• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • Knyttan
    snällochgla skrev 2013-02-28 23:39:48 följande:

Instämmer. Hur många "svarta" bryr sig???
    Det har ju redan varit flera svarta personer i tråden som har sagt att de inte gillar att ordet används. Räcker inte det då?
  • snällochgla
    Knyttan skrev 2013-02-28 23:46:35 följande:
    Det har ju redan varit flera svarta personer i tråden som har sagt att de inte gillar att ordet används. Räcker inte det då?
    Trams! Har du bevis på att de är svarta. Kanske jag är svart? Kanske jag är en svart person som har större frågor att ta itu med än det svenska ordet  "negerboll" som väldigt få vet vad det betyder!! Kanske vita svenskar överdriver sin egen betydelse? "Negerboll"??? Hur många vet vad det betyder? Jo några fanatiska svenskar som gör sig till tolk för ett helt folkslag. De som är svarta!! Lägg ner tramset och lyft blicken till ngt som är viktigt.
     Den svarta person som tar illa vid sig av ordet "negerboll" måste vara en person som växt upp i en källare utan kontakt med omvärlden. Ska den personen styra? Kanske finns den inte ens en gång?? Vi pratar om ett folk som varit slavar och som fått kämpa för sina rättigheter!! Om de bryr sig om det svenska ordet "negerboll" så blir då jag väldigt förvånad!!!!
  • swedemom
    arkeologitjejen skrev 2013-02-28 22:40:12 följande:
    Jag resonerar som så att om det gör folk ledsna, upprörda och de känner sig kränkta av det ordet, så nog kan väl jag anpassa mig till den tid jag lever i och inte använda ett rasistiskt namn på ett bakverk. Det finns massor av ord man sagt i alla tider som vi inte använder längre. Tjej betydde en gång i tiden "hora", men det tror jag inte TS menar idag när det ordet yppas. Både folket och språket utvecklas och att sträva efter äldre tider med hänvisning att "det alltid varit så" är bara okunnigt. Vill man säga "negerboll" med hänvisning till att man gillar ordet "neger" och vad det står för i form av förtryck och kränkningar mot mörkhyade i många tider. Fine, stå för det, men många kommer nog ta avstånd från dig. Lär ditt barn lite folkvett istället för att bli upprörd över att hon inte får kränka sina medmänniskor i skolan.
  • Knyttan
    snällochgla skrev 2013-03-01 00:02:17 följande:
    Trams! Har du bevis på att de är svarta. Kanske jag är svart? Kanske jag är en svart person som har större frågor att ta itu med än det svenska ordet  "negerboll" som väldigt få vet vad det betyder!! Kanske vita svenskar överdriver sin egen betydelse? "Negerboll"??? Hur många vet vad det betyder? Jo några fanatiska svenskar som gör sig till tolk för ett helt folkslag. De som är svarta!! Lägg ner tramset och lyft blicken till ngt som är viktigt.
     Den svarta person som tar illa vid sig av ordet "negerboll" måste vara en person som växt upp i en källare utan kontakt med omvärlden. Ska den personen styra? Kanske finns den inte ens en gång?? Vi pratar om ett folk som varit slavar och som fått kämpa för sina rättigheter!! Om de bryr sig om det svenska ordet "negerboll" så blir då jag väldigt förvånad!!!!
    Kanske du inte ens finns? Eller så har du luden svans.... Har du bevis på motsatsen?
  • Pissenisse

Knyttan, han/hon har ju en poäng för det verkar ju inte vara en snällochgla person iaf..

• camelCase

Jag använde också ordet negerboll en gång i tiden... Sen fyllde jag typ åtta.

• Rebecca Rydberg

Bah! Tramsig diskussion som aldrig ger sig...

Jaaaaaaaaaaaaa det står negerboll i farmors kokbok från stenåldern. Men nu är det folk som tar illa upp av det så bakverket har bytt namn... och det var ju många år sen varför envisas... vad är rimligast

Att en boll av choklad kallas chokladboll (synonymer till choklad; konfekt, pralin, godsak, godis  kakao)

Eller att det kallas negerboll (Neger (femininum: negress tidigare även negrinna) är en föråldrad benämning för personer från vissa svarta folkgrupper från framför allt Afrika och genom Slaveriet till Nordamerika, i äldre källor ingick även mörkhyade folk ifrån södra Asien och Oceanien. Ordet används inte i modernt språkbruk eftersom det är kontroversiellt och kan uppfattas som nedsättande och kränkande )

Hur svårt är det att lära sig ett nytt ord? nya ord kommer det ju hela tiden.. öva framför spegeln Choooklaaaad

Sen kan jag tycka att det var opassande att ge barnet skäll... skulle istället förklarat att det inte heter så längre utan har bytt namn då ordet neger anses som ett skällsord "fulord" kan barn i alla åldrar förstå.

Tillägg för vanligaste kontringen... nej neger betyder inte svart... spanska ordet negro gör det däremot men nu handlar det ju inte om ordet negro utan benämningen för svenska ordet neger

Svensk ordbok benämning för neger är: "Person med mörk hy och afrikanskt ursprung" 

• Grande Rock
    camelCase skrev 2013-03-01 00:11:17 följande:
    Jag använde också ordet negerboll en gång i tiden... Sen fyllde jag typ åtta.
    bästa idag, haha
  • Grande Rock
    snällochgla skrev 2013-03-01 00:02:17 följande:
    vilket folkslag är det du pratar om?
  • swedemom
    Rebecca Rydberg skrev 2013-03-01 00:23:52 följande:
    Bah! Tramsig diskussion som aldrig ger sig...

Jaaaaaaaaaaaaa det står negerboll i farmors kokbok från stenåldern. Men nu är det folk som tar illa upp av det så bakverket har bytt namn... och det var ju många år sen varför envisas... vad är rimligast

Att en boll av choklad kallas chokladboll (synonymer till choklad; konfekt, pralin, godsak, godis  kakao)

Eller att det kallas negerboll (Neger (femininum: negress tidigare även negrinna) är en föråldrad benämning för personer från vissa svarta folkgrupper från framför allt Afrika och genom Slaveriet till Nordamerika, i äldre källor ingick även mörkhyade folk ifrån södra Asien och Oceanien. Ordet används inte i modernt språkbruk eftersom det är kontroversiellt och kan uppfattas som nedsättande och kränkande )

Hur svårt är det att lära sig ett nytt ord? nya ord kommer det ju hela tiden.. öva framför spegeln Choooklaaaad

Sen kan jag tycka att det var opassande att ge barnet skäll... skulle istället förklarat att det inte heter så längre utan har bytt namn då ordet neger anses som ett skällsord "fulord" kan barn i alla åldrar förstå.

Tillägg för vanligaste kontringen... nej neger betyder inte svart... spanska ordet negro gör det däremot men nu handlar det ju inte om ordet negro utan benämningen för svenska ordet neger

Svensk ordbok benämning för neger är: "Person med mörk hy och afrikanskt ursprung" 
Svar på tråden Negerboll..