Inlägg från: listo |Visa alla inlägg
  • listo
    livetvänder skrev 2013-02-28 15:17:41 följande:
    .Kanske skall vi döpa om finskapinnar(kaka) med??
    omg...
  • listo
    felix le chat skrev 2013-02-28 15:26:25 följande:

Njae vaf..... nej biskvierna är inget för mej.  I bland, om man har RIKTIGT TUR så har dom
    Budapest-stubbar. Det är riktigt smaskigt.   Jag är så glad att landets Ungerska befolkning inte
    tillhör dom lättstötta eller lättkränkta och att detta delikata bakverk kan få fortsätta ha sitt
    ursprunligta och traditionella namn.     
    På samma sätt som negern borde förstå att uppskatta sitt ursprungliga och traditionella namn?
  • listo
    livetvänder skrev 2013-02-28 15:27:50 följande:
    Skulle jag få välja så skulle jag häldre vara neger en finne.Jag tycker "chokladbollar"är gott.Fattar inte att neger är så känsloladdat ord:(
    Även om Wikipedia inte alla gånger kan ses som en hundraprocentig källa till kunskap, så är det väldigt lättillgängligt... så en sökning där kan kanske vara en början i alla fall...
  • listo
    felix le chat skrev 2013-02-28 15:38:18 följande:

Aj Aj !  ALDRIG skriva ut N-ordet.

Bakverket vi tala om har inget med hudfärg att göra. 

N delen av ordet får formen av relativt pronomen dvs den beskriver något. 

I detta fallet en färg. tex om den var gul skulle den säkert ha kallats för Kinaboll
    eller om den var röd skulle den kallats för Indianboll.  Om i inget av fallen finns det något ont uppsåt
    bakom.  Bara en enkel beskrivning.     
    Fast precis som om det hetat kinesboll, mongoboll, judeboll eller vad som helst, så kommer ju beskrivningen från en annan sorts beskrivning, en stereotyp beskrivning av en viss sorts människor.
    Och eftersom den beskrivningen har förändrats till att man numer faktiskt inte använder ordet "neger" för att beskriva mörkhyade människor, så verkar det väl helt rationellt att man inte heller använder det ordet för att beskriva bakverket?

Att påstå att ordet "negerboll" inte har nåt att göra med ordet "neger" är ju totalt verklighetsfrånvänt. Och att sedan påstå att ordet "neger" inte har något med hudfärg att göra är om möjligt ännu mer verklighetsfrånvänt.

Därmed inte sagt att de som säger "negerboll" är hatiska rasister. De flesta säger det förmodligen bara av gammal vana utan att ens reflektera en sekund över VAD det är de egentligen säger. Det gör tyvärr inte saken bättre, lika lite som det är okej att säga "mongo" till någon med Downs syndrom bara för att man alltid har gjort det och tycker det är ett gulligt ord.

• listo
    Nordkristall82 skrev 2013-02-28 16:10:41 följande:
    Suck! Kan inte bara den här diskussionen försvinna?

Låt dom politiskt korrekta säga chokladboll så kan vi andra kalla bakverket för dess rätta namn.

Big deal, dom enda som bryr sig är ändå bara dom självutnämnda godhetsivrarna som känner sig kränkta å andras vägnar. Låt dom bli det om det känns bättre i deras hjärtan.

Ska nog ta och baka lite negerbollar med sönerna ikväll, bra idé så tråden fyllde en funktion ändå
    Du glömde väva in nåt om "svenskfientligt" va?
    Baka lugnt!
  • listo
    Nordkristall82 skrev 2013-02-28 16:39:31 följande:
    Det är inte svenskfientligt att kalla en negerboll för något annat, däremot är det tramsigt att förhålla sig till någon slags pk-norm bara för att.

La lola, det är inget fel i att utvecklas om det fyller någon funktion. Att kalla ett bakverk för något annat än vad det heter är inget annat är fånigt och jag förbehåller mig rätten att inte vara fånig.

Tack
    Felslutet du gör är att anta att alla eller de flesta låter bli att säga negerboll för att de krampaktigt försöker följa en påhittad pk-norm.
    Nästa felslut är förmodligen antagandet att de som påstår att de INTE är pk, är det ändå men att de inte ens själva förstår hur hjärntvättade de är (av pk-antirasister, pk-feminister eller whatever).

Varsågod.
  • listo
    Nordkristall82 skrev 2013-02-28 16:49:32 följande:
    Detta är ändå en icke-diskussion, finns så mycket viktigare saker att bry sig i.

Kalla negerbollen för vad ni vill
    Det mesta i världen är ju faktiskt icke-diskussioner, det finns alltid något som är viktigare. Men ha en bra dag!
  • listo
    livetvänder skrev 2013-02-28 17:03:26 följande:
    Inte ändrat till negerboll utan det är ändrat till chokladboll..Jag har sagt negerboll i 20 år så det skulle vara svårt att ändra på det nu
    Men du byter kläder ibland? Kanske till och med byter bil nångång? Tittar på olika TV-program, tycker att olika program är olika bra under olika perioder? Det kanske kan hända att du gillar lite annan mat idag än du gjorde för 20 år sedan?
    Sedär, saker KAN ändras, fast man varit van vid dem under en längre tid.
  • listo
    Fidelis ad urnam skrev 2013-03-01 09:20:57 följande:
    Men ASSÅ!! Man säger ju VITlök och FINSKpinne! *ser allmänt korkad ut*

När det nu finns de som tar illa upp av ordet neger, varför är det då så viktigt att hålla fast vid sin rätt att använda ordet?

