• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • JagÄrHärNu
    MrRed skrev 2013-02-28 20:55:30 följande:
    Inte för att jag bryr mig ett smack om trådens ämne (alltså vad man kallar bakverk) men ordet "neger" kommer ursprungligen från spanska (och portugisiska) Negro som betyder just svart. Idag ska man ju säga svart om just svarta människor (eller är det färgad, det ändras ju titt som tätt?) vilket således innebär att en spansktalande säger Negro. Vilket borde vara fel. Eller rätt. Ett populärt vin heter Gato Negro (svart katt) och säljs på bolaget. Jag lägger själv ingen värdering i det men borde inte det vara nedsättande om ordet Negro, som är den engelska motsvarigheten till neger, används i systembolagets produkter? Eller är det ok för att det skrivs på spanska?
    Knyttan skrev 2013-02-28 20:41:39 följande:
    Man kan jämföra med spansktalande länder, där betyder ordet "negro" helt enkelt färgen svart, och detta ord används också för att neutralt beskriva människor med mörk hudfärg. Alltså både av afrikanskt ursprung och de med indianskt påbrå i Latinamerika tex. Men där finns andra ord att uttrycka sig nedsättande om personer med mörk hudfärg.

Med andra ord: Neger och negro är inte samma sak.

• LoPax

Jag har också vart en sån person som alltid har sagt negerboll. Har tyckt att hela debatten egentligen är ganska fånig. Men sen så lyssnade jag på Soran Ismail (stavning?) minns inte om det var i sommar eller vinter i p1. Men han formulerade det hela så himla bra, och det tog jag till mig.

Så här sa han, inte ett exakt citat, men på ett ungefär.
    "Ja, det är klart att du Kan säga negerboll. Du har rätt att göra det och du får göra det. Men om nu någon tar illa upp, måste du verkligen göra det då? Är det viktigare för dig att säga negerboll istället för chokladboll, än det faktum att någon tar illa upp utav det du säger?" 

Och det är så sant. Så jag säger numera chokladboll. Det är inte viktigt för mig att få använda ordet neger. Faktiskt. 

Sen kan man diskutera i evigheter huruvida det är kränkande eller ej, men om det är någon som tar illa upp så vill inte jag bidra med det.  

• JagÄrHärNu
    livetvänder skrev 2013-02-28 20:56:30 följande:
    Ingen som sagt att just du skulle varit med i efterlyst.Jag har inte heller påstått att just du är muslim
    Varför babblar du om det då?  ta det i en annan tråd.
  • livetvänder

För jag började tråden med ordet negerboll och sen spåra det helt ut på denna tråd så därför:)

• jinja
    MrRed skrev 2013-02-28 20:55:30 följande:
    Inte för att jag bryr mig ett smack om trådens ämne (alltså vad man kallar bakverk) men ordet "neger" kommer ursprungligen från spanska (och portugisiska) Negro som betyder just svart. Idag ska man ju säga svart om just svarta människor (eller är det färgad, det ändras ju titt som tätt?) vilket således innebär att en spansktalande säger Negro. Vilket borde vara fel. Eller rätt. Ett populärt vin heter Gato Negro (svart katt) och säljs på bolaget. Jag lägger själv ingen värdering i det men borde inte det vara nedsättande om ordet Negro, som är den engelska motsvarigheten till neger, används i systembolagets produkter? Eller är det ok för att det skrivs på spanska?

Ingen hindrar väl dig från att prata spanska? Men du måste vara mer än lovligt blåst om du inte förstår att ordet neger har en annan innebörd här i Sverige.
  • JagÄrHärNu
    livetvänder skrev 2013-02-28 20:59:25 följande:
    För jag började tråden med ordet negerboll och sen spåra det helt ut på denna tråd så därför:)
    Jahopp så kan det gå!
  • MrRed
    jinja skrev 2013-02-28 20:59:52 följande:

Ingen hindrar väl dig från att prata spanska? Men du måste vara mer än lovligt blåst om du inte förstår att ordet neger har en annan innebörd här i Sverige.
    Tack för den fina komplimangen. Fucko!
  • livetvänder

Nej nu orkar jag inte mer.Kalla det vad fan ni vill men för mig kommer det alltid att vara negerbollar..

Kram

• SillyJokes
    LoPax skrev 2013-02-28 20:57:16 följande:
    Jag har också vart en sån person som alltid har sagt negerboll. Har tyckt att hela debatten egentligen är ganska fånig. Men sen så lyssnade jag på Soran Ismail (stavning?) minns inte om det var i sommar eller vinter i p1. Men han formulerade det hela så himla bra, och det tog jag till mig.

Så här sa han, inte ett exakt citat, men på ett ungefär.
    "Ja, det är klart att du Kan säga negerboll. Du har rätt att göra det och du får göra det. Men om nu någon tar illa upp, måste du verkligen göra det då? Är det viktigare för dig att säga negerboll istället för chokladboll, än det faktum att någon tar illa upp utav det du säger?" 

Och det är så sant. Så jag säger numera chokladboll. Det är inte viktigt för mig att få använda ordet neger. Faktiskt. 

Sen kan man diskutera i evigheter huruvida det är kränkande eller ej, men om det är någon som tar illa upp så vill inte jag bidra med det.  
    Mycket klokt. Soran är en förebild.
  • JagÄrHärNu
    livetvänder skrev 2013-02-28 21:01:51 följande:

Nej nu orkar jag inte mer.Kalla det vad fan ni vill men för mig kommer det alltid att vara negerbollar..

Kram

För mig kommer det alltid vara Horunge, Hora, Mongo, Fitta.... Vi har alltid sagt så och ni PK människor ska tamejfan inte ta ifrån oss allt! Snart kan vi inte ens säga vitlök! 

Kram!

Svar på tråden Negerboll..