Inlägg från: Alecto |Visa alla inlägg
  • Alecto

Negerboll..

Bara för att något har varit betyder väl inte att det inte kan ändras?

Synen vi hade på samer, funktionshindrade mm har ändrats genom åren - då kan väl även språket utvecklas och man kan ta bort ord som kan tas som nedvärderande eller kränkande och låta bli att använda dom.

Det är en liten uppoffrning att säga chokladboll men ger respekt till en massa människor. 

• Alecto

Jag är stenålders och har aldrig tyckt om ordet negeboll utan det är en chokladboll. Jag accpeterar inte mongo, mupp, cp-unge, lapp, hottentott, blatte, guling, gook, svenne osv heller. 

Mina föräldrar har en bok som skrevs på slutet av 1800 talet som heter den kunskapsrike skolmästaren - där beskrivs det som lappar, hottentotter och negrer och det är inga positiva beskrivningar, jag är glad att utvecklingen går framåt och vi faktiskt lär oss av historien och av varandra. 

• Alecto
    Dorian Ertymexx skrev 2013-03-04 13:46:43 följande:

En del menar att "neger" är ett låneord för "svart". Intressant nog har jag, som jag tidigare skrivit, hittills aldrig hört någon beställa "en kopp neger kaffe".
    Jag skall ha på mig "negerkläder" på partyt på fredag - det kan ju bli lite kul... Drömmer
  • Alecto
    Dorian Ertymexx skrev 2013-03-04 13:52:37 följande:

"Jag ska färga håret till neger!"
    Köpa en neger bil!
  • Alecto

Varför måste man använda ordet negeboll? På riktigt alltså?

Jag vill höra ett vettigt svar - inte för det stod så i min kokbok eller att jag alltid har sagt så, finns som sagt var mycket som hette på ett sätt förr men som har ändrats idag - sinnesslö, mongo, lappar, hottentott, tom damp barn är ute...

Om nu tiden ändras och vissa ord anses vara kränkande och det finns ett alternativ - varför måste man då hävda sin rätt - bara för att? 

Och finns det vekligen någon som tycker att en negerboll låter gott? Chokladboll låter ju bra mycket godare... 

• Alecto
    Dorian Ertymexx skrev 2013-03-04 14:04:42 följande:

Jag tror att det är en del av vinterkränktsjukan. Som när det var "PK-medias fel" att Disney (!) valde att plocka bort den rasistiska pickaninny-dockan ur Kalle Ankas jul. SD jublade över folks dumhet, och fick flera procent till.
    Om folk bemödar sig med att läsa på om orsaken till saker ibland skulle jorden bli en trevligare plats...

vi hade faktiskt den diskussionen här på jobbet och de flesta tittade på mig med tefats ögon när jag upplyste dom om det här med pickaninny och även den gröne-mannen med jude lockarna. Nä - vi har inte den historien i sverige och bara för att folk här kanske inte tänker på det så betyder det inte att världen cirkulerar kring Svedala...
    Jisses vad utstirrad jag blev....

Men jag har folk här som kör med ovan argument när det gäller chokladboll oxå...  
Svar på tråden Negerboll..