FÖR ATT MAN ALLTID HAR GJORT DET!!!! Ju. Och för annars får man inte säga vitlök heller! (insert h och z på valfria ställen i orden och spela banjo samtidigt).

• listo
    Hickupp skrev 2013-03-01 09:43:19 följande:
    Negerboll, negerboll, negerboll, negerboll, negerballe, negerboll, negerboll, negerboll, negerboll, negerballe, negerboll, negerboll, negerboll, negerboll, negerballe, negerboll, negerboll, negerboll, negerboll, negerballe, negerboll, negerboll, negerboll, negerboll, negerballe, negerboll, negerboll, negerboll, negerboll, negerballe, negerboll, negerboll, negerboll, negerboll, negerballe, negerboll, negerboll, negerboll, negerboll, negerballe, negerboll, negerboll, negerboll, negerboll, negerballe, negerboll, negerboll, negerboll, negerboll, negerballe, negerboll, negerboll, negerboll, negerboll, negerballe, negerboll, negerboll, negerboll, negerboll, negerballe, negerboll, negerboll, negerboll, negerboll, negerballe, negerboll, negerboll, negerboll, negerboll, negerballe, negerboll, negerboll, negerboll, negerboll, negerballe, negerboll, negerboll, negerboll, negerboll, negerballe, negerboll, negerboll, negerboll, negerboll, negerballe, negerboll, negerboll, negerboll, negerboll, negerballe, negerboll, negerboll, negerboll, negerboll, negerballe, negerboll, negerboll, negerboll, negerboll, negerballe, negerboll, negerboll, negerboll, negerboll, negerballe, negerboll, negerboll, negerboll, negerboll, negerballe, negerboll, negerboll, negerboll, negerboll, negerballe, negerboll, negerboll, negerboll, negerboll, negerballe, negerboll.

Jo, det funkar bra att säga det. Det bör finnas viktigare problem än om några fortfarande kallar en kaka negerboll.   
    Det finns MASSOR av viktigare problem. De diskuteras i andra trådar. Välkommen dit!
  • listo
    Dagdrömmaren skrev 2013-03-01 09:50:14 följande:
    Jag syftar mer på en allmänbild av att just ordet neger syftar på en sämre människa, vem som helst kan ju uttrycka sig dåligt om ett folkslag, blir orden som människan använder automatiskt fula då? Om någon skrev en text om att "svennen är den minst utvecklade människotypen", skulle det göra ordet svenne till ett fult och nedvärderade ord?

Jag bara undrar. 
    Men skillnaden är att det inte är en enskild person som har uttryckt att "neger" är på ett visst vis, utan att det faktiskt har varit en allmän bild, vilket man t.ex. ser i det här utdraget från Nordisk Familjebok 1913: runeberg.org/nfak/0483.html, där man kan läsa saker som att
    "i psykiskt hänseende kan negern sägas i allmänhet stå på barnets ståndpunkt"
    och
    "att negern i sedligt afseende snarare kan sägas sakna moral än vara omoralisk. I intellektuellt hänseende står negerrasen enligt etnografernas samstämmiga mening under kaukasiska, mongoliska, malajiska och amerikanska raserna"

Här (www.student.vxu.se/utbildning/gcm.jsp&c=5564&s=1) finns en uppsats om hur bl.a. "neger" och beskrivningen av ordet har förändrats i uppslagsverk under 1900-talet. I Bonniers lexikon från 1996 kan man läsa: "Eftersom människor med detta ursprung och dessa kännetecken utsatts för systematisk diskriminering har ordet neger kommit att uppfattas som nedsättande, och man har försökt att ersätta det med andra benämningar (”afrikaner”, ”afroamerikaner”, ”färgade” osv.)"

Om en person skrev en text om "svennen" så skulle det i dagens samhälle inte bli ett fult och nedvärderande ord. Om många tog sig an ordet och började använda det som skällsord så att det blev utbrett använt så skulle det naturligtvis till slut kunna ses som ett allmänt nedvärderande ord. Som t.ex. "hora", det är ju rätt få som använder det helt värdeneutralt som en beskrivning av personer med prostitution som yrke, eller hur?

• listo
    livetvänder skrev 2013-03-01 09:57:49 följande:
    Jaja Kan man inte ens accceptera ordet neger i ett bakverk så har man faktiskt inte i Sverige att göra.Mycket möjligt att om många många år så kanske inte man säger negerboll.Jag tycker faktiskt att det är fint att dom fått något så gott som detta bakverk uppkallat efter sig..
    Menar du allvar? Detta får mig att tro att du bara skojar och försöker provocera fram reaktioner genom att lägga fram idiotargument.
  • listo
    Zizzieleenia skrev 2013-03-02 08:07:16 följande:

Ska jag bli ledsen nu för att det finns ett bakverk som heter finska pinnar? ^^ 
    Ja, för "finsk" är ju verkligen ett nedvärderande ord. Nästan som hora, mongo eller neger faktiskt. Så var gärna ledsen en stund. Här får du en näsduk *räcker över*

Kom sedan också ihåg att jag inte menar NÅT illa när jag kallar dina eller andras barn (avlade utanför äktenskapet) för horungar. För man har ju faktiskt alltid sagt så, JAG lägger ingen värdering i det och om folk tar illa upp så tycker jag att de bör jobba lite på sin självkänsla.

Men nu ska jag nog baka lite. Jag bestämde mig just för att alla mongos förtjänar en hyllning, de borde vara glada över att få ett bakverk uppkallat efter sig och jag kan inte tänka mig att nåt mongo tar illa upp av det.

Svar på tråden Negerboll..