• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • adaeze
    FMGA skrev 2013-03-02 21:49:22 följande:
    Med detta menar jag att det är fel av läraren att skälla ut ett barn som säger "negerboll". I samma tråd som du hade dina subjektssvårigheter fanns det en person som ansåg att ord som hora och mongo ingår i det vardagliga språkbruket. Och det är klart att det finns familjer som lär barnen ett språkbruk där dessa ord kanske bara fungerar som milda och skämtsamma pikar.

Inte desto mindre ingår det i skolans uppgift att försöka ge barn ett visst mått av social kompetens. Därför är det viktigt att lärare klargör att skolans regler inte är desamma som hemmets, att skolan inte gärna kan lägga sig i enskilda familjers språkbruk men att den har all rätt i världen att sätta upp ordningsregler för ungarna när de är i skolan. Något som inte alls brukar innebära så stora problem, barn är anpassningsbara och ofta klokare än en del av oss vuxna.

Det är alltså möjligt att ta en generell diskussion med barnen i stället för att skälla ut ett barn för något som varit i säck innan det kom i påse. De flesta ungar har ju dessutom gått i förskola och är redan vana vid att regler för uppträdande kan variera med den miljö man befinner sig i.

Så där ja. Det var det. Om det är något mer du grunnar på, så jobbar jag i morgon med. Så det kan mycket väl hända att du måste ge dig till tåls några timmar eller så innan du får ett svar.
    Kan hålla med om det där faktiskt. Tycker det är onödigt att säga negerboll, men tycker inte att man behöver skälla ut någon för det, man kan ta en diskussion på ett respektfullt sätt istället, speciellt när det är ett ord som så många faktiskt använder utan att ens tänka på att det kan vara kränkande. Tror sällan man når förändring genom att skälla och lägga skuld på folk, då blir folk bara förbannade (som ts), man kan inte tvinga någon att ändra sättet de pratar på och man borde inte heller försöka tvinga någon att prata annorlunda och använda andra ord, däremot så kan man ta en diskussion om det och argumentera för sin sak och hoppas att man når ut till personen
  • Dorian Ertymexx
    Virriga Vera skrev 2013-03-03 08:19:39 följande:
    Har man inte större problem än att man inte får kalla kakan för Negerboll, ja då tycker jag ärligt att man kan skatta sig lycklig.

hahaha
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    swedemom skrev 2013-03-03 08:43:10 följande:
    Ja..suck! Dessa personer kommer antagligen aldrig förstå hur otroligt sorliga dom själva är, tragiska människor som inte kan tänka, men det måste bottna i någon slags blockering där hjärnan helt enkelt kan ta in ny information om vissa saker. Så man får ha lite översende trotts allt...men det är för sorgligt, snart är dessa människor ett minne blott med barnbarn som får skämmas för dom, fast med viss sympati får man hoppas...eftersom dom inte ens förstår att de flesta även i lilla sverige idag numer lever i ett världsreflekterande samhälle, uppväxta med ett evolverat ordspråk och en förmåga att hänga med i utvecklingen och tänka med lite perspektiv på dåtidens okunskap!

Men fatta hur KUL vi kan ha med dem! För majoriteten av dem har ju barn som fötts utom äktenskap. Så med negerbollsregeln ("det har minsann ALLTID hetat så!!!") så kan vi med gott samvete fråga dem "så, hur är det med dina små bastarder?" {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Dorian Ertymexx
    adaeze skrev 2013-03-03 08:45:04 följande:
    Kan hålla med om det där faktiskt. Tycker det är onödigt att säga negerboll, men tycker inte att man behöver skälla ut någon för det, man kan ta en diskussion på ett respektfullt sätt istället, speciellt när det är ett ord som så många faktiskt använder utan att ens tänka på att det kan vara kränkande. Tror sällan man når förändring genom att skälla och lägga skuld på folk, då blir folk bara förbannade (som ts), man kan inte tvinga någon att ändra sättet de pratar på och man borde inte heller försöka tvinga någon att prata annorlunda och använda andra ord, däremot så kan man ta en diskussion om det och argumentera för sin sak och hoppas att man når ut till personen

Vet du, jag är inte helt säker på att barnet i fråga faktiskt blivit utskällt. Med tanke på övertolkningarna och överreaktionerna skulle det inte förvåna mig om "utskällningen" kanske var ett sansat samtal.
  • Dorian Ertymexx
    ManligMan6 skrev 2013-03-03 13:11:00 följande:
    Och du ser själv inte hut korkad du verkar med ditt PK-snack?

Såja, försök igen, du kan bättre.
  • Dorian Ertymexx
    Pyreluringen skrev 2013-03-03 18:26:42 följande:

Underbar länk.. Underbara inlägg du gör Tack o tack =)

Glad
  • MrsHughes

Jag undrar i mitt stilla sinne över utbildningsnivån hos de som envisas med att använda nedsättande och kränkande ord bara för att det "alltid har hetat så". Mer än gymnasiet, någon?

Svar på tråden Negerboll..