Inlägg från: swedemom |Visa alla inlägg
  • swedemom

Negerboll..

Agnescecila skrev 2013-02-28 21:12:19 följande:
    Eftersom denna boll innehåller med kakao än " neger" kallar jag den chokladboll. Jag har kallat den chokladboll i över 10 år nu och inte upplevt det som något problem.
    Ja och bor man i usa tex så blir denna debatt HELT ABSURD, jag antar ju att TS bara vill provosera, det är många som får ut mycket nöje av det och det rundar sig ofta i vissa svaga självuppfattningar etc.
    Men prova och komma hit till Usa och prata om både en negro ball eller nigger ball, om ni nu vill debatera detta. Vad har varken neger eller negro med en chokladboll att göra? Kan någon svara ett intelligent svar på det?  helt vansinning SJUKT.  
    Att detta ens blir en debatt får mig att skämmas över halva svenska folket som verkar tycka att det nödvändigtvis ska heta negerboll. Att NI inte kan förstå att för ANDRA människor kan fatta detta som kränkande, och provocerande just eftersom nigger och neger har en helt annan betydelse än färgen svart. chokladbollen är ju inte ens svart, den är ju mer brun, så varför heter det då inte brunboll istället, eller varför
    är inte chokladboll en självklarhet som innehållet motsvarar? Den enda anledningen kan vara irrogans, okunskap och brist på empati! Kanske ni ska ringa till de svenska kafeerna i new york tex och fråga varför dom inte kallar swedish chocolate balls för swedish negro eller nigger balls? 
  • swedemom
    arkeologitjejen skrev 2013-02-28 22:40:12 följande:
    Jag resonerar som så att om det gör folk ledsna, upprörda och de känner sig kränkta av det ordet, så nog kan väl jag anpassa mig till den tid jag lever i och inte använda ett rasistiskt namn på ett bakverk. Det finns massor av ord man sagt i alla tider som vi inte använder längre. Tjej betydde en gång i tiden "hora", men det tror jag inte TS menar idag när det ordet yppas. Både folket och språket utvecklas och att sträva efter äldre tider med hänvisning att "det alltid varit så" är bara okunnigt. Vill man säga "negerboll" med hänvisning till att man gillar ordet "neger" och vad det står för i form av förtryck och kränkningar mot mörkhyade i många tider. Fine, stå för det, men många kommer nog ta avstånd från dig. Lär ditt barn lite folkvett istället för att bli upprörd över att hon inte får kränka sina medmänniskor i skolan.
  • swedemom
    Rebecca Rydberg skrev 2013-03-01 00:23:52 följande:
    Bah! Tramsig diskussion som aldrig ger sig...

Jaaaaaaaaaaaaa det står negerboll i farmors kokbok från stenåldern. Men nu är det folk som tar illa upp av det så bakverket har bytt namn... och det var ju många år sen varför envisas... vad är rimligast

Att en boll av choklad kallas chokladboll (synonymer till choklad; konfekt, pralin, godsak, godis  kakao)

Eller att det kallas negerboll (Neger (femininum: negress tidigare även negrinna) är en föråldrad benämning för personer från vissa svarta folkgrupper från framför allt Afrika och genom Slaveriet till Nordamerika, i äldre källor ingick även mörkhyade folk ifrån södra Asien och Oceanien. Ordet används inte i modernt språkbruk eftersom det är kontroversiellt och kan uppfattas som nedsättande och kränkande )

Hur svårt är det att lära sig ett nytt ord? nya ord kommer det ju hela tiden.. öva framför spegeln Choooklaaaad

Sen kan jag tycka att det var opassande att ge barnet skäll... skulle istället förklarat att det inte heter så längre utan har bytt namn då ordet neger anses som ett skällsord "fulord" kan barn i alla åldrar förstå.

