Inlägg från: Dagdrömmaren |Visa alla inlägg
  • Dagdrömmaren

Negerboll..

Jag säger chokladboll, men jag bryr mig inte om vad andra säger. Videon är skojj btw.

• Dagdrömmaren
    Nordkristall82 skrev 2013-02-28 16:52:31 följande:
    Den är faktiskt skitkul, har sett den förr
    Mm... videon är ju på sätt o vis sann (dock uttryckt på ett väldigt grovt vis), folk kan vara väldigt känsliga :P
  • Dagdrömmaren
    Nordkristall82 skrev 2013-02-28 17:01:46 följande:
    Precis, grejen är att  i verkligheten är inte folk så lättkränkta som vissa tror. Och är man det så bör man jobba med sin självkänsla.

Folk får väl kalla mig för vad dom vill, jag vet liksom vad jag är och vem jag är ....
    Jepp, håller med.
    Jag hoppas att hysterin lägger sig snart, det är jobbigt att rabbla upp "ord som kan tolkas som nedsättande" innan jag ska beskriva utseendet på t.ex. en mörkhyad människa för en som inte känner personen (är tacksam att jag inte sitter i den situationen så ofta).  Är ju nästan inte ok att säga svart heller längre (fast jag tycker dock att de är bruna, får man säga bruna?) folk hajjar liksom till o tittar konstigt på en. Det brukar sluta med (om personen är mörkhyad) att jag säger "X är ursprungligen från det landet", för det är väl inte nedