• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    livetvänder skrev 2013-02-28 19:15:20 följande:
    Prettywomen:För mig känns chokladboll konstigt att säga eftersom det hetat negerboll ialla år.Tom min minsta dotter på 3 år säger negerboll eftersom jag säger det.Jag rättar henne inte heller FÖR VARFÖR SKA JAG??Tyck jag är en dålig mamma för det bryr jag mig inte om..Ni lite yngre är ju uppväxta med mörka men när jag växte upp hade man knappt sätt en neger på vykort ändå är faktiskt inte det så himla länge sen..Men som jag skrev tidigar tom mina mörka vänner(adopterade)som är i min ålder säger negerbollar,
    Säger du "negervänner" om dessa vänner ibland?

Men hursomhelst, att de säger det innebär inte att det blir mer ok, det visar bara att just de inte tar illa upp. Men det säger ingenting om hur andra reagerar på det.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • adaeze

Jag har alltid sagt kokosboll och min mamma också, så är inte säker på att det "alltid" hetat negerboll. Men kanske har varit så länge i vissa, mer fientliga, kretsar ;)

• PrettyWoman
    livetvänder skrev 2013-02-28 19:15:20 följande:
    Prettywomen:För mig känns chokladboll konstigt att säga eftersom det hetat negerboll ialla år.Tom min minsta dotter på 3 år säger negerboll eftersom jag säger det.Jag rättar henne inte heller FÖR VARFÖR SKA JAG??Tyck jag är en dålig mamma för det bryr jag mig inte om..Ni lite yngre är ju uppväxta med mörka men när jag växte upp hade man knappt sätt en neger på vykort ändå är faktiskt inte det så himla länge sen..Men som jag skrev tidigar tom mina mörka vänner(adopterade)som är i min ålder säger negerbollar,
    man sa negerboll när jag var liten, har alltid funnits folk i min närhet som sagt negerboll. Jag har (tro det eller ej) kunnat bryta mig loss och säga chokladboll ändå.

• fluu

Jag har faktiskt svaga minnen av att vi sa negerboll när jag var riktigt liten,fast mina föräldrar bytte till chokladboll sen. Vet inte varför de bestämde sig så tvärt,inget vi pratat om direkt:P

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Alecto

Jag är stenålders och har aldrig tyckt om ordet negeboll utan det är en chokladboll. Jag accpeterar inte mongo, mupp, cp-unge, lapp, hottentott, blatte, guling, gook, svenne osv heller. 

Mina föräldrar har en bok som skrevs på slutet av 1800 talet som heter den kunskapsrike skolmästaren - där beskrivs det som lappar, hottentotter och negrer och det är inga positiva beskrivningar, jag är glad att utvecklingen går framåt och vi faktiskt lär oss av historien och av varandra. 

• Fridiz86
    Queenie70 skrev 2013-02-28 19:18:30 följande:

Och jag har en kompis som kallar sig själv tjackhora så då anser jag det helt ok att kalla alla kvinnor tjackhoror. Ropade på dagisfröken idag ; kan du komma hit ett tag tjackhora ! Av nån anledning verkade hon ta illa upp???! Hon måste ha dålig självkänsla...
    din vän kallar sig så själv eller hur? var fick du att det skulle vara ok för dig att kalla andra det. det du diskuterar går inte ens in i det  jag säger.
  • Nordkristall82
    jashrinah skrev 2013-02-28 19:17:01 följande:
    störtlöjligt att skälla på flickan , det är ju förmodligen nått hon snappat upp av sin mor och inget illa ment , är väll bara att rätta henne och säga " nu för tiden heter det chokladboll " och sedan är diskussionen över. 
    jävla fjanterier.  
    Min fyraårige son sa att han ville ha en negerboll på OK, hela kön på 5-6 personer skrattade, antagligen tyckte dom det var gulligt.

Inte tystnaden som uppstod när någon beställde en negerboll direkt ..... vem säger att det heter chokladboll nu för tiden? Vem bestämmer?
  • JagÄrHärNu
    Nordkristall82 skrev 2013-02-28 19:17:21 följande:
    Men vad är anledningen? Skäms du över ditt ursprung som afrikansk kvinna? Och du måste väl hålla med om att negress inte är lika värdeladdat som neger, eller är det bara jag som upplever det så?

Själv ser jag negresser som exotiska och vackra och lägger absolut inte in någon värdering vare sig jag säger neger eller negress.

Negressboll? Blir det en genusfråga då också?

*Suck*

Nej, jag skäms inte över mitt ursprung, vilket borde vara rätt så tydligt i och med att jag inte vill bli kallad för "neger" eller "negress". "Negress" är en kvinnlig form men betyder samma sak som "neger".

Jag är svart, härstammar från Afrika. Det finns inget folkslag som heter "neger" i Afrika.

"Negress" påminner mig om äckliga gubbar som ska exotisera ens hudfärg, för de är de enda som använt sig av det ordet i min närvaro *ryser återigen*

• Queenie70

Orka.... Seriöst , bakåtsträvare ,lämna medeltiden och kom in i matchen om ni inte vill bli betraktade som några banjospelande inavelsoffer. Pinsamma är vad ni är. Det är ni som får skämmas även fast ni inte har vett att förstå det. Och ni gör era barn en stor jävla otjänst. Ajö.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    PrettyWoman skrev 2013-02-28 19:19:58 följande:
    man sa negerboll när jag var liten, har alltid funnits folk i min närhet som sagt negerboll. Jag har (tro det eller ej) kunnat bryta mig loss och säga chokladboll ändå.
    Det är ett bevis på människans fantastiska förmåga att anpassa sig, jag är också uppvuxen med det ordet men bestämde mig helt enkelt vid ett tillfälle för att byta och det gick jättebra.

Det handlar förstås inte om att man inte kan utan att man inte vill. Eller också är vi unika.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Negerboll..