Nordkristall82 skrev 2013-02-28 18:49:35 följande:
Förstår inte hur du tänker? Du säger att neger är ett "påhittat" ord? Ja det är det precis som skorsten och stege, och när man kallar en stege för stege så säger man det inte för att förminska stegen.
Neger är ett gammalt ord och har åtminstone inte på våra breddgrader varit avsedd att förminska någons värde utan är ett vanligt ord för att benämna afrikaner, varför är det bättre att bli kallad för svart?
Som jag sagt förut så är det sveriges politiskt korrekta som kämpat för att göra ordet fult och det är dom som egentligen ser ner på svarta. För mig är en neger en människa med ursprung i Afrika och jag lägger inte ner någon värdering i det. Varför skulle jag?
Hur kan det komma sig att just du ser ordet som nedsättande? Jag gissar på att du smittats av sveriges pk-mentalitet?
Jag förstår inte hur du inte kan förstå? Är stege ett skällsord? Nej.
Hur blir skällsord, skällsord? Om majoriteten använder det som skällsord.
Hur blev Hora ett skällsord? Fitta? Idiot? Mongo? Som jag sagt ad nauseum; Ingen PK människa behövdes för att ordet "neger" skulle användas som skällsord.
Ingen sa åt mig att "neger" var ett fult ord, jag förstod det rätt så snabbt när det INTE användes i en positiv klang. Det fanns inget PK på 90-talet, jag var där.