Stekt potatis skrev 2013-03-01 21:12:59 följande:
Tja, en svart är alltid en svart, eller "neger" som vissa vill säga, oavsett hur människan i sig beter sig. En obildad bonnläpp kan ju faktiskt vara en definition som bara jag väljer att sätta, personen har ju, i alla fall till synes, en möjlighet att studera och sluta vara obildad, en svart person har svårare att få bort stämpeln som "neger" så länge folk fortsätter att referera till uttrycket.
Det är helt okej för mig att bli kallad mallgroda, så kalla mig det du om du vill. Jag tillhör inte en grupp med människor som har blivit stigmatiserade och utsatta för kränkningar och orättvis behandling i tusen och åter tusen år. Det är heller inte så många som envisas med att hävda sin rätt att referera till något som är nedlåtande och som har med min hudfärg att göra, bara för att de själva är för slöa eller dumma för att orka se utanför sitt eget lilla inskränkta perspektiv. Det är faktiskt JÄTTELÄTT att säga chokladboll istället för negerboll (usch vilket ord, jag känner mig dum bara jag skriver det!). Men! Jag är själv lite dum nu, jag vet ju att de där bonnläpparna är lika mycket offer som andra stigmatiserade grupper så det var lite korkat av mig att skriva så. Ibland är det bara så skönt att komma med lite sköna förenklingar och inte behöva vara så förstående, eller hur?
Precis. Det är lätt att som vit i Sverige stöna om att det är så jooooobbiiiigt att lära om nya ord (men bara VISSA ord, har jag märkt, att ändra sig från "rasist" till "invandringskritisk" eller från "arbetarklasshatare" till "bidragsberoendekritisk" verkar vara HUR lätt som helst).
Ironiskt med utrikiska ord också - de som menar att "neger bara är en färg" förstår ju att det är ett låneord. Som "hen". Men då "hen" är UUUURS så hemskt är "neger" tydligen finfint. Märkligt nog används färgen bara i tal om bakelser och folkslag. Har aldrig hört någon säga "jag vill ha en kopp neger kaffe" hittills. Eller "jag ska färga mitt hår neger!" Eller "oj vilken fin neger klänning du köpt!"