• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • Knyttan
    MrRed skrev 2013-02-28 20:55:30 följande:
    Inte för att jag bryr mig ett smack om trådens ämne (alltså vad man kallar bakverk) men ordet "neger" kommer ursprungligen från spanska (och portugisiska) Negro som betyder just svart. Idag ska man ju säga svart om just svarta människor (eller är det färgad, det ändras ju titt som tätt?) vilket således innebär att en spansktalande säger Negro. Vilket borde vara fel. Eller rätt. Ett populärt vin heter Gato Negro (svart katt) och säljs på bolaget. Jag lägger själv ingen värdering i det men borde inte det vara nedsättande om ordet Negro, som är den engelska motsvarigheten till neger, används i systembolagets produkter? Eller är det ok för att det skrivs på spanska?
    Godag yxkaft. Ja eftersom negro är ett neutralt ord på spanska så är det ok att använda negro om mörkhyade personer eftersom ordet inte har någon negativ laddning i det spanska språket. Men eftersom neger har negativ laddning både på svenska och engelska där det länge har använts för att uttrycka sig nedsättande om mörkhyade personer så kan man inte använda det på dessa språk. Att ett ord kan användas på ett sätt på ett språk innebär inte att det har samma funktion i ett annat. Blatte kommer väl antagligen från engelskans "black" (rätta mig gärna om jag har fel?) och det blir ju inte ok att använda det bara för att "black är en färg på engelska".
  • Grande Rock
    Fridiz86 skrev 2013-02-28 18:45:32 följande:
    läs skillnaden mellan neger och nigger. om du nu är mörkhyad så borde du av nån veta det.
    men inte lätt att ha dåligt självförtroende

läs skillnaden mellan idiot och pucko. om du nu är av klent förstånd borde du av nån veta det.

men det är inte lätt att vara korkad

• hansine
    Mariohn skrev 2013-02-28 15:12:43 följande:
    Chokladboll eftersom jag inte är en grottmänniska vars behov av att få säga vad jag vill är viktigare än människors rätt att må bra. 
  • Grande Rock
    Nrobley skrev 2013-02-28 19:02:09 följande:
    P-K maffian som raljerar här om nedsättande hit och nedsättande dit, hur förklarar ni för era barn att just ordet Neger är nedsättande ? Negro är spanska och betyder svart, testa med translate.google.com. Spanska är världens näst största språk.

Om barnet säger "Varför får man inte säga Neger?" vad säger ni då?

Förresten, om ni skall vara riktigt P-K är det egentligen ok att säga "svart" ?  
    vad betyder boll på spanska? varför ska vi använda ett spanskt ord för att säga chokladboll?
  • hansine
    bradfield skrev 2013-02-28 15:16:31 följande:
    jag säger chokladboll. Anser inte att jag har tolkningföreträde på hur det uppfattas och ser inte att min rätt att få säga negerboll är viktigare än folk kan bli ledsna.
    Det är skönt att det finns civiliserade människor och att du inte är den enda.
  • nozpa

Säger chokladboll. Eller oftast säger jag en delicatoboll faktiskt. Men det är för att det är de enda som jag gillar.
    Känns ganska mesigt att hävda sin "rätt" att säga negerboll bara för att det står i en bakbok ifrån 79. 

• Knyttan
    Grande Rock skrev 2013-02-28 21:56:51 följande:
    vad betyder boll på spanska? varför ska vi använda ett spanskt ord för att säga chokladboll?
    Pelota. Pelota negra skulle bli en svart boll helt enkelt. Gummiboll alltså. Låter inte så gott att äta...

Kan alla som inte fattar hur man använder etymologi hålla fingrarna därifrån?
  • Försök inte

Förr sa man negerboll men det gör man inte idag. Är det överhuvudtaget lagligt? Ändrades inte det till något rasistiskt? Vilket jag iof inte kan förstå.

Svar på tråden Negerboll..