• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • Kofot
    Trust me skrev 2013-03-01 09:51:39 följande:

Jag kan inte börja kalla negerbollar för chokladbollar för negerbollar innehåller knappt någon choklad. Möjligen kan jag kalla dom havrebollar.

Chokladboll

Negerboll

En del chokladbollar är inte ens chokladbollar utan arraksbollar.

Tro mig det finns inte ett uns "neger" i dom heller.
  • EnAnonumius
    weasley skrev 2013-03-01 09:53:54 följande:
    Ja, negro betyder svart, men "neger" som benämning på en grupp människor har också funnits väldigt länge, det finns i Svenska ordböcker från 1800-talet och redan då användes det på ett nedvärderande sätt. Så att det var någon "jeppe" som kom och bestämde att det skulle vara kränkande stämmer inte riktigt.
    Så KAN du bevisa då det är DU som påstår att det användes som nedvärderande "förr i tiden".
    Vilka böcker, och vilka sammanhang användes det som nedvärderande? 

Och ja "ordböcker" var knappast annorlunda än dagens ordböcker.
    Vad är det för nedvärderande med beskrivningen  "Person som kommer från Afrika" som man hittar från de flesta gamla ordböcker även från 1800-talet?
    Ordbok är ordbok, uppslagsverk är uppslagsverk. S är du inte säker på att du förväxlar dessa?

Så JA jag säger att det "Kom någon jeppe". Bara för att jag vet att det finns folk som älskar att använda sig av 2000-talets glasögon i stället  och döma "då tiden" efter "det moderna synsättet", i stället för att döma efter tidevarvet som var då med dåtidens synsätt..

Jag är kvinna, älskar att tänka logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • Trust me
    Trust me skrev 2013-03-01 10:07:37 följande:
    Som vit etnisk svensk motsätter jag mig starkt att min nationalitet ska vara synonym med mocka. Usch och fy!

..eller kålrot..
    Jag vill dig bara väl, lita på mig.
  • Kofot
    livetvänder skrev 2013-03-01 09:57:49 följande:
    Jaja Kan man inte ens accceptera ordet neger i ett bakverk så har man faktiskt inte i Sverige att göra.Mycket möjligt att om många många år så kanske inte man säger negerboll.Jag tycker faktiskt att det är fint att dom fått något så gott som detta bakverk uppkallat efter sig..

Vet inte riktigt vad jag tänkte när jag citerade detta. Men menar du allvar?
  • Dominant

Jag har aldrig hört någon svart ta illa upp av att ett bakverk heter negerboll. De enda som tagit illa upp är psykotiska vita som i någon förvriden ser sig som PK-världens ädla riddare som blir kränkta å alla andras vägnar.

• listo
    Dagdrömmaren skrev 2013-03-01 09:50:14 följande:
    Jag syftar mer på en allmänbild av att just ordet neger syftar på en sämre människa, vem som helst kan ju uttrycka sig dåligt om ett folkslag, blir orden som människan använder automatiskt fula då? Om någon skrev en text om att "svennen är den minst utvecklade människotypen", skulle det göra ordet svenne till ett fult och nedvärderade ord?

Jag bara undrar. 
    Men skillnaden är att det inte är en enskild person som har uttryckt att "neger" är på ett visst vis, utan att det faktiskt har varit en allmän bild, vilket man t.ex. ser i det här utdraget från Nordisk Familjebok 1913: runeberg.org/nfak/0483.html, där man kan läsa saker som att
    "i psykiskt hänseende kan negern sägas i allmänhet stå på barnets ståndpunkt"
    och
    "att negern i sedligt afseende snarare kan sägas sakna moral än vara omoralisk. I intellektuellt hänseende står negerrasen enligt etnografernas samstämmiga mening under kaukasiska, mongoliska, malajiska och amerikanska raserna"

Här (www.student.vxu.se/utbildning/gcm.jsp&c=5564&s=1) finns en uppsats om hur bl.a. "neger" och beskrivningen av ordet har förändrats i uppslagsverk under 1900-talet. I Bonniers lexikon från 1996 kan man läsa: "Eftersom människor med detta ursprung och dessa kännetecken utsatts för systematisk diskriminering har ordet neger kommit att uppfattas som nedsättande, och man har försökt att ersätta det med andra benämningar (”afrikaner”, ”afroamerikaner”, ”färgade” osv.)"

Om en person skrev en text om "svennen" så skulle det i dagens samhälle inte bli ett fult och nedvärderande ord. Om många tog sig an ordet och började använda det som skällsord så att det blev utbrett använt så skulle det naturligtvis till slut kunna ses som ett allmänt nedvärderande ord. Som t.ex. "hora", det är ju rätt få som använder det helt värdeneutralt som en beskrivning av personer med prostitution som yrke, eller hur?

• Moonis
    Pyret82 skrev 2013-03-01 09:55:21 följande:
    Omvänd tanke: Ni bodde i ett land med mestadels mörkhyaade, åsså har de ett bakverk (typ vanlijmuffins?) som de kallar Svenne-kaka. Why...? Jävla onödigt bara :)

Vanlij å choklad bakar jag med iaf, inte Negrer eller Svennar.
    Kannibaler alltså {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Trust me
    Kofot skrev 2013-03-01 10:09:30 följande:

Tro mig det finns inte ett uns "neger" i dom heller.

Sant. Det jag huvudsakligen ville säga att för mig är de inte samma sak så jag kan inte kalla dom för samma sak.
    Jag vill dig bara väl, lita på mig.
  • Moonis
    livetvänder skrev 2013-03-01 10:10:29 följande:
    Skall bara säga en sak att där jag bor kryllar det av mörkhyade med svintohår.Dom är så otrevliga så ni vet inte.Dom visslar och ropar allt möjligt efter tjejerna som bor här.Det har gått så långt att jag inte vågar släppa ut min dotter längre.Visst det finns svenskar som oxå beter sig illa men inte alls på det viset..Varför i helvet skall vi ta massa skit????Så mycket vi hjälper dom när dom är här så är väl inte negerboll någonting..Jag har ABSOLUT inte något imot mörkhyade.Men när dom kommer hit så får dom faktisk ta seden dit dom kommer,Dom det VERKLIGEN är synd om får aldrig komma till Sverige men dom hjälper jag mer en gärna.
    Jag är inte rasist men..
    Jag har inget mot mörkhyade men...

Så följer en hel lista där man kräker av sig sin avsky, i ditt fall innan Tungan ute 
  • listo
    livetvänder skrev 2013-03-01 09:57:49 följande:
    Jaja Kan man inte ens accceptera ordet neger i ett bakverk så har man faktiskt inte i Sverige att göra.Mycket möjligt att om många många år så kanske inte man säger negerboll.Jag tycker faktiskt att det är fint att dom fått något så gott som detta bakverk uppkallat efter sig..
    Menar du allvar? Detta får mig att tro att du bara skojar och försöker provocera fram reaktioner genom att lägga fram idiotargument.
Svar på tråden Negerboll..