Nrobley skrev 2013-02-28 19:02:09 följande:
P-K maffian som raljerar här om nedsättande hit och nedsättande dit, hur förklarar ni för era barn att just ordet Neger är nedsättande ? Negro är spanska och betyder svart, testa med
translate.google.com. Spanska är världens näst största språk.
Om barnet säger "Varför får man inte säga Neger?" vad säger ni då?
Förresten, om ni skall vara riktigt P-K är det egentligen ok att säga "svart" ?
Om mina ungar frågar så förklarar jag helt enkelt att förr i världen så fick människor med mörk hy inte göra samma saker som vita, de ansågs vara dummare och smutsiga och massor av andra konstiga saker. Och i bla USA kallades de för neger eller ibland tom nigger och att nästan alla som har mörk hy tycker att det är otrevligt att kallas för neger. Det kan jämföras med att kallas för svarting (som ju var rätt vanligt i sverige när det begav sig med institutionaliserad rasism). Så - eftersom de som har mörk hy inte gillar ordet neger utan tycker det är en förolämpning, så säger jag inte neger till folk. För jag har lite hyfs och förväntar mig det av mina barn också.
Och inte ens mitt storbarn som inte är så uppmärksam på sociala signaler har någonsin bett att få använda ordet neger.
(De får inte säga tattare eller blatte eller bögjävel heller, eller cp-unge. De vet att det heter bög om en homosexuell man och att cp är en diagnos och inte ett skällsord.)