Tillägg för vanligaste kontringen... nej neger betyder inte svart... spanska ordet negro gör det däremot men nu handlar det ju inte om ordet negro utan benämningen för svenska ordet neger

Svensk ordbok benämning för neger är: "Person med mörk hy och afrikanskt ursprung" 
  • swedemom
    AndersFl skrev 2013-03-01 06:32:08 följande:
    Jag brukar alltid säga att jag vill ha en negerboll när jag besöker cafeer. En del höjer på ögonbrynen, men än har ingen vågat konfrontera mig med det. Men så är jag ju rätt stor och biffig också, och bara det kanske avskräcker dem.
    Skulle du be om en n*ggerball då om kafeet låg i Afrika eller Usa tex?
    ...Ja men, welcome to my hood skulle jag vilja säga  Demon

Eller är det bara inom Sveriges gränser ni tycker det är ok att tolka denna chokladboll till en negerboll? 

Intelligent, nej tragiskt verkligen!
  • swedemom
    TS och alla ni andra i denna tråd, Jag kopierar denna text från en blogg jag läste för ett tag sen, för det är en sån otroligt verklighets beskrivande text...
    Men tyvärr har nog dom flesta som säger neger idag vaken tålamod att läsa hela denna text eller empati att ens förstå textens innebörd!!

brownswede.blogspot.com/2012/12/menar-du-att-du-blir-upprord-om-nagon.html

"Menar du att du blir upprörd om någon säger negerboll" Ja du, vilken psykologisk insikt du verkar ha vad gäller bruna och svarta svenskars sinne. Det vore väl käckt om du kunde vara språkrör för oss som är bruna och svarta eftersom vi inte vet vad vi själva vill och bara är ute efter uppmärksamhet.

För någon uppmärksamhet fick vi ju knappast när vi växte upp. Förutom då av raggarna som jagade mig hem ifrån skolan under två års tid för att de ville bonka negerdjälven, de övriga ständiga negerdjävleskommentarerna, uppmaningen att åka "hem", jag vet inte till vad, något fiktivt negerland kanske. Eller min favorit ifrån min kapten i lumpen när jag tjänade mitt land, som högst medvetet och respektlöst gentemot en hel kontinent använde ordet neger i negativ mening när han talade om afrikanska soldater. Eller när han tillät andra soldater att säga neger till mig när det hettade till, utan åtgärd (å andra sidan tillät han mig att slå den andre killen på käften, så det var ju iof rättvist.). Synd bara för de "negrerna" som inte kunde ta för sig...

Du vet, det funkar inte så bra för bruna och svarta svenskar att å ena sidan bli kallad för negerdjävel och negerhora för att sedan helt släppa den både historiska och omedelbara negativiteten i den benämingen som uppfunnits av europeiska människor och helt glatt gå och fika på en "negerboll". Det är inte heller så kul när man har barn och läser om finurliga Emil, starka Pippi, och obstinata Lotta och om prinsessor med långt hår men där varje bild av "negrer" är som en hoper hjälplösa kuredutter, en slags barnmänniskor som inte klarar sig utan Pippis pappa. Eller som den tokroliga svarta pickaninnydockan i Tomtens Julverkstad som säger "Mami" med skrovlig röst men där den blonda dockan i kontrast är blond, söt, och säger Mommy "med den ljuvaste lilla stämma.

Det finns alltså ett postkolonialt bildspråk vars tradition Sverige också förvaltar som inte ens jag själv var medveten om förräns jag flyttade ifrån Sverige och började tala om svenska traditioner och minnen med folk som inte är ifrån Sverige. Människor som inte tycker det är självklart att choklad kan beskrivas som ”neger” eller att kineser skall återges som på de svenska Kinapuffarna. Detta stereotypa bildspråk har sitt ursprung i USA och kom till under en tid då svarta inte ens kunde använda samma toalett som en vit människa under de amerikanska Jim Crow lagarna som inte försvann förräns 1965. Efter andra världskriget demoniserades Japaner som gula och fula människor med stora tänder och det satt i under vietnamkriget likväl. Ungefär som Islamister beskrivs idag med bombturbaner och som notoriska kvinnohatare. Dessa rasistiska symboler har sedermera övergetts i USA till folk med afrikansk och asiatisk börds lättnad. Muslimerna kämpar fortfarande. Hur är det att ständligt bli missrepresenterad? En bra jämförelse kanske kan vara att som en vit tysk ständigt behöva bli associerad som nazist. Som lite kuriosa kan nämnas att den sista tvångssteriliseringen av en Samisk kvinna begicks 1967 som en del i en etnisk rensning i Norden, så det är inte så att vi i Norden är oskyldiga till historisk och brutal rasism.

