• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • livetvänder

Säger man att en person är tjock eller rödhårig ja vad det nu kan vara så inte fan blir det inte lika kränkande som om man skulle säga ordet neger,Varför skall dom särbehandlas??

• JagÄrHärNu

Neger är ett skällsord och har varit det länge.

Nej, ordets betydelse försvinner inte för att du sätter ordet "boll" efteråt..

Nej, "neger" betyder inte "bara svart", och om det gör det kan du förklara för mig varför vi inte kallar svarta objekt för "neger".

Nej, ordet är inte neutralt oavsett hur mycket du vill att det ska vara det.

Ordet är lika neutralt som "Hora", "Mongo", "Idiot", "Fitta" osv osv lustigt nog är det ingen som säger att vi ska "avdramatisera"  eller "sluta vara så PK" när det gäller dem orden. Gee, I wonder why.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    livetvänder skrev 2013-02-28 17:36:57 följande:
    Säger man att en person är tjock eller rödhårig ja vad det nu kan vara så inte fan blir det inte lika kränkande som om man skulle säga ordet neger,Varför skall dom särbehandlas??
    För det första så kan vi ju ta och titta på orden i sig. Tjock och rödhårig är båda adjektiv, de beskriver hur något är. Även svart är ett adjektiv.

Ordet neger är inte ett adjektiv, det beskriver inte en egenskap utan är snarare ett subjektiv precis som kines, japan eller amerikan. Dessa ord är dock relativt okomplicerade, till skillnad från ordet neger.

Ordet kan inte användas för att beskriva exempelvis en svart katt eller en svart bil.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Dagdrömmaren
    livetvänder skrev 2013-02-28 17:36:57 följande:
    Jadu... det här med hudfärg verkar vara känsligare och "elakare att kommentera" enligt de flesta... Jag ser ingen skillnad, mer än att jag kommer få mer skit om jag säger nåt olämpligt mot en mörkhyad än mot en rödhårig.
  • Nordkristall82
    JagÄrHärNu skrev 2013-02-28 17:38:52 följande:

Nej, "neger" betyder inte "bara svart", och om det gör det kan du förklara för mig varför vi inte kallar svarta objekt för "neger".

Ordet är lika neutralt som "Hora", "Mongo", "Idiot", "Fitta" osv osv lustigt nog är det ingen som säger att vi ska "avdramatisera"  eller "sluta vara så PK" när det gäller dem orden. Gee, I wonder why.

Skitsnack, neger var inte ett fult ord då jag växte upp utan det är något som PK-folket har gjort till något fult. Det är märkligt, dom som kallar sig anti-rasister bidrar alltid till mer rasism i praktiken pga oförmågan till att tänka logiskt
  • SillyJokes

Jag ser ingen anledning att kalla det negerboll.
    Neger är tydligen färgen svart (inte på svenska i alla fall, men det verkar inte spela någon roll), men mina chokladbollar blir i alla fall inte svarta. De blir bruna med vitt socker på.

Om det fanns nedsättande ord mot vita personer (vilket på sin höjd är det ändå ganska milda "svenne") som användes för att beskriva en maträtt så skulle nog många känna sig väldigt kränkta.
    Det gäller att se det ur olika perspektiv och skaffa lite empati nu när vi blir en allt mer global värld där många olika människor möts. Det är en självklarhet att då bemöta andra människor med respekt.

Stör mig verkligen på folk som tjatar om att jag är PK för att jag säger chokladboll som om det vore något dåligt.
    Det är väl mer dåligt och respektlöst att använda ett rasistiskt ord? För "neger" är faktiskt nedsättande! Det spelar ingen roll hur mycket man förnekar det.

Kalla det negerboll om ni vill det, men förvänta er då inte att människor ska respektera eller anpassa sig till er. Ni kan inte förvänta er att slippa känna er kränkta eller idiotförklarade av andra när ni använder er av ett gammalt uttryck som kränker andra.

• Dagdrömmaren
    JagÄrHärNu skrev 2013-02-28 17:38:52 följande:

Det är för att det har varit för likt ordet nigger, folk ser dem numera som samma sak, men det var de inte från början. Ordet neger var från början inte ett skällsord.
  • JagÄrHärNu
    lövet2 skrev 2013-02-28 17:09:32 följande:
    Min 8-åring har också fått skäll i skolan, av ett par klasskompisar. Min dotter fattade noll ungefär, men de andra ungarna hade lärt sig hemma att det är något mycket fult att vara neger, och därför är negerboll ett fult ord. Dottern kom alltså hem och frågade varför hennes klasskompisar inte tyckte om negrer. *suckar lite*

Min 8-åring har också fått skäll i skolan, av ett par klasskompisar. Min dotter fattade noll ungefär, men de andra ungarna hade lärt sig hemma att det är något mycket fult att vara fitta, och därför är fittbollar ett fult ord. Dottern kom alltså hem och frågade varför hennes klasskompisar inte tyckte om fittor. *suckar lite*

• SillyJokes
    Nordkristall82 skrev 2013-02-28 17:43:52 följande:
    Skitsnack, neger var inte ett fult ord då jag växte upp utan det är något som PK-folket har gjort till något fult. Det är märkligt, dom som kallar sig anti-rasister bidrar alltid till mer rasism i praktiken pga oförmågan till att tänka logiskt
    Du menar alltså att svarta människor inte tog illa vid sig av ordet neger förut?
  • Nordkristall82
    SillyJokes skrev 2013-02-28 17:50:35 följande:
    Du menar alltså att svarta människor inte tog illa vid sig av ordet neger förut?
    Varför skulle dom gjort det? Det var tidigare bara en benämning på människor ifrån kontinenten Afrika. Idag försöker politiskt korrekta att nedvärdera dessa människor genom att göra ordet neger till något fult och därmed också negrerna själva.

Ganska trist faktiskt.
Svar på tråden Negerboll..