• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • Tygtiiger
    Nrobley skrev 2013-02-28 19:02:09 följande:
    P-K maffian som raljerar här om nedsättande hit och nedsättande dit, hur förklarar ni för era barn att just ordet Neger är nedsättande ? Negro är spanska och betyder svart, testa med translate.google.com. Spanska är världens näst största språk.

Om barnet säger "Varför får man inte säga Neger?" vad säger ni då?

Förresten, om ni skall vara riktigt P-K är det egentligen ok att säga "svart" ?  
    Om mina ungar frågar så förklarar jag helt enkelt att förr i världen så fick människor med mörk hy inte göra samma saker som vita, de ansågs vara dummare och smutsiga och massor av andra konstiga saker. Och i bla USA kallades de för neger eller ibland tom nigger och att nästan alla som har mörk hy tycker att det är otrevligt att kallas för neger. Det kan jämföras med att kallas för svarting (som ju var rätt vanligt i sverige när det begav sig med institutionaliserad rasism). Så - eftersom de som har mörk hy inte gillar ordet neger utan tycker det är en förolämpning, så säger jag inte neger till folk. För jag har lite hyfs och förväntar mig det av mina barn också. 

Och inte ens mitt storbarn som inte är så uppmärksam på sociala signaler har någonsin bett att få använda ordet neger.

(De får inte säga tattare eller blatte eller bögjävel heller, eller cp-unge. De vet att det heter bög om en homosexuell man och att cp är en diagnos och inte ett skällsord.) 
    Krupke, we've got problems of our own!
  • SillyJokes

Jag har för övrigt en neger katt och en neger tröja. Neger är ju bara en färg lixom... :P

• Fridiz86
    Queenie70 skrev 2013-02-28 19:08:10 följande:

Fast vad då ta åt sig? Dina barn ÄR helt enkelt horungar om de är födda utom äktenskapet. Jag lägger ingen värdering i det bara konstaterar. Dina utläggningar om ordet neger och negress är helt enkelt felaktiga och du om någon måste läsa på.
    slå upp ordet nigger och sen ordet neger så märker du skillnaden.
    det är en beskrivning. men som du oxå kan läsa längre ner att det inte används.
    men som sagt det finns tusen olika ord som kränka en person, ta bort ett så finns det flera till.
    jag kan förstå att en person ta åt sig när man säger neger, men när man säger negerboll och man vet att det är en kaka så borde man kolla sin självkänsla. jag har mörkhyade vänner som säger negerboll.
  • livetvänder

Prettywomen:För mig känns chokladboll konstigt att säga eftersom det hetat negerboll ialla år.Tom min minsta dotter på 3 år säger negerboll eftersom jag säger det.Jag rättar henne inte heller FÖR VARFÖR SKA JAG??Tyck jag är en dålig mamma för det bryr jag mig inte om..Ni lite yngre är ju uppväxta med mörka men när jag växte upp hade man knappt sätt en neger på vykort ändå är faktiskt inte det så himla länge sen..Men som jag skrev tidigar tom mina mörka vänner(adopterade)som är i min ålder säger negerbollar,

• DragonWoman

Är uppvuxen med att det heter negerboll och jag använder ordet själv om jag pratar med killen om att köpa det, men inför barnen använder jag faktiskt ordet chokladboll.

Marco 001027 Marcus 061112 Bebis bf 130506
  • adaeze
    Nrobley skrev 2013-02-28 19:02:09 följande:
    P-K maffian som raljerar här om nedsättande hit och nedsättande dit, hur förklarar ni för era barn att just ordet Neger är nedsättande ? Negro är spanska och betyder svart, testa med translate.google.com. Spanska är världens näst största språk.

Om barnet säger "Varför får man inte säga Neger?" vad säger ni då?
    I min familj så är vi inte spansktalande, så ser ingen anledning till varför vi skulle slänga oss med spanska ord i vilket fall som helst. Få ord är  förolämpande om man hittar rätt språk att härleda dem till där de har oskyldiga betydelser. 
    När mina barn frågar om ordet neger så kommer jag förklara historien bakom varför många tar illa upp av ordet osv, inte svårt alls att förklara, det svåra för mig är väl att barnens pappor ibland på skämt benämner sig som neger, men jag försöker förklara för dem att jag tycker det är opassande och att även om de mest säger så på skoj så ökar det risken att barnen får för sig att använda sådana ord till vardags. 
  • jashrinah

störtlöjligt att skälla på flickan , det är ju förmodligen nått hon snappat upp av sin mor och inget illa ment , är väll bara att rätta henne och säga " nu för tiden heter det chokladboll " och sedan är diskussionen över. 
    jävla fjanterier.  

• Nordkristall82
    JagÄrHärNu skrev 2013-02-28 19:12:53 följande:
    Jag är kvinna och svart. Nej, jag vill inte bli kallad för "negress" *ryser*
    Men vad är anledningen? Skäms du över ditt ursprung som afrikansk kvinna? Och du måste väl hålla med om att negress inte är lika värdeladdat som neger, eller är det bara jag som upplever det så?

Själv ser jag negresser som exotiska och vackra och lägger absolut inte in någon värdering vare sig jag säger neger eller negress.

Negressboll? Blir det en genusfråga då också?

• Queenie70
    Fridiz86 skrev 2013-02-28 19:14:25 följande:

men som sagt det finns tusen olika ord som kränka en person, ta bort ett så finns det flera till.

jag kan förstå att en person ta åt sig när man säger neger, men när man säger negerboll och man vet att det är en kaka så borde man kolla sin självkänsla. jag har mörkhyade vänner som säger negerboll.

Och jag har en kompis som kallar sig själv tjackhora så då anser jag det helt ok att kalla alla kvinnor tjackhoror. Ropade på dagisfröken idag ; kan du komma hit ett tag tjackhora ! Av nån anledning verkade hon ta illa upp???! Hon måste ha dålig självkänsla...
  • Queenie70
    Fridiz86 skrev 2013-02-28 19:14:25 följande:

Och jag har en kompis som kallar sig själv tjackhora så då anser jag det helt ok att kalla alla kvinnor tjackhoror. Ropade på dagisfröken idag ; kan du komma hit ett tag tjackhora ! Av nån anledning verkade hon ta illa upp???! Hon måste ha dålig självkänsla...
Svar på tråden Negerboll..