Så vad menas det med "ett postkolonialt bildspråk", och uttryck som "vit normavitet" och andra akademiskt klingande dängor. Som ett exempel på vit normativitet låt oss tala om hår. För en lite tjej som växer upp, en "negerunge" som hon kanske skulle beskrivas av dig och andra (min dotter), hennes bild av vad som är vackert, likt många andra småtjejer, är långt hår. Redan nu vid 4 års ålder gråter hon ofta och är upprörd över att hon inte har samma vackra "prinsesshår" som hennes kinesiska, indiska och europeiska kamrater (vi bor i Norra Kalifornien i ett av de mest multikulturellt koncenterade områdena i USA). Nästan varje kväll när hon tar av sig sin tröja drar hon den över huvudet, låter hon tröjan sitta kvar så att den hänger "som hår", och frågar sedan upprepat, uppmanat bekräftande, "titta vilket vackert lång hår jag har pappa". Det kan låta som en liten grej och hade kanske varit det om det hänt några gånger. Men det är nästan varje dag i snart ett halvår och det är hjärtskärande som förälder. Visst, det kommer att gå över, men just vetskapen om att hon gör detta för att hon inte ser sitt eget hår som vackert för att det har en annan karaktär är tråkigt. Sorligt, t.o.m 

Även den svarta Disneyprinsessan har långt böljande hår. För att få ett sådant hår när man är av afrikansk börd får man antingen shocka det med kemikalier (straight perm) och eller använda s.k. "hot combs", värma upp håret och lösa upp krullorna med med hjälp av vaselinliknande hårprodukt, vilket tar flera timmar om dagen (vilket min farmors generation gjorde regelbundet för att inte se för mycket ut som "negrer"). Det är en tradition som pågår än idag världen över, framför allt i södra USA. M.a.o. svarta människors naturliga utseende ses som alltför "kurreduttit", primitivt och "outbildat". Svarta kvinnor spenderar hundratals, ibland tusentals dollar i månaden för att dölja sitt afrikanska hår. En perm kostar ca $500 gången och många går varje vecka och fixar håret.

Så där har du "neger" associationen för en kulturellt svensk människa av delvis (amerikansk) afrikansk börd. En annan åsikt än din egen. Vilken tycker du skall befrämjas? Ditt eget påstående där du redan beslutat för oss vad vi tycker och att vi själva skall tampas med "våra problem"? Eller finns det utrymme för andra åsikter?

Du har dock rätt i att vi har problem. Tyvärr kan jag inte fixa dem själv och det funkar inte längre att knyta näven i fickan, svälja hårt och hålla käften? Jag har provat det i nu snart 40 år... det blir allt svårare kan jag säga.

Jag tänker så här, kanske det inte är en så stor grej att sluta använda ordet ”neger” eftersom det är både utdaterat, numera utjatat och helt enkelt förolämpande såsom det uppfattas av oss själva. Vad säger du?

• swedemom
    TS och ni andra som behöver lite hjälp med orden och vad dom betyder:

NEGRO på spanska är ordet för färgen svart, 
    på latin heter färgen svart NIGER, 
    NEGER kommer från orden negro o niger men neger är inte ett ord för färgen svart, det är en föråldrad benämning för personer från vissa svarta folkgrupper. Idag är det vanligtvis socialt oacceptabelt att använda.
    NIGGER kommer från latinska niger och börjde användes för att benämna de 12 miljoner människor som inhandlades som slavar här i usa. Både Neger och Nigger är extremt kränkande laddade ord, som har sina rötter i slaveri tider och en historia rotad i extrem smärta!

Men jag tror inte alla som säger negerbollar är rasister utan ni förstår inte ordets innebörd, därav skulle jag vilja förklara för er, kanske bryr ni er inte om att läsa detta...men jag försöker ändå!

