Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Negerboll..

livetvänder skrev 2013-02-28 17:22:58 följande:
    Jag tror nog att dom svarta kan ta att vi säger nergerbollar:)Får dom smaka så skulle dom nog vara stolta att vi döpt "chokladbollarna"efter deras folkslag:)
    Ja, för en mörkhyad person har förstås aldrig smakat på en chokladboll, givetvis. Eller hur tänkte du nu?

"Neger" är dessutom inte ett folkslag, det är ett samlingsord för ett flertal olika folk som enbart har hudfärg gemensamt.

Nej, alla kan inte ta det, en del uppfattar det som kränkande. Det kan förstås vara svårt att förstå när man använt ett ord länge som ter sig helt naturligt men om man anstränger hjärncellerna lite så kan man nog koppla att alla inte är likadana utan människor är olika och olika känsliga.

Man kan förstås köra sin grej och säga "jag tänker fortsätta säga negerboll och jag bryr mig inte om någon blir kränkt, då är de känsliga/jag tror ingen tar illa upp" men då framstår man ju på ett visst sätt och det får man ju leva med.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    livetvänder skrev 2013-02-28 17:36:57 följande:
    Säger man att en person är tjock eller rödhårig ja vad det nu kan vara så inte fan blir det inte lika kränkande som om man skulle säga ordet neger,Varför skall dom särbehandlas??
    För det första så kan vi ju ta och titta på orden i sig. Tjock och rödhårig är båda adjektiv, de beskriver hur något är. Även svart är ett adjektiv.

Ordet neger är inte ett adjektiv, det beskriver inte en egenskap utan är snarare ett subjektiv precis som kines, japan eller amerikan. Dessa ord är dock relativt okomplicerade, till skillnad från ordet neger.

Ordet kan inte användas för att beskriva exempelvis en svart katt eller en svart bil.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    livetvänder skrev 2013-02-28 17:59:15 följande:
    Ärligt,ni tror väl ändå inte att dom svarta bryr sig vad vi kallar dom bollarna.Har ni hört talas om någon svart som sett det som kränkande?Jag är så jävla trött på att vi alltid skall rätta oss efter dom som kommer hit.(
    Vill du mena att ingen någonsin tagit illa upp av ordet "neger"? Hur tänkte du då?
    Det handlar inte om att "rätta oss efter de som kommer hit".

Låt mig fråga, säger du "lapp" om samer också?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Nordkristall82 skrev 2013-02-28 18:12:41 följande:
    Jaja, meningslös diskussion och jag lämnar tråden nu.

Tycker man får kalla bakverket för det man vill och om någon blir kränkt av ordet negerboll så bör personen jobba med sin självkänsla.

That´s it!
    Det kan sägas om allt, att man får skaffa bättre självkänsla. Men du accepterar förstås att bli kallad hora, för din självkänsla är det inget fel på.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Terese 047 skrev 2013-02-28 18:12:46 följande:
    Jag säger negerboll. Det gör min kompis med och hon är inte vit. Att stackarn inte har förstånd till att inte såra sig själv. :)
    Där missade du visst diskussionen med ungefär en mil.

Det handlar inte om att man kräver att hon ska såra sig själv utan om att andra blir sårade. Vi pratar om individer här nu, inte en homogen grupp som reagerar på samma sätt.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    liopa81 skrev 2013-02-28 18:22:26 följande:
    Och i Kina är det oacceptabelt att säga
    gul lök. Hihihi
    Där kom det mycket intelligenta argumentet ja.

Snart kommer "men det heter ju finska pinnar!" och "men man får väl snart inte säga vitlök!" eller varför inte den fina klassikern "men lappskojs får man förstås säga!".

Ser du inte skillnaden mellan detta? Finns det inte något kvar långt därinne från mellanstadiet där man gick igenom adjektiv?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Nordkristall82 skrev 2013-02-28 18:32:25 följande:
    Ok, ett sista inlägg i tråden.

Nej, bryr mig inte ett jota om någon kallar mig hora. Varken anonymt på ett forum eller IRL.

Jag arbetar med något helt annat och vet mycket väl vem jag är och hur jag är. Rasistiska glåpord i form av svennehora har jag också fått slängt efter mig ett antal gånger.

Min analys av det är jag är svensk men inte hora, jag vidhåller att personer som blir kränkta av ditten och datten har problem med sin identitet och självkänsla.

Rasisterna och idioterna som bara vill nedvärdera andra lär man aldrig bli av med, så bättre att skaffa ett försvar i form av självkännedom.
    Nu handlar det inte riktigt att man blir kränkt av "av ditten och datten". Men bra, då är du i varje fall konsekvent.
    Fridiz86 skrev 2013-02-28 18:31:05 följande:
    och hur vet du om jag är gift eller inte? om du kallar mina barn horungar så bevisar du bara hur omogen du är
    Om vi nu låtsas att du inte är gift eller tar någon som inte är gift men har barn (mina föräldrar exempelvis).

Man har "alltid" kallat dessa barn för något, är det inte horunge (ett barn som blivit till av hor) så är det oäkting eller bastard.

Varför skulle man inte kalla dina barn för bastarder eller oäktingar egentligen? Eller horungar för den delen? För så har det ju "alltid hetat".

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Fridiz86 skrev 2013-02-28 18:41:32 följande:
    men det är ändå en stor skillnad att kalla ett barn horunge än att kalla en kaka negerboll. hade varit värre om kakan hetat niggerboll. för där är det egentliga kränkningsordet
    Men nu var ju ditt argument att "det alltid hetat så". Vilket förstås är ett nonsensargument, det finns massor av saker vi inte håller fast i. Bland annat horunge.

