på FL.

Så var det något om skuld "kollektiva Vite Mannens Skuld" skrev du visst. Jag förmodar att du egentligen menar den vite mannens kollektiva skuld.

Nä, jag skrev "Fast det är synd om barnen till negerbollskramarna. De riskerar att omgivningen inte förstår att de är saknar skuld till föräldrarnas självupptagna oförstånd".

Med detta menar jag att det är fel av läraren att skälla ut ett barn som säger "negerboll". I samma tråd som du hade dina subjektssvårigheter fanns det en person som ansåg att ord som hora och mongo ingår i det vardagliga språkbruket. Och det är klart att det finns familjer som lär barnen ett språkbruk där dessa ord kanske bara fungerar som milda och skämtsamma pikar.

Inte desto mindre ingår det i skolans uppgift att försöka ge barn ett visst mått av social kompetens. Därför är det viktigt att lärare klargör att skolans regler inte är desamma som hemmets, att skolan inte gärna kan lägga sig i enskilda familjers språkbruk men att den har all rätt i världen att sätta upp ordningsregler för ungarna när de är i skolan. Något som inte alls brukar innebära så stora problem, barn är anpassningsbara och ofta klokare än en del av oss vuxna.

Det är alltså möjligt att ta en generell diskussion med barnen i stället för att skälla ut ett barn för något som varit i säck innan det kom i påse. De flesta ungar har ju dessutom gått i förskola och är redan vana vid att regler för uppträdande kan variera med den miljö man befinner sig i.

Så där ja. Det var det. Om det är något mer du grunnar på, så jobbar jag i morgon med. Så det kan mycket väl hända att du måste ge dig till tåls några timmar eller så innan du får ett svar.
    Jaha. Ja ja. Men då är det ju stjärnklart alltsammans. Vad du tycker alltså.
    orka
  • ManligMan6
    Skräcködlan skrev 2013-03-02 05:45:26 följande:
    Men snälla?! Läste du ens inlägget du citerade? Finnar har inte blivit utnyttjade som slavar! Vad är det som är så svårt att förstå?

Jag blir vansinnig, vad är det för fel på folk...

Är du på riktigt eller?????
    Vad har ett bakverk för anknytning till slavhandel att göra??????? 
  • Dorian Ertymexx
    ManligMan6 skrev 2013-03-03 01:48:50 följande:

Är du på riktigt eller?????
    Vad har ett bakverk för anknytning till slavhandel att göra??????? 

Namnet. Hade du fler frågor?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • ManligMan6
    MammaPlutt skrev 2013-03-02 23:16:12 följande:
    För att det inte är okej. 

vad är det som imte är ok???? Att benämna något vid sitt rätta namn som användes i alla år?
    Nä alla dessa PK-mäniskor ska faan inte säga till oss vad som är ok och inte!
  • Dorian Ertymexx
    ManligMan6 skrev 2013-03-03 02:01:26 följande:

vad är det som imte är ok???? Att benämna något vid sitt rätta namn som användes i alla år?
    Nä alla dessa PK-mäniskor ska faan inte säga till oss vad som är ok och inte!

Okey okey, hädanefter kallar vi Jimmy och grabbarna för nazister, inte "främlingsfientliga", eftersom det är vad de varit och kallats i många år, och är deras rätta namn.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Negerboll..