Idag anses både Neger och Nigger som socialt oaccepterat och hårt kränkande  Tidigare var order Negro att föredra i Usa när man pratade om människor med Afrikanskt ursprung. Men efter Black power rörelsen på 60talet föredrog den yngre generationen att benämna sig själva etniskt som Black (svart) istället då många kände att order Negro var för starkt kopplat till Nigger, och ville komma ifrån detta.  I dagens Usa säger många fortfarande Black, eller white (vit) om människor men i en ny tid när man försöker gå ett steg längre och sluta dela upp folk i färger så använder man numera African American,  Caucasian, Hispanic, Asian, Native American etc för att beskriva sin etniska bakgrund. Det står sällan tex black eller white längre på formulär som man fyller i, skatte papper etc.
    I sverige har man också gått vidare sedan 80talet och neger ÄR INTE nu längre socialt acceptabelt. Dom flesta verkar förstå det. Använder man det idag har man inte insikt i dess betydelse och historian. Det är ett laddat ord fortfarande som många använder i rent rassistiskt syfte. och många känner sig hemskt kränkta med. Att sätta sig in i vad andra människor går igenom och känner kallas för empati och det är inte tyvärr alla som har empati... och det ser vi ju tyvärr i samhället på alla möjliga plan. Och inte minst här på FL.

Men i TS situation så skulle ju flickan inte blivit utskälld , utan läraren skulle ha lugnt förklarat att bollen heter chokladboll, havre eller kokosboll eller vad nu innehållet är och sedan haft en seriöst samtal med dig istället... beroende på åldern på flickan om dom har börjat att läsa om slaveri tex kan läraren förklara för barnen ordets historia och koppling mellan språken och dagens betydelse. Man vill ju hoppas att lärarna vill försöka lära våra barn ett modernt språk som inte är präglat av våra föräldrars okunskap och historiens generationers förtryck....men detta blir ju en oerhört svår situation för lärare där föräldrar inte är villiga att sammarbeta eller ens har förståelse för dagens språk och världens historia! Men de festa av dagens barn kommer med tiden förstå detta färr eller senare, genom att majoriten idag i samhället även i lilla sverige har sedan flera år börjat förstå innebörden med ordet neger, negro, nigger och niger...dess rötter och skilnader i betydelse och hur vår historia har påverkat dess betydelse i samhället och i språkets syfte...synd bara att inte alla kan få denna kunskap av sina föräldrar...men som tur är så kan dom ju lätt kolla upp detta på internet som tex wikipedia och alla moderniteter vi har idag, och inom kort kommer det inte finnas någon kokbok kvar som innehåller denna föråldrade absurda benämning!!

Sen kanske det inte är alla som vet att olika mumsiga bollar även är en internationell succee, och inte är något enbart svenskt. Vi brukar köpa en mycket nyttigare variant på vårt hälso fik med malda cashew nötter, den heter cashewnut ball...
    Men just dom typiskt svenska bollarna med kakao och mycket socker kan man även hitta här i Usa, På dom svenska fiken här heter dom swedish chocolate balls, och dom innehåller mycket kakao smör och socker och lite kokos. Och jag brukar göra en smarrig variant utan så mycket socker, den har vi altid kallat för cocoa ball...en annan jag gör har mest havregryn så den har alla kallat oatmeal ball. Det är ganska logiskt om man tänker efter!! 
    Men ni får avgöra själva hur ni tror att era barn kommer bemötas om dom frågar efter en negerboll eller negroball i dagens sverige och i andra länder... det är helt i erat ansvar som föräldrar hur ni vill att era barn ska växa upp!
    Och om ni vill fortsätta att kalla en boll med kakao eller havregryn för ett ord som är en föråldrad benämning för personer från vissa svarta folkgrupper som härstammar från en tid då 12 miljoner människor fördes över som slavar från afrika, och då fortfarande detta ord idag används i rasistiskt syfte... Ja, vad kan man säga!!
    Men man får hoppas att era barn tillhör dom som kommer att hitta ett mer utvecklat språk och tänkande med tiden utan sina föräldrars hjälp, särskilt om dom vill hänga med i det moderna samhället och ta del av resten av världen.

Det är sorgligt verkligen att denna tråden ens existerar i Sverige i dag...men man får försöka förstå att det kan vara ett svårt begrepp för vissa att hänga med i utvecklingen, när denna verklighet av historian är så främmande långt borta. Och många människor är tyvärr så påverkade av en arrogant uppfostran och präglad av en familj med brist på empati och utvecklat språk. Och ett samhälle där slaveriet, dess historia och språkets innebörd inte har diskuterats tillräckligt. 

