• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • listo
    felix le chat skrev 2013-02-28 15:26:25 följande:

Njae vaf..... nej biskvierna är inget för mej.  I bland, om man har RIKTIGT TUR så har dom
    Budapest-stubbar. Det är riktigt smaskigt.   Jag är så glad att landets Ungerska befolkning inte
    tillhör dom lättstötta eller lättkränkta och att detta delikata bakverk kan få fortsätta ha sitt
    ursprunligta och traditionella namn.     
    På samma sätt som negern borde förstå att uppskatta sitt ursprungliga och traditionella namn?
  • livetvänder

Skulle jag få välja så skulle jag häldre vara neger en finne.Jag tycker "chokladbollar"är gott.Fattar inte att neger är så känsloladdat ord:(

• Mariohn
    livetvänder skrev 2013-02-28 15:27:50 följande:
    Skulle jag få välja så skulle jag häldre vara neger en finne.Jag tycker "chokladbollar"är gott.Fattar inte att neger är så känsloladdat ord:(
    *Nej vi förstår att du inte förstår det. Men som sagt. Läs en bok. Läs många. Gå i skolan. Öva dig på saker. 
  • Trädblåsare

Men igen? Kan ni inte hitta på något nytt att diskutera?

• La Lola

Jag säger chokladboll såklart.

Eftersom jag lär mig att använda andra nya ord så har inga problem med att lära om mig o säga chokladboll istället.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • listo
    livetvänder skrev 2013-02-28 15:27:50 följande:
    Även om Wikipedia inte alla gånger kan ses som en hundraprocentig källa till kunskap, så är det väldigt lättillgängligt... så en sökning där kan kanske vara en början i alla fall...
  • livetvänder

Ja det var dumt av mig att starta denna tråd:(Jag skall även gå och ta tipex i mina bakböcker där det står negerboll .Får man säga nigress föresten???Men tro nu inte att jag skall kalla det för negressbollar för guds skull.

• Alecto

Bara för att något har varit betyder väl inte att det inte kan ändras?

Synen vi hade på samer, funktionshindrade mm har ändrats genom åren - då kan väl även språket utvecklas och man kan ta bort ord som kan tas som nedvärderande eller kränkande och låta bli att använda dom.

Det är en liten uppoffrning att säga chokladboll men ger respekt till en massa människor. 

• felix le chat
    listoplisto skrev 2013-02-28 15:27:14 följande:
    På samma sätt som negern borde förstå att uppskatta sitt ursprungliga och traditionella namn?

Aj Aj !  ALDRIG skriva ut N-ordet.

Bakverket vi tala om har inget med hudfärg att göra. 

N delen av ordet får formen av relativt pronomen dvs den beskriver något. 

I detta fallet en färg. tex om den var gul skulle den säkert ha kallats för Kinaboll
    eller om den var röd skulle den kallats för Indianboll.  Om i inget av fallen finns det något ont uppsåt
    bakom.  Bara en enkel beskrivning.     
Svar på tråden Negerboll..