• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • IsDimma

Jag är född 1985 och är uppväxt med ordet chokladboll. Jag har aldrig sagt negerboll. Det här är liksom en ickefråga för ett namn på ett bakverk som måste ha ändrat namn för minst 28 år sen!

• Dorian Ertymexx
    ManligMan6 skrev 2013-03-02 01:58:34 följande:
    Vad har negerbollar med slavhandel att göra???

Det finns massor av bakverk glassar mm som också borde förbjudas med din retorik! Finska pinnar eller vitlök mm...

Nej för tusan ordet "Negerboll" är ett bakverk som heter så det är inte någon rasism i det!   

Jag kan gå med på att vi byter namn på (vem har pratat om att förbjuda bakverk, allvarligt, halmgubbe???) finska pinnar. Vad "vit" i "vitlök"har med kaukasier att göra vet jag däremot inte.

Men du kanske menar att "neger" är en färg? Då vill jag att du fortsättningsvis beställer "en kopp neger kaffe" framöver också. Annars hycklar du, faktiskt.  
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Jan Banan01 skrev 2013-03-02 03:15:51 följande:
    Negerboll. Har alltid sagt det. Kommer alltid att säga det.

Rasist. Har alltid sagt det. Kommer alltid att säga det.
  • Dorian Ertymexx
    AngieT skrev 2013-03-02 06:09:15 följande:
    Haha, var tog ts vägen?

Du har väl sett "The Hobbit"? De måste gömma sig på dagtid.
  • Dorian Ertymexx
    Zizzieleenia skrev 2013-03-02 08:07:16 följande:
    Jag tycker också att det är lite överreagerande.. Man kan inte jämföra "neger" och negerbollar.. Skulle aldrig kalla en mörkhyad neger eftersom jag vet att det är nedvärderande.. Men negerboll är ett bakverk. Men bara för att slippa onödigt tjafs så använder jag det inte. 

Ska jag bli ledsen nu för att det finns ett bakverk som heter finska pinnar? ^^ 

Det är en logik som motsvarar "jag skulle aldrig kalla en tjej hora, men jag har inget emot att en vit marsipanbakelse heter "horkaka"!
  • Dorian Ertymexx
    Zizzieleenia skrev 2013-03-02 08:07:16 följande:
    Jag tycker också att det är lite överreagerande.. Man kan inte jämföra "neger" och negerbollar.. Skulle aldrig kalla en mörkhyad neger eftersom jag vet att det är nedvärderande.. Men negerboll är ett bakverk. Men bara för att slippa onödigt tjafs så använder jag det inte. 

Ska jag bli ledsen nu för att det finns ett bakverk som heter finska pinnar? ^^ 

Så... när du säger "finne" till en person från vårt grannland så är det ett nedsättande ord? Personen blir skitsur, känner sig kränkt och kallar dig rasist? Om så, berätta vad vi ska kalla Finland istället, jag är öppen för att ändra mig, om något jag säger kränker folk oavsiktligt.

Liten jämförelselista:

Negerboll - Finska pinnar.

Neger - Finne.

Negerland - Finland.

Känns det som att jämförelsen verkligen är likvärdig?              
  • Nutnut

Självklart säger man inte Negerboll. Chokladboll eller kokosboll går väl alldeles utmärkt att säga.

Neger är ju ett ord med väldigt negativ underton och bör inte användas överhuvudet taget. Varför känner du att du måste använda dig av ett ord folk kan ta illa upp av? Det är inte så att din boll blir mindre god bara för att du använder dig av ett annat ord?

• Dorian Ertymexx
    Fridiz86 skrev 2013-03-02 09:36:47 följande:
    vet fler mörkhyade som tar mer åt sig när folk ändrar namnet till chokladboll än när det alltid hetat negerboll.
    de förstår att det är ett bakverk så varför ändra?

Jag undrar samma sak när man ska säga "invandringskritisk" istället för "rasist". Eller varför man ska säga "stark, självständig kvinna" istället för "jävla slampa". Den nya tiden är sååå förvirrande!! *notera sarkasmen*
  • pluralfamilj
    Dorian Ertymexx skrev 2013-03-02 14:56:18 följande:

Jag undrar samma sak när man ska säga "invandringskritisk" istället för "rasist". Eller varför man ska säga "stark, självständig kvinna" istället för "jävla slampa". Den nya tiden är sååå förvirrande!! *notera sarkasmen*

<3
  • Dorian Ertymexx
    Ljushuvud skrev 2013-03-02 09:53:52 följande:

Precis, det är dina åsikter! Glöm inte det... En "vidare bild " innebär " alltid sämre fokus och lägre sanningsenlig och fakta!!

Alltså, jag vet inte ens vad jag ska svara på den, så otroligt korkat var det. Vad du säger är, i praktiken, att om du står i en oas, så är det sanning och fakta att Saharaöknen minsann är en frodig djungel?
Svar på tråden Negerboll..