• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • Dagdrömmaren
    Litet My skrev 2013-03-01 06:31:53 följande:

Nej, det gör det inte.

Googla får du se. 
    Jag googlade, men hittade inget som sa att just ordet neger till början användes som ett förtryckande ord. Kanske att de gjorde det i USA, där det var vanligare med slavar än här, men när det gäller det svenska ordet neger hittar jag inte något om att vi började använda det ordet som just ett nedtryckande ord mot mörkhyade slavar.
  • snällochgla
    AndersFl skrev 2013-03-01 06:32:08 följande:
    Jag brukar alltid säga att jag vill ha en negerboll när jag besöker cafeer. En del höjer på ögonbrynen, men än har ingen vågat konfrontera mig med det. Men så är jag ju rätt stor och biffig också, och bara det kanske avskräcker dem.

Fattar inte varför man ska höja ögonbrynen för att en kund beställer en negerboll!! Det är bara en massa kärringtrams. 1000 vita kärringar blir upprörda av ordet medan man får leta med ljus och lykta efter en färgad person som öht bryr sig!!! Hora och tjockis och din fula jävel är helt OK att säga men "negerboll".........man skälver av förtrytelse å Kunta Kintes vägnar. 

(jag gillar inte negerbollar så jag varken beställer dem eller bakar dem)
  • Enter Sandman
    Jag brukar alltid säga att jag vill ha en negerboll när jag besöker cafeer. En del höjer på ögonbrynen, men än har ingen vågat konfrontera mig med det. Men så är jag ju rätt stor och biffig också, och bara det kanske avskräcker dem.

Så du gör det för att du kan?
    Att du sårar andra, det spelar ingen roll för dig?  
  • Enter Sandman
    snällochgla skrev 2013-03-01 07:07:59 följande:

Fattar inte varför man ska höja ögonbrynen för att en kund beställer en negerboll!! Det är bara en massa kärringtrams. 1000 vita kärringar blir upprörda av ordet medan man får leta med ljus och lykta efter en färgad person som öht bryr sig!!! Hora och tjockis och din fula jävel är helt OK att säga men "negerboll".........man skälver av förtrytelse å Kunta Kintes vägnar. 

(jag gillar inte negerbollar så jag varken beställer dem eller bakar dem)
    Nej, det är inte okej att säga tjockis, hora eller dina fula jävel heller.
    Det är aldrig ok att såra andra. 

Sen vill jag se källor på att det är så få svarta som bryr sig, för det stämmer inte överens med mina erfarenheter.   
  • swedemom
    Skulle du be om en n*ggerball då om kafeet låg i Afrika eller Usa tex?
    ...Ja men, welcome to my hood skulle jag vilja säga  Demon

Eller är det bara inom Sveriges gränser ni tycker det är ok att tolka denna chokladboll till en negerboll? 

Intelligent, nej tragiskt verkligen!
  • MeandHim

Det här kan man ju diskutera hur länge som helst.
    Jag säger helst negerboll för att jag alltid gjort det.
    Skulle man säga neger till en mörkhyad så vette 17 om dom bryr sig om det? Har hört många som kallar varandra det, tror faktiskt att det är vi svenskar som reagerar mest eftersom vi alltid vill vara alla till lags och inte ska vara rasistiska.
    Men om en mörkhyad köper en Magnum White då? Borde jag ta illa upp då?
    Och frisörmärket scwarzkopf har ingen reagerat över? För det betyder ju faktiskt svartskalle!

• Sunshine808
    MeandHim skrev 2013-03-01 07:45:21 följande:
    Det här kan man ju diskutera hur länge som helst.
    Jag säger helst negerboll för att jag alltid gjort det.
    Skulle man säga neger till en mörkhyad så vette 17 om dom bryr sig om det? Har hört många som kallar varandra det, tror faktiskt att det är vi svenskar som reagerar mest eftersom vi alltid vill vara alla till lags och inte ska vara rasistiska.
    Men om en mörkhyad köper en Magnum White då? Borde jag ta illa upp då?
    Och frisörmärket scwarzkopf har ingen reagerat över? För det betyder ju faktiskt svartskalle!
    Hur många vita har du hört som kallar varandra för White?
  • Delia

Haha den här diskussioner...

Hur många korkade, obildade och inskränkta människor kan det finnas på ett och samma ställe?

MeandHim: Jag förstod inte riktigt, varför skulle du ta illa upp om någon sa magnum white? Du jämför väl ändå inte ordet white med neger? Inte på riktigt va?

• skoladan

Men hur många gånger ska vi diskutera det här? Om man ska använda ord för att man "alltid" har använt dem, så skulle vi väl tala samma svenska som det talades på 1500-talet. Jag menar, var går gränsen? Vad innebär "alltid"? Språket förändras, ord får andra innebörder. Tänk bara på ordet "grym". När jag var ung betydde det elak och ond. Idag betyder det mest cool och häftig. Tänk förresten på ordet "häftig"! När jag var ung betydde det "hetsig" - man sa "hon är så häftig" i betydelsen hon har ett hetsigt humör.
    Nu är det så att ordet "neger" har en negativ innebörd, speciellt för personer med etniskt ursprung i Afrika, då kan vi ju sluta använda det ordet och inte envisas med att vi "alltid" använt det. Dessutom har vi inte "alltid" använt ordet "neger". På medeltiden sa man "blåman" .

• honkie

Det är precis den attityden som jag föreställer mig att många jagälskarattsäganegerbollare har. Klockrent!
Svar på tråden Negerboll..