Negerboll..
Jag säger chokladboll, men jag bryr mig inte om vad andra säger. Videon är skojj btw.
Jag säger chokladboll, men jag bryr mig inte om vad andra säger. Videon är skojj btw.
Neger är ett skällsord och har varit det länge.
Nej, ordets betydelse försvinner inte för att du sätter ordet "boll" efteråt..
Nej, "neger" betyder inte "bara svart", och om det gör det kan du förklara för mig varför vi inte kallar svarta objekt för "neger".
Nej, ordet är inte neutralt oavsett hur mycket du vill att det ska vara det.
Ordet är lika neutralt som "Hora", "Mongo", "Idiot", "Fitta" osv osv lustigt nog är det ingen som säger att vi ska "avdramatisera" eller "sluta vara så PK" när det gäller dem orden. Gee, I wonder why.
”Sådan står Negern på nedersta trappsteget av den menskliga odlingen. [?] Emellan hans förnufts högsta ståndpunkt och den förståndsgrad hvarifrån vi redan som barn börja uppstiga till vetenskapernas regioner ligger ett svalg, som hittills ingen har öfverstigit, hvilken ej ärft en stråle af de hvitas färg på sin hud och på sin själ. [?] att försöka civilisera denna undermänniska vore i strid med sjelfva naturen.” (Catomeris, Det ohyggliga arvet)"
Har inget emot att döpa om negerboll permanent till chokladboll, jag har aldrig använt ordet negerboll, men pepparkaksgubbar ska de fan i mig låta vara!
Men usch vad tråden har växt. Negerboll är ett bakverk, därför kan man inte riktigt jämföra det med "horunge", om det hade funnits ett bakverk med det namnet så hade jag inte brytt mig ett dugg. Alltså dessa människor som fortsätter att säga negerboll springer väl knappast efter mörkhyade o skriker "negerboll!"? Om de gör det lär rasismen knappast försvinna om de börjar säga chokladboll.
Jag säger chokladboll eftersom jag är uppväxt med det namnet, men alla som tar så illa vid sig av negerboll...har ni inget bättre för er? Det är allt fler som säger chokladboll istället, namnet negerboll kommer dö ut av sig själv. Jag har en känsla av att alla mörkhyade tar mer illa vid sig ju mer en debatt av det här slaget växer. "Man ska inte säga negerboll" får även de lära sig, men tänk om nån gammal tant, helt ovetande om den här debatten, kommer in till ett café och vill ha en "negerboll", ska alla i cafét börja trakassera henne? Nja... Om ni vill inte vill se helt dumma ut så får ni ge en liten vacker hint "den heter chokladboll nu för tiden :)" istället för att börja anklaga henne för att vara diverse otäcka saker bara för att hon använder ett gammalt namn på ett bakverk. Alternativt ignorera, tanten kommer inte leva för alltid och hennes eventuella barn o barnbarn växer upp i en värld där majoriteten säger chokladboll, de kommer ta efter det tillslut.
Kan ärligt talat inte fatta hur människor orkar.