• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • jinja
    Fridiz86 skrev 2013-03-02 09:36:47 följande:
    vet fler mörkhyade som tar mer åt sig när folk ändrar namnet till chokladboll än när det alltid hetat negerboll.
    de förstår att det är ett bakverk så varför ändra?

Du tror säkert att din bekantskapskrets av mörkhyade är representativ och att du kan bygga din världsbild utifrån där du är. Varför lyssna på andra som ger en annan vidare bild, exempelvis swemother? Läs hennes inlägg igen.

...gah, varför försöker jag ens.....
  • Ljushuvud
    jinja skrev 2013-03-02 09:49:48 följande:
    Du tror säkert att din bekantskapskrets av mörkhyade är representativ och att du kan bygga din världsbild utifrån där du är. Varför lyssna på andra som ger en annan vidare bild, exempelvis swemother? Läs hennes inlägg igen. ...gah, varför försöker jag ens.....

Precis, det är dina åsikter! Glöm inte det... En "vidare bild " innebär " alltid sämre fokus och lägre sanningsenlig och fakta!!
  • jinja
    Ljushuvud skrev 2013-03-02 09:53:52 följande:

Precis, det är dina åsikter! Glöm inte det... En "vidare bild " innebär " alltid sämre fokus och lägre sanningsenlig och fakta!!

Fakta... haha. Fakta är att jag har en kompis som säger att jorden är platt.

Det är sant för mig.

• Rose123
    listoplisto skrev 2013-03-02 08:46:52 följande:
    Ja, för "finsk" är ju verkligen ett nedvärderande ord. Nästan som hora, mongo eller neger faktiskt. Så var gärna ledsen en stund. Här får du en näsduk *räcker över*

Kom sedan också ihåg att jag inte menar NÅT illa när jag kallar dina eller andras barn (avlade utanför äktenskapet) för horungar. För man har ju faktiskt alltid sagt så, JAG lägger ingen värdering i det och om folk tar illa upp så tycker jag att de bör jobba lite på sin självkänsla.

Men nu ska jag nog baka lite. Jag bestämde mig just för att alla mongos förtjänar en hyllning, de borde vara glada över att få ett bakverk uppkallat efter sig och jag kan inte tänka mig att nåt mongo tar illa upp av det.

Fast horunge används ju faktiskt om en typografisk term. sv.wikipedia.org/wiki/Horunge Det är väl lite skillnad på det och att kalla någons barn för horunge?
  • Ljushuvud
    jinja skrev 2013-03-02 10:09:53 följande:
    Fakta... haha. Fakta är att jag har en kompis som säger att jorden är platt. Det är sant för mig.    

jinja skrev 2013-03-02 10:09:53 följande:
    Fakta... haha. Fakta är att jag har en kompis som säger att jorden är platt. Det är sant för mig.    

Du har rätt, om det nu är sant att din kompis säger att jorden är platt! Då är det fakta! Om jorden verkligen är platt är t.o.m. du nog tillräckligt insatt för att betvivla påståendet!
  • snällochgla
    livetvänder skrev 2013-02-28 15:07:40 följande:

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

Jag utgår ifrån att din dotter INTE fick "skäll" av en pedagog på skolan för det vore verkligen urdumt och jag skulle ta mitt barn ifrån en sådant ställe!
  • Stekt potatis
    Ljushuvud skrev 2013-03-02 09:53:52 följande:

Eh, va? Lägre sanningsenlig och fakta? Utveckla gärna vad du menar här.  
  • snällochgla
    Ljushuvud skrev 2013-03-02 09:47:38 följande:
    Det är väldigt typiskt att en viss grupp av människor engagerar sig kring ett ord, ett "problem" som inte existerar i Sverige. Negerboll,, har vad jag vet aldrig varit ett problem i Sverige, någonsin! Det är skillnad på neger och negerboll, den som inte vet det måste nog ta en extra sväng om något lexikon.
    Ja precis. Och det märkliga är att de har inga problem att kalla de som skriver här på FL för allt möjligt nedsättande. Men att säga "negerboll"..........nänänänänä      trams upphöjt till110
  • Tealhawk
    Fridiz86 skrev 2013-03-02 09:36:47 följande:
    vet fler mörkhyade som tar mer åt sig när folk ändrar namnet till chokladboll än när det alltid hetat negerboll.
    de förstår att det är ett bakverk så varför ändra?
    Håller med. På min mellanstadieskola ändrade de namn för "min skull" för att jag var den enda mörkhyade, trots att jag sa negerboll själv.
    These are not the droids you're looking for
  • Delia

Märkligt att majoriteten av svarta som tycker att ordet neger är okej är adopterade...

Svar på tråden Negerboll..