• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • Dagdrömmaren
    Psychopath skrev 2013-03-01 15:44:20 följande:
    Dagdrömmaren skrev 2013-03-01 13:30:05 följande:
    Anledningen till att blodet syns genom vitas hud och mörkhyades hud beror ju just på att de har mer melanin (färg) i huden än vi :P Men jo, den där är kul...även fast svaret är ganska givet.

Öh, va? Jag har aldrig sett någons BLOD synas igenom huden, oavsett hudfärg... Hur menar du där?
    Du måste skämta? Vet du inte vad som händer när t.ex. folk rodnar?

"mekanismen styrs av det autonoma nervsystemet, samma nervsystem som hanterar självgående funktioner som till exempel matspjälkning och andning. Via vissa av dess nervtrådar sänds impulser ut till kroppens små blodkärl, som får dem att vidga sig. Mer blod kan då strömma igenom, vilket också syns igenom huden och uppfattas som rodnad."

www.hudupplysningen.se/hudakommor/rodnad

• Dagdrömmaren
    CMM skrev 2013-03-01 15:50:14 följande:
    Aldrig sett ett blåmärke?
    Aaaj...nu när jag såg hans inlägg förstod jag, haha.
  • Leila81

I min mammas lärobok från grundskolan stod det att "en neger aldrig blir ren hur mycket den än tvättar sig". Betyder det att det är ok att säga så då?

• Espiritus

Gud förbjude att du anpassar dig efter andras trivsel.

livetvänder skrev 2013-02-28 15:07:40 följande:
    Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)Vad säger ni????

• Albertine79

Du borde fundera på varför det är så viktigt för dig att använda ordet neger. Är det viktigare än att såra någon? Varför är du inte tacksam för att någon påpekar för dig att ett beteende du har gör någon annan ledsen? Det kostar dig inget att säga chokladboll. Det smarkar inte sämre, gör inte din barndoms fikor fattigare ändrar inget förutom att du säger chokladboll istället för negerboll. Varför tycker du ändå att det är så mycket värt för dig att säga neger?

• sverker11
    Oförglömlig skrev 2013-03-01 15:03:37 följande:
    säger kokosboll eller chokladboll. det är ju en boll ,ed choklad. 
    Det är en boll som till största delen består av havregryn och socker. Den innehåller dessutom spårämnen av kakao men ingen choklad.
Svar på tråden Negerboll..