• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • listo
    livetvänder skrev 2013-02-28 17:03:26 följande:
    Inte ändrat till negerboll utan det är ändrat till chokladboll..Jag har sagt negerboll i 20 år så det skulle vara svårt att ändra på det nu
    Men du byter kläder ibland? Kanske till och med byter bil nångång? Tittar på olika TV-program, tycker att olika program är olika bra under olika perioder? Det kanske kan hända att du gillar lite annan mat idag än du gjorde för 20 år sedan?
    Sedär, saker KAN ändras, fast man varit van vid dem under en längre tid.
  • lövet2

Min 8-åring har också fått skäll i skolan, av ett par klasskompisar. Min dotter fattade noll ungefär, men de andra ungarna hade lärt sig hemma att det är något mycket fult att vara neger, och därför är negerboll ett fult ord. Dottern kom alltså hem och frågade varför hennes klasskompisar inte tyckte om negrer. *suckar lite*

• Nordkristall82
    lövet2 skrev 2013-02-28 17:09:32 följande:
    Min 8-åring har också fått skäll i skolan, av ett par klasskompisar. Min dotter fattade noll ungefär, men de andra ungarna hade lärt sig hemma att det är något mycket fult att vara neger, och därför är negerboll ett fult ord. Dottern kom alltså hem och frågade varför hennes klasskompisar inte tyckte om negrer. *suckar lite*
    Det är ju ganska intressant faktiskt, de politiskt korrekta som kämpar för motsatsen gör ju i praktiken att det är något fult att vara "neger" och något man inte får nämna utan ska tassa på tå kring det faktum att dom faktiskt har en annan etnicitet.

Det får som sagt motsatt effekt.
  • Trailer trash TT

När jag gick i skolan användes ordet negerboll för att kränka dom mörkhyade barnen.Typ din jävla negerboll osv

• livetvänder

Ärligt talat tycker du det är samma sak??Jag använder inte ordet NEGERBOLL så ofta så därför har jag inte vant mig av med det,enkelt va:)Hade vi fortsatt använda ordet negerboll så hade säkert dom svarta fattat att negerboll är något bakverk och inte något kränkande mot dom svarta:)

• Dagdrömmaren
    Nordkristall82 skrev 2013-02-28 17:01:46 följande:
    Precis, grejen är att  i verkligheten är inte folk så lättkränkta som vissa tror. Och är man det så bör man jobba med sin självkänsla.

Folk får väl kalla mig för vad dom vill, jag vet liksom vad jag är och vem jag är ....
    Jepp, håller med.
    Jag hoppas att hysterin lägger sig snart, det är jobbigt att rabbla upp "ord som kan tolkas som nedsättande" innan jag ska beskriva utseendet på t.ex. en mörkhyad människa för en som inte känner personen (är tacksam att jag inte sitter i den situationen så ofta).  Är ju nästan inte ok att säga svart heller längre (fast jag tycker dock att de är bruna, får man säga bruna?) folk hajjar liksom till o tittar konstigt på en. Det brukar sluta med (om personen är mörkhyad) att jag säger "X är ursprungligen från det landet", för det är väl inte nedsättande? Eller?

Aja... hoppas som sagt att folk slutar ta så illa vid sig...

Håller med i din sista mening också, vare sig om jag blir kallad vit choklad eller "svenne" så är jag fortfarande jag. 
  • Rani

Att något ÄR på ett visst sätt innebär inte att det BÖR vara så.

Det kan appliceras på mycket. Prova!

• livetvänder

Jag tror nog att dom svarta kan ta att vi säger nergerbollar:)Får dom smaka så skulle dom nog vara stolta att vi döpt "chokladbollarna"efter deras folkslag:)

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    livetvänder skrev 2013-02-28 17:22:58 följande:
    Jag tror nog att dom svarta kan ta att vi säger nergerbollar:)Får dom smaka så skulle dom nog vara stolta att vi döpt "chokladbollarna"efter deras folkslag:)
    Ja, för en mörkhyad person har förstås aldrig smakat på en chokladboll, givetvis. Eller hur tänkte du nu?

"Neger" är dessutom inte ett folkslag, det är ett samlingsord för ett flertal olika folk som enbart har hudfärg gemensamt.

Nej, alla kan inte ta det, en del uppfattar det som kränkande. Det kan förstås vara svårt att förstå när man använt ett ord länge som ter sig helt naturligt men om man anstränger hjärncellerna lite så kan man nog koppla att alla inte är likadana utan människor är olika och olika känsliga.

Man kan förstås köra sin grej och säga "jag tänker fortsätta säga negerboll och jag bryr mig inte om någon blir kränkt, då är de känsliga/jag tror ingen tar illa upp" men då framstår man ju på ett visst sätt och det får man ju leva med.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • JagÄrHärNu
    livetvänder skrev 2013-02-28 17:22:58 följande:

Finns det ett folkslag som heter "Neger"? 

Det hade jag ingen aning om....Finns det ett folkslag som heter "horor" också? Finns det ett folkslag som heter Mongo och Idiot?

Svar på tråden Negerboll..