• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Fridiz86 skrev 2013-02-28 18:41:32 följande:
    men det är ändå en stor skillnad att kalla ett barn horunge än att kalla en kaka negerboll. hade varit värre om kakan hetat niggerboll. för där är det egentliga kränkningsordet
    Men nu var ju ditt argument att "det alltid hetat så". Vilket förstås är ett nonsensargument, det finns massor av saker vi inte håller fast i. Bland annat horunge.

"Nigger" har mig veterligen aldrig varit aktuellt i Sverige, "neger" har varit motsvarigheten till både det ordet och "negro". Som för övrigt inte heller kan sägas vara ett neutralt ord vilket en del vill hävda.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Fridiz86
    Queenie70 skrev 2013-02-28 18:43:13 följande:

Varför anser du att det är skillnad? Det har ju i alla tider kallats horungar om barn födda utom äktenskapet? De senaste 50 åren har bara uttrycket blivit politiskt inkorrekt. Tramsigt. Horungar är vad det är. Om du eller dina barn blir kränkea av det så handlar det bara om dålig självkänsla.
    nej jag blir absolut inte kränkt för nån kallar mina barn för horungar. skrattar mest åt det
  • Frontline

Ska beställa hem sådana här tröjor till hela familjen tror jag...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • JagÄrHärNu
    Fridiz86 skrev 2013-02-28 18:45:32 följande:
    läs skillnaden mellan neger och nigger. om du nu är mörkhyad så borde du av nån veta det.
    men inte lätt att ha dåligt självförtroende

Båda orden har använts, och fortsätter att användas på samma sätt, dvs, som skällsord.

Mitt självförtroende är det inget fel på, om det vore det så skulle jag kalla mig själv för "neger".

• Queenie70
    Fridiz86 skrev 2013-02-28 18:46:26 följande:
    nej jag blir absolut inte kränkt för nån kallar mina barn för horungar. skrattar mest åt det

Och bara för att du saknar normala männskliga reaktioner så tror du att alla andra också gör det? Även om du gillar att bli pissad på kanske inte innebär att du kan pissa på andra?
  • Fridiz86
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-02-28 18:46:13 följande:
    Men nu var ju ditt argument att "det alltid hetat så". Vilket förstås är ett nonsensargument, det finns massor av saker vi inte håller fast i. Bland annat horunge.

"Nigger" har mig veterligen aldrig varit aktuellt i Sverige, "neger" har varit motsvarigheten till både det ordet och "negro". Som för övrigt inte heller kan sägas vara ett neutralt ord vilket en del vill hävda.
    jo nigger har visst varit aktuellt i sverige hör nog det mer än neger. ja det är mycket som ändrats. och nej jag skrev att jag kommer säger negerboll
  • Queenie70
    Frontline skrev 2013-02-28 18:46:27 följande:
    Ska beställa hem sådana här tröjor till hela familjen tror jag...

Gör det.
  • Nordkristall82
    JagÄrHärNu skrev 2013-02-28 18:39:49 följande:

Jag bryr mig inte heller om någon kallar mig för "neger", däremot accepterar jag inte lögner om att det är ett neutralt ord när det är ett skällsord.

Du fortsätter ignorera mitt inlägg om varför vi inte kallar svarta objekt för "neger" och kan heller inte bevisa att det finns ett folkslag som heter "neger".

Jag vet mycket väl vad jag är: Svart. 

Vad jag inte är, är ett påhittat ord som "neger" vars enda syfte är att förminska mig som person, precis som alla andra skällsord.

Förstår inte hur du tänker? Du säger att neger är ett "påhittat" ord? Ja det är det precis som skorsten och stege, och när man kallar en stege för stege så säger man det inte för att förminska stegen.

Neger är ett gammalt ord och har åtminstone inte på våra breddgrader varit avsedd att förminska någons värde utan är ett vanligt ord för att benämna afrikaner, varför är det bättre att bli kallad för svart?

Som jag sagt förut så är det sveriges politiskt korrekta som kämpat för att göra ordet fult och det är dom som egentligen ser ner på svarta. För mig är en neger en människa med ursprung i Afrika och jag lägger inte ner någon värdering i det. Varför skulle jag?

Hur kan det komma sig att just du ser ordet som nedsättande? Jag gissar på att du smittats av sveriges pk-mentalitet?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Fridiz86 skrev 2013-02-28 18:46:26 följande:
    Förstår du att andra kanske kan ta illa upp om någon kallar deras barn för horungar?

Skulle jag gå efter vilka ord jag blir kränkt av skulle allt vara acceptabelt. Men det är inte hållbart, jag kan inte utgöra en norm för vad andra människor ska känna.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Fridiz86
    Queenie70 skrev 2013-02-28 18:48:32 följande:

Och bara för att du saknar normala männskliga reaktioner så tror du att alla andra också gör det? Även om du gillar att bli pissad på kanske inte innebär att du kan pissa på andra?
    varför ska jag reagera på om nån kallar mina barn horungar?
    nej jag vet vad mina barn är och bryr mig inte vad andra säger. jag är i allafall inte osäker
Svar på tråden Negerboll..