• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • Kobra1977
    Trust me skrev 2013-03-01 12:56:30 följande:
    Kobra1977: Kan du garantera eller ens med någon liten säkerhet säga att det kommer minska diskrimineringen?
    Nej, det kan jag inte. Hur ska jag kunna göra det? Men jag hoppas och tror att även små förändringar kan leda nån vart. Om vi bara kunde ha lite mer förståelse för hur andra kan uppfatta vad vi gör och säger tror jag att vi kan komma en bit på vägen.

Vad jag tycker är beklämmande är att man jämför negerboll med finskpinne eller vitlök. Då har man inte förstått vad som ligger bakom ordet neger och då tycker jag att man bör ta upp en bok om historia och läsa på lite.
  • Musen

Min mormor säger mouhamad kula :) själv tycker jag att det har gått överstyr, tydligen är allt rasistisk nuförtiden.

• Dagdrömmaren
    Dagdrömmaren skrev 2013-03-01 13:30:05 följande:
    Anledningen till att blodet syns genom vitas hud och mörkhyades hud beror ju just på att de har mer melanin (färg) i huden än vi :P Men jo, den där är kul...även fast svaret är ganska givet.
    och inte genom mörkhyades hud* >>
  • Duncan

Har inte hört det kallas för negerboll sedan 80-talet och i filmen när Bert är på semester. Väldigt gammalmodigt.

• Majsburk

På ett cafe jag var på i sommras så hade de en sådana bollar men det stor varken chokladboll eller negerboll - det stod endast " En sån där " :D

• Moonis
    Emelie 491 skrev 2013-03-01 10:43:25 följande:
    Kan inte neger i negerboll asocieras till spanskans 'negro' istället (svart,mörk)? Den vita varianten av bakverket heter ju faktiskt blancoboll från början (blanco = vit,ljus) och inte känner jag mig kränkt när någon beställer en sån.
    Fast det blir ju inte samma ändå för då skulle den hetat negroboll, inte negerboll.
  • Moonis
    Mira 70 skrev 2013-03-01 13:28:24 följande:
    Jag vet flera som är mörkhyade och tycker denna diskussionen är urlöjlig. Dom flesta säger negerboll själva fast dom är just mörkhyade. Det är mest svenskar som tycker det är såå hemskt att säga negerboll. För inte lägger jag någon rasistisk tanke bakom det och jag säger säkert lika ofta negerboll som chokladboll.
    Så det är klicken du känner som ska avgöra hur alla andra känner för ordet
  • Alisa
    Dida skrev 2013-03-01 13:21:29 följande:
    Jag jobbar på en idiotanslalt för mongon, sinnesslöa och andra idioter. Ja, så säger jag iallafall, det sa man faktiskt förr och jag känner mig inte ett dugg kränkt av det. Cool

• Kobra1977
    Mira 70 skrev 2013-03-01 13:28:24 följande:
    Jag vet flera som är mörkhyade och tycker denna diskussionen är urlöjlig. Dom flesta säger negerboll själva fast dom är just mörkhyade. Det är mest svenskar som tycker det är såå hemskt att säga negerboll. För inte lägger jag någon rasistisk tanke bakom det och jag säger säkert lika ofta negerboll som chokladboll.
    Och jag vet flera med sina rötter i afrika som blir illa berörda, vems känslor är det viktigast att vi tar hänsyn till?
  • Kobra1977
    Dida skrev 2013-03-01 13:17:03 följande:
    Jamen visst är det märkligt att nergerbollarna, vars ord är sjääälvklart är uppkomna efter spanska ordet för svart, INTE är svarta. Hmm... ja mycket märkligt kan man tycka. Marron, som betyder brun på spanska känns ju isåfall mer logiskt. Och märkligt med att bara ena delen av ordet är spanskt.. Man kan ju känna att ska man nu använda sig av spanska ord så kunde man ju översätta hela ordet, även boll. Det är ju nästan så att man kan tro att namnet istället är uppkommet som ett skämtsamt ord av neger, av okunniga människor förr i tiden... 

Istället för att hävda med all säkerhet om gamla ords uppkomst så kan man tänka lite med sin hjärna om hur Sverige såg ut för en sisådär 50 år sedan. Då utövades inte precis empati för de som var annorlunda mot genomsnittet särskilt flitigt. Eller så kan du kanske prata med en person på en sådär 60+ och fråga vad hen tror att ordet Negerboll kommer ifrån. Från spanskan va? Pratades det fö. mycket spanska på den tiden? Märkligt att vi inte har fler spanska ord i vårt språk, eller hur?
Svar på tråden Negerboll..