Inlägg från: snällochgla |Visa alla inlägg
  • snällochgla

Negerboll..

Emma x skrev 2013-02-28 22:34:35 följande:
    Jag tycker ordet "negerboll" låter äckligt, inget man blir sugen på direkt. Chokladboll låter mycket delikatare. Sen är man ju antagligen rätt svagbegåvad om man säger "negerboll" ändå.

Jaså? Låter "negerboll" äckligt? Vad har du emot negrer? De kan inte rå för att de är svarta vet du! Om "chokladboll" låter bättre i dina äron så kan jag bara dra den slutsatsen att du tycker "negrer" är äckliga!
    Varför? Jag tycker svarta personer är underbara och ju svartare desto bättre!!!
  • snällochgla
    Älskar vintern skrev 2013-02-28 23:36:32 följande:
    Tack för att du skrev vad jag tycker. 

Instämmer. Hur många "svarta" bryr sig???
  • snällochgla
    Knyttan skrev 2013-02-28 23:46:35 följande:
    Det har ju redan varit flera svarta personer i tråden som har sagt att de inte gillar att ordet används. Räcker inte det då?
    Trams! Har du bevis på att de är svarta. Kanske jag är svart? Kanske jag är en svart person som har större frågor att ta itu med än det svenska ordet  "negerboll" som väldigt få vet vad det betyder!! Kanske vita svenskar överdriver sin egen betydelse? "Negerboll"??? Hur många vet vad det betyder? Jo några fanatiska svenskar som gör sig till tolk för ett helt folkslag. De som är svarta!! Lägg ner tramset och lyft blicken till ngt som är viktigt.
     Den svarta person som tar illa vid sig av ordet "negerboll" måste vara en person som växt upp i en källare utan kontakt med omvärlden. Ska den personen styra? Kanske finns den inte ens en gång?? Vi pratar om ett folk som varit slavar och som fått kämpa för sina rättigheter!! Om de bryr sig om det svenska ordet "negerboll" så blir då jag väldigt förvånad!!!!
  • snällochgla
    AndersFl skrev 2013-03-01 06:32:08 följande:
    Jag brukar alltid säga att jag vill ha en negerboll när jag besöker cafeer. En del höjer på ögonbrynen, men än har ingen vågat konfrontera mig med det. Men så är jag ju rätt stor och biffig också, och bara det kanske avskräcker dem.

Fattar inte varför man ska höja ögonbrynen för att en kund beställer en negerboll!! Det är bara en massa kärringtrams. 1000 vita kärringar blir upprörda av ordet medan man får leta med ljus och lykta efter en färgad person som öht bryr sig!!! Hora och tjockis och din fula jävel är helt OK att säga men "negerboll".........man skälver av förtrytelse å Kunta Kintes vägnar. 

(jag gillar inte negerbollar så jag varken beställer dem eller bakar dem)
  • snällochgla
    Enter Sandman skrev 2013-03-01 07:09:52 följande:
    Nej, det är inte okej att säga tjockis, hora eller dina fula jävel heller.
    Det är aldrig ok att såra andra. 

Sen vill jag se källor på att det är så få svarta som bryr sig, för det stämmer inte överens med mina erfarenheter.   
    Har du träffat många svarta som uttryckt att de blivit sårade när folk beställer en negerboll på caféet? Underskattar du inte svarta människor? Det gör inte jag utan jag tror att svarta är begåvade och kan se skillnaden på förtryck och en liten kaka på ett café.
  • snällochgla
    maaammaaa skrev 2013-03-01 10:25:07 följande:
    Jag har varit ett "negerbakverk" på scen med all synlig hud inkletad i kakao och honung. Det fanns ingen afrikan där så man tager vad man haver. Jag hade kenyansk dekorerad tygklänning och huvudduk,  och en mörkhyad docka i famnen som jag vyssjade. Tydligen var det verklighetstroget för en pionjär inom missionsarbete trodde jag var afrikan och började tala swahili med mig. Jag har ett fint foto som minne. Minns ni iprenreklamen? Jag tror jag ska tillverka en negerbollsdräkt av en mörkbrun läderstol som vi ska slänga och lite vit skumskyddsplast som kokosrasp och fyllning. Jag borde sedan hitta en stor glad manlig Kongoles (heter det så?) och ta kontakt med tvn och be dem ge honom en mikrofon och filma honom när han står i någon affär som rund reklamskylt med huvet framme och säljer cheap homemade negerbollar. Det hade varit intressant att se folks reaktioner, fnitter, gapskratt, räddhåga, arga attityd, tycka synd om stackars killen som blivit uppsökt för jobbet och se om folk köpte något.
    Till alla bödlar: - Det är bara en ide´. Man kan ju köra samma sak med vitlök, kinabomber, indianhövdings huvudbonad av fjädrar, vid påskäggsförsäljnings ståndet.

Det finns olika kulturer i alla land numera  och många olika hudfärger men har ni märkt att nästan all tv-reklam för gymredskap, köksredskap, städredskap, bilreklam och klädreklamtidningar och skönhetsproduktskataloger har vithyade unga människor som aktörer. Sånt beteende borde rasismklassas.
    Jag är helt övertygad om att svarta både har självdistans och humor så att hitta en svart som skulle stå och sälja negerbollar skulle inte bli svårt. Jag är övertygad om att de flesta svarta bara skrattar åt den här tramsiga negerbollsdebatten som återkommer med jämna mellanrum här på FL. Ett folk som genomlidit så mycket genom historien har säkert mognad och förstånd att begripa att denna diskussion bara är trams. En massa gnällspikar som blir kränkta å andras vägnar.......SUCK
  • snällochgla
    Delia skrev 2013-03-01 10:59:21 följande:
    Hur många svarta krävs det som inte vill att ordet ska användas för att få negersägarna att backa?