"Nigger" har mig veterligen aldrig varit aktuellt i Sverige, "neger" har varit motsvarigheten till både det ordet och "negro". Som för övrigt inte heller kan sägas vara ett neutralt ord vilket en del vill hävda.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Fridiz86 skrev 2013-02-28 18:46:26 följande:
    nej jag blir absolut inte kränkt för nån kallar mina barn för horungar. skrattar mest åt det
    Förstår du att andra kanske kan ta illa upp om någon kallar deras barn för horungar?

Skulle jag gå efter vilka ord jag blir kränkt av skulle allt vara acceptabelt. Men det är inte hållbart, jag kan inte utgöra en norm för vad andra människor ska känna.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Hela diskussionen handlar om att man avväger och dikterar vad som är ok att bli sårad av och vad som inte är ok att bli sårad av. Skulle man göra det på något annat område skulle det låta "något" annorlunda.

"Men oj vilka fula barn du har, det råder ju ingen tvekan om att det är dina i alla fall"
    "Ja, din make var ju inte mycket att hänga i granen"
    "Jaha, den utbildningen tänkte jag också gå men sedan insåg jag att jag var smart så jag avstod"
    "Jag tänker kalla det här bakverket för kristna bollar, de är små och mest för syns skull"

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    livetvänder skrev 2013-02-28 18:55:37 följande:
    Vad i helvete ha ha Det började med att min dotter sagt negerboll i skolan och nu har det plötsligt övergått till BARA neger..Hur ser ni på att gamla folk sägr nergerboll??Ja menar dom kanske inte vet något annat namn.Har man sagt negerboll i alla år så inte fan ändrar man namn bara för att ta hänsyn tiill dom som kommer hit:)Dom som inte kommer hit har ju inte ont av det heller:)Det är skrämmande det här hur det blivit i Sverige.Undra om man får ha pepparkaksgubbar nästa år.Får vi ha skolavslutning i kyrkan??osv.Jag har många kompisar som är adopterade och dom räknas absolut inte in här och dom säger negerbollar med för den delen..Vad är det som händer i Sverige igentligen??Moskeer och skit och här hänger ni upp er på ordet negerboll
    Jag ställer min fråga igen:
    Säger du "lapp" om samer?

Jag ser på gamla och unga som säger "negerboll" på samma sätt. Att de antingen är ovilliga att anpassa sig eller okunniga om att andra kan ta illa upp av ordet. Inget konstigt med det. För min del är det "helt ok" att säga negerboll men man får räkna med att det kan vara något som andra höjer på ögonbrynen om, det är ett val man gör. Jag tycker inte att man ska göra det av skäl som bör ha framgått men jag tycker inte heller att man ska rösta på SD men jag vill inte förbjuda det, tvärtom så vill jag att människor ska ha möjlighet att säga negerboll och rösta på vilket parti de vill.

Det andra du tar upp visar ganska tydligt vilken koppling du gör med ordet, det handlar verkligen inte om ett litet bakverk utan om något mycket större.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Nrobley skrev 2013-02-28 19:02:09 följande:
    P-K maffian som raljerar här om nedsättande hit och nedsättande dit, hur förklarar ni för era barn att just ordet Neger är nedsättande ? Negro är spanska och betyder svart, testa med translate.google.com. Spanska är världens näst största språk.

Om barnet säger "Varför får man inte säga Neger?" vad säger ni då?

Förresten, om ni skall vara riktigt P-K är det egentligen ok att säga "svart" ?  
    Det finns en stor skillnad där, vi har i Sverige aldrig någonsin använt någon form av "negro" i betydelsen "svart". Det är enbart i betydelsen "neger" det har funnits en sådan koppling.

Det gör det argumentet väldigt svagt.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    livetvänder skrev 2013-02-28 19:04:41 följande:
    Klokt skrivet cds.....Jag kommer alltid att säga negerboll och jag har röstat och kommer rösta på sd:)Och jag är väldigt stolt över det,..Säger man inte lapp då;)
    Det är du välkommen att göra. Diskussionen handlar inte om det.

Jag vet inte, jag säger inte "lapp" i alla fall. Gör du det? Det var ju det som var frågan, inte om "man" säger det.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    livetvänder skrev 2013-02-28 19:15:20 följande:
    Prettywomen:För mig känns chokladboll konstigt att säga eftersom det hetat negerboll ialla år.Tom min minsta dotter på 3 år säger negerboll eftersom jag säger det.Jag rättar henne inte heller FÖR VARFÖR SKA JAG??Tyck jag är en dålig mamma för det bryr jag mig inte om..Ni lite yngre är ju uppväxta med mörka men när jag växte upp hade man knappt sätt en neger på vykort ändå är faktiskt inte det så himla länge sen..Men som jag skrev tidigar tom mina mörka vänner(adopterade)som är i min ålder säger negerbollar,
    Säger du "negervänner" om dessa vänner ibland?

Men hursomhelst, att de säger det innebär inte att det blir mer ok, det visar bara att just de inte tar illa upp. Men det säger ingenting om hur andra reagerar på det.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    PrettyWoman skrev 2013-02-28 19:19:58 följande:
    man sa negerboll när jag var liten, har alltid funnits folk i min närhet som sagt negerboll. Jag har (tro det eller ej) kunnat bryta mig loss och säga chokladboll ändå.
    Det är ett bevis på människans fantastiska förmåga att anpassa sig, jag är också uppvuxen med det ordet men bestämde mig helt enkelt vid ett tillfälle för att byta och det gick jättebra.

Det handlar förstås inte om att man inte kan utan att man inte vill. Eller också är vi unika.
Svar på tråden Negerboll..