Uet skrev 2013-03-01 19:41:05 följande:
Negerbollen heter just negerboll för att den har sitt ursprung i Montenegro och har egentligen ingenting med själva ordet neger i sig att göra.
Har aldrig hört en mörkhyad person ta illa vid sig av att man säger negerboll.
Jävla larv!
Jag har hört svarta som gjort det så det är nog snarare individuellt. Men det kanske inte är just bara för att mörkhyade inte ska bli ledsna man omformulerar språket?
'
livetvänder skrev 2013-02-28 15:07:40 följande:
Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)
Vad säger ni????
Poängen många missar är att det inte bara handlar om att "vara snäll mot svarta och inte göra mörkhyade ledsna" utan att anpassa språket i takt med att samhället utvecklas, det är ju fullt naturligt och det har alltid varit så. Därför blir man ju lite konfunderad när folk tycker det är sååå hemskt att inte få säga negerboll, men tycker det är helt ok att vi inte kallar barn som är födda utanför äktenskapet för bastarder eller kallar homosexuella för homofiler. VARFÖR är det så jäkla jobbigt att inte prata som en apartheidkärring liksom? Ordets ursprung spelar mindre roll, då kan man kalla någon fitta och hänvisa till våt sumpmark eller vadfasen det nu kommer ifrån
Ibland, men kanske bara ibland, kanske man kan försöka anpassa sig till att tiderna förändras och så även språket, och inte bete sig som en fyraåring. eller, så kan man tycka att allt ska vara som det alltid varit, och då vet jag inte hur långt man ska gå? klä ut sig till dinosaurie för de var här före oss? Börja bränna brudar som odlar örter på balkongen på bål?
Menar du allvarligt att så fort något står i en bok du råkar äga så kommer det vara så du pratar och tycker? Om jag ger dig en bok där det står "det finns troll, det finns hustomtar och du bör börja uträtta dina behov i sängen" så kommer du sätta dig och skita i din säng medan du låtsaspratar med en hustomte som du läst finns och sedan ställa ut en tallrik mat åt det där stackars trollet som bor under din bil? Jesus...