Nu är argumentet alltid att man aldrig har hört talas om svarta som tar illa upp av ett bakverk (zzzzzz), jag är helt övertygad om att oavsett argument skulle ni fortsätta.
    Ja men ZZZZZZZZZ denna urbota dumma diskussion. Varför ska man förminska de svarta och påstå att de blir kränkta av att ngn säger negerboll? Helt ointressant men de som ev råkar säga negerboll är vi som är födda före 1970 (ja vi är några som lever än). Finns väl inte en kotte som säger negerboll med ngt slags rasistisk tanke bakom? Det har jag då aldrig hört talas om eller stött på. Vissa tillskriver tydligen de svarta en överkänslighet och man tror att en svart person ska bli kränkt av att en äldre dam beställer en negerboll på caféet (för att hon alltid sagt så och för att hon inte nåtts av dessa larmsignaler om vådan av att säga detta hemska ord. Svartskalle är en komplimang i jämförelse). Den person som blir kränkt ska ta och spotta upp sig och se sig omkring i verkligheten. (och då menar jag inte de svarta utan de tramsnissar som gör sig till ställföreträdande "offer")
  • snällochgla
    Border skrev 2013-03-01 11:27:15 följande:
    Jag säger chokladboll, men under uppväxten sa vi alltid negerboll. Jag säger idag chokladboll pga att jag vet att vissa invandrare tar illa vid sig av att man säger negerboll, dessutom tycker jag att negerboll låter fruktansvärt fult.
    Har du verkligen hört att invandrare uttalat att de tar illa vid sig av fenomenet negerboll? Personer som lämnat sitt hemland och kanske t o m flytt från krig och förföljelse kommer hit till Sverige och bryr sig om en sådan bagatell?
    Men vem vet.....kanske det är så att negerboll är den yttersta skymfen och kanske många sk flyktingar flyttar hem igen. I det egna landet kanske man bara var dödshotad och förföljd och jämfört med gamla Svedala där folk beställer negerbollar på fiket är det ju ingenting....

(på de flesta fik säger man ingenting utan man tar själv men det är ju en annan historia)
  • snällochgla
    Doktorprutt skrev 2013-03-01 11:54:11 följande:
    Så jävla jobbigt att man inte får kalla handikappade för sinnesslöa längre utan att folk ska titta snett på en. Så jävla PK att man inte får kalla handikappade för det, dom är ju sinnesslöa och har alltid kallats för det! Jag tänker då inte ändra mig...Solig
    ?? Får man inte kalla efterblivna människor sinnesslöa? Det väljer du väl själv.....det är ett gammalt ord som inte används så mycket längre men det är ju knappast mer nedsättande än utvecklingsstörd. Vill du säga sinnesslö så varsågod och de flesta kommer inte att bry sig om vad du säger för ingen lyssnar. Så ser det ut idag.
  • snällochgla
    ascorbinsyra skrev 2013-03-01 23:45:13 följande:
    Visst ordet "neger" har ju en negativ klang, kan jag tycka.

Meen det för mina tanka till en artikel i tidningen om luciatåget i julas där det kritiserades att man klädde ut sig till pepparkaksgubbar för det ansågs rasistiskt, det får mig att tänka att allt som är brunt och svart är fult, det ska man tydligen passa sig för att äta och befatta sig med, och nåde dig om du påpekar färgen, för det kan associera till människor med mörk hudfärg......vad sänder detta ut för budskap?? Snart kanske det blir olagligt att ens äta pepparkakor eller choklad.
    Ungefär samma sak som det borde vara fel att det står "svennes kaviar" på kaviartubarna? För det gör mig J'vligt förolämpad o lessen för jag är ju "svenne" eller.....NOT. Jag bryr mig inte. Det tror jag inte att människor med mörk hudfärg heller gör nämnvärt av att man klär ut sig till pepparkaksgubbe eller äter "negerbollar"....men men. 

Sluta dramatisera och göra en höna av en fjäder. 
  • snällochgla
    livetvänder skrev 2013-02-28 15:07:40 följande:

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

Jag utgår ifrån att din dotter INTE fick "skäll" av en pedagog på skolan för det vore verkligen urdumt och jag skulle ta mitt barn ifrån en sådant ställe!
  • snällochgla
    Ljushuvud skrev 2013-03-02 09:47:38 följande:
    Det är väldigt typiskt att en viss grupp av människor engagerar sig kring ett ord, ett "problem" som inte existerar i Sverige. Negerboll,, har vad jag vet aldrig varit ett problem i Sverige, någonsin! Det är skillnad på neger och negerboll, den som inte vet det måste nog ta en extra sväng om något lexikon.
    Ja precis. Och det märkliga är att de har inga problem att kalla de som skriver här på FL för allt möjligt nedsättande. Men att säga "negerboll"..........nänänänänä      trams upphöjt till110
Svar på tråden Negerboll..