Men snart kommer allt detta vara bakom oss, och för er som inte förstår...era barn eller barnbarn kommer förstå!
  • swedemom
    ascorbinsyra skrev 2013-03-01 23:45:13 följande:
    Visst ordet "neger" har ju en negativ klang, kan jag tycka.

Meen det för mina tanka till en artikel i tidningen om luciatåget i julas där det kritiserades att man klädde ut sig till pepparkaksgubbar för det ansågs rasistiskt, det får mig att tänka att allt som är brunt och svart är fult, det ska man tydligen passa sig för att äta och befatta sig med, och nåde dig om du påpekar färgen, för det kan associera till människor med mörk hudfärg......vad sänder detta ut för budskap?? Snart kanske det blir olagligt att ens äta pepparkakor eller choklad.
    Ungefär samma sak som det borde vara fel att det står "svennes kaviar" på kaviartubarna? För det gör mig J'vligt förolämpad o lessen för jag är ju "svenne" eller.....NOT. Jag bryr mig inte. Det tror jag inte att människor med mörk hudfärg heller gör nämnvärt av att man klär ut sig till pepparkaksgubbe eller äter "negerbollar"....men men. 

Sluta dramatisera och göra en höna av en fjäder. 
    trollefur skrev 2013-03-01 23:04:35 följande:
    Jag säger negerboll och har alltid gjort och det gjorde vi i skolan med och det var ingen som sa nått om det.. har ''mörkhyade'' vänner som också säger negerboll..det är ju ändå bara ett bakverk.. folk tar illa upp av så lite nu förtiden och förstorar upp allt..
    Elinmamman skrev 2013-03-01 23:58:26 följande:
    Ja. Och imorgon kanske meningen "Du är ju helt störd" kanske låter annorlunda från folkmun också. (Helt annan innebörd).

Fy vad jag skäms för vissa svenskar altså, usch det gör att man knappt inte vill fortfölja planen av flytten tillbaka till sverige vi snart ska göra! Det värsta är just att vissa männsikor drar dessa galna paraleller, det är verkligen skrämmande hur folk inte använder sin hjärna och tänker....och att man tycker att det är en bagatell... att förlika sig med ordet negerboll med svennes kaviar tex. Altså hur kommer man ens på att skriva en sådan sak i detta sammanhang! Svennes kaviar hade varit olämpligt om ordet svenne uppkom för en benämning av svenskar när 12 miljoner svenskar blev skickade iväg som slavar, torterade och sedan inte hade några rättigheter som människor på flera hundra år...det är ju nu inte fallet med ordet Svenne eller några andra ord som beskriver svenskar, skandinaver eller order vit, white. Neger betyder inte heller svart, neger är ett ord som man bör respektera dess betydelse och historien runt hur detta ord kom till och NÄR. Det handlar inte om en färg, neger betyder inte svart. Och om ni inte kan förstå detta så behöver ni nog hjälp, riktigt allvarlig psykisk hjälp. Jag skulle rekomendera familje terapi eller närmsta psykolog eller kurator. För det måste finnas enorma emotionella blockeringar som gör att man inte kan analysera och tänka längre än att negerboll ska vara ordet för ett bakverk. Jag tror ni behöver allvarlig hjälp att se världen runtomkring er inte handlar om ett par få människor som tycker dom har rätt att säga negerboll, eller djävla neger jävel, eller negerunge eller negerhora..det handlar om resten av världen och dom som inte vill att vi använder neger idag, varken på bakverk, barn eller vuxna....pga av hur det har används hittils i historien och dagens samhälle.
    Sen verkar folk inte förstå att alla mörkhyade inte var kategoriserade som negrer, då när detta ord kom till för flera hundra år sedan, och bara för att man har mörk hy i sverige, är det ju inte säkert att man har insikt i historien och tillräckligt med empati att förstå innebörden av ordet neger. Vi då som inte vill att våra barn ska växa up med dessa vansinniga sjuka och korkade oempatiska, orespektfulla uttryck man använde sig av för flera hundra år sedan som är förknippade med världens största förtryck någonsin, vi har rätt att inte tolerera detta längre. 
    Men sen dom männsikor som har slaveriet i sin egen personliga historia, det är dom som bestämmer om dom själva vill använda ordet neger, nigger, niggaz, niger, negro kvar som utal av sitt folkslag eller bakverk...ingen annan! Därför får vissa svenskar altså lov att rätta sig till att dom med andra inte vll höra dessa ord längre, eller dom tycker det är ok att använda det i personligt perspektiv men inte av nån som inte har personligt perspektiv. Och om du personligen har en bekant som har sitt ursprung i en familj som var skeppad iväg som neger slav och tycker det är ok att du säger negerboll om dina chokladbollar så kan ni göra det när ni är tillsammans...men nu är det ju så att majoriteten inte vill ha ordet kvar i annat än historiska sammanhang,  och att världen har ändrats därefter, och att ni här som motstrider och tjafsar fram och tillbaka om denna galenskap tillhör en liten klick oempatiska störda eller totalt ignoranta otänkande människor som inte förstått något av historian och helt har halkat efter världsutvecklingen!  
  • swedemom
    Delia skrev 2013-03-03 06:35:26 följande:
    Jag har så svårt att förstå det här. Ni som kommer med alla fantastiska argument såsom "jag har alltid sagt det" "får man inte säga vitlök heller" osv, tänker ni aldrig några varv extra? Förstår ni på riktigt inte hur korkade ni framstår när ni vägrar tänka efter?
  • swedemom
    Dorian Ertymexx skrev 2013-03-03 02:14:47 följande:

Nähenä. Att folk tar illa vid sig är irrelevant, så länge ni slipper ändra ert ordval. Charmigt värre.
    Ja..suck! Dessa personer kommer antagligen aldrig förstå hur otroligt sorliga dom själva är, tragiska människor som inte kan tänka, men det måste bottna i någon slags blockering där hjärnan helt enkelt kan ta in ny information om vissa saker. Så man får ha lite översende trotts allt...men det är för sorgligt, snart är dessa människor ett minne blott med barnbarn som får skämmas för dom, fast med viss sympati får man hoppas...eftersom dom inte ens förstår att de flesta även i lilla sverige idag numer lever i ett världsreflekterande samhälle, uppväxta med ett evolverat ordspråk och en förmåga att hänga med i utvecklingen och tänka med lite perspektiv på dåtidens okunskap!
  • swedemom
    GretaBarbroUmeå skrev 2013-03-04 01:28:36 följande:
    Tycker att det ska bli straff för folk som säger neger. Böter

Enda som funkar 
    Ja, eller så skickar ni iväg dom hit till Usa, så kan dom anordna en stor negerbolls försäljning här i Harlem kanske... 

För till er alla som kämpar så hårt för detta i denna tråd...denna viktiga tradition vill ni väl dela med er av till alla...eller? 

För "negerbollar har ju inget med ordet neger att göra" Och "jag kommer alltid säga negerboll" och " Så har det altid hetat" och " folk tar illa upp för så lite nu för tiden"  ....Det säger ni ju bestämt eller hur?

Negroballs for sale - Ja det blir jätte bra, ni är varmt Välkommna  Demon

• swedemom
    GretaBarbroUmeå skrev 2013-03-04 01:28:36 följande:
    Tycker att det ska bli straff för folk som säger neger. Böter

Enda som funkar 
    Ja, eller så skickar ni iväg dom hit till Usa, så kan dom anordna en stor negerbolls försäljning här i Harlem kanske... 

För till er alla som kämpar så hårt för detta i denna tråd...denna viktiga negerbollstradition vill ni väl dela med er av till alla...eller? 

För "negerbollar har ju inget med ordet neger att göra" Och "jag kommer alltid säga negerboll" och " Så har det altid hetat" och " folk tar illa upp för så lite nu för tiden"  ....Det säger ni ju bestämt eller hur?

Negroballs for sale - Ja det blir jätte bra, ni är varmt Välkommna  Demon

...glömde fråga, kan ni förklara för en engelskspråkig som inte förstår sig på er gamla tradition, var denna bollen har fått sitt namn ifrån? negerboll...its a ball made from cacao, sugar and cream...the word neger is coming from the word negro which means black in spanish, but as we dont speak spanish in sweden, and the ball is not exactly black we dont call it blackball, negroball or svartboll...and since we cant say chocolateball or cacaoball we call it negerboll...eller???
Svar på tråden Negerboll..