• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • listo
    felix le chat skrev 2013-02-28 15:38:18 följande:

Aj Aj !  ALDRIG skriva ut N-ordet.

Bakverket vi tala om har inget med hudfärg att göra. 

N delen av ordet får formen av relativt pronomen dvs den beskriver något. 

I detta fallet en färg. tex om den var gul skulle den säkert ha kallats för Kinaboll
    eller om den var röd skulle den kallats för Indianboll.  Om i inget av fallen finns det något ont uppsåt
    bakom.  Bara en enkel beskrivning.     
    Fast precis som om det hetat kinesboll, mongoboll, judeboll eller vad som helst, så kommer ju beskrivningen från en annan sorts beskrivning, en stereotyp beskrivning av en viss sorts människor.
    Och eftersom den beskrivningen har förändrats till att man numer faktiskt inte använder ordet "neger" för att beskriva mörkhyade människor, så verkar det väl helt rationellt att man inte heller använder det ordet för att beskriva bakverket?

Att påstå att ordet "negerboll" inte har nåt att göra med ordet "neger" är ju totalt verklighetsfrånvänt. Och att sedan påstå att ordet "neger" inte har något med hudfärg att göra är om möjligt ännu mer verklighetsfrånvänt.

Därmed inte sagt att de som säger "negerboll" är hatiska rasister. De flesta säger det förmodligen bara av gammal vana utan att ens reflektera en sekund över VAD det är de egentligen säger. Det gör tyvärr inte saken bättre, lika lite som det är okej att säga "mongo" till någon med Downs syndrom bara för att man alltid har gjort det och tycker det är ett gulligt ord.

• Pentagram

Jeez...ytterligare en diskussion om hur priviligerade personer kräver att inte behöva ta hänsyn till andra. ""Åh, nej, jag har ALLTID sagt negerboll och jag skulle dööö om jag måste kalla det för chokladboll istället." Hur svårt kan det vara att bete sig som en vettig människa egentligen?... Ärligt, alltså, orka argumentera med ytterligare en i horden av självupptagna och historierlösa individer som envist tänker hålla fast vid sitt val att kränka andra människor...

Varsågod...det är inte olagligt att vara en tölp. Men, du MÅSTE inte vara det, vet du.

• Nordkristall82

Suck! Kan inte bara den här diskussionen försvinna?

Låt dom politiskt korrekta säga chokladboll så kan vi andra kalla bakverket för dess rätta namn.

Big deal, dom enda som bryr sig är ändå bara dom självutnämnda godhetsivrarna som känner sig kränkta å andras vägnar. Låt dom bli det om det känns bättre i deras hjärtan.

Ska nog ta och baka lite negerbollar med sönerna ikväll, bra idé så tråden fyllde en funktion ändå

• La Lola

"Dess rätta namn"
    Blir alltid lika förvånad över folk som inte vill utvecklas.....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • listo
    Nordkristall82 skrev 2013-02-28 16:10:41 följande:
    Suck! Kan inte bara den här diskussionen försvinna?

Låt dom politiskt korrekta säga chokladboll så kan vi andra kalla bakverket för dess rätta namn.

Big deal, dom enda som bryr sig är ändå bara dom självutnämnda godhetsivrarna som känner sig kränkta å andras vägnar. Låt dom bli det om det känns bättre i deras hjärtan.

Ska nog ta och baka lite negerbollar med sönerna ikväll, bra idé så tråden fyllde en funktion ändå
    Du glömde väva in nåt om "svenskfientligt" va?
    Baka lugnt!
  • Nordkristall82
    listoplisto skrev 2013-02-28 16:34:58 följande:
    Du glömde väva in nåt om "svenskfientligt" va?
    Baka lugnt!
    Det är inte svenskfientligt att kalla en negerboll för något annat, däremot är det tramsigt att förhålla sig till någon slags pk-norm bara för att.

La lola, det är inget fel i att utvecklas om det fyller någon funktion. Att kalla ett bakverk för något annat än vad det heter är inget annat är fånigt och jag förbehåller mig rätten att inte vara fånig.

Tack
  • sstv
    Nordkristall82 skrev 2013-02-28 16:39:31 följande:
    ..... jag förbehåller mig rätten att inte vara fånig.

Tack
    Fail
  • Baby Lei

Hur liten värld kan man leva i egentligen? Och hur kan det vara viktigt för dig att få säga negerboll??
    Det är väl inte du (förmodar att du är vit) som ska avgöra om det är sårande eller inte?
    Såklart att det inte har en särskilt stor betydelse i ditt liv.

Skulle vilja se dig säga ordet neger, eller för den delen förklara varför det är viktigt för dig att få kalla ett bakverk för negerboll på en bar i New York. Hahaha! Lycka till! Bäst att du stannar hemma kanske?
    Och hur liten värld vill du ge ditt barn egentligen? Vill du inte att hon ska klara av sociala sammanhang utanför Sjöbo?

• Baby Lei
    Det är inte svenskfientligt att kalla en negerboll för något annat, däremot är det tramsigt att förhålla sig till någon slags pk-norm bara för att.

La lola, det är inget fel i att utvecklas om det fyller någon funktion. Att kalla ett bakverk för något annat än vad det heter är inget annat är fånigt och jag förbehåller mig rätten att inte vara fånig.

Tack
    Ut och se världen! Det kommer göra dig gott!
  • listo

Tack
    Felslutet du gör är att anta att alla eller de flesta låter bli att säga negerboll för att de krampaktigt försöker följa en påhittad pk-norm.
    Nästa felslut är förmodligen antagandet att de som påstår att de INTE är pk, är det ändå men att de inte ens själva förstår hur hjärntvättade de är (av pk-antirasister, pk-feminister eller whatever).

Varsågod.
Svar på tråden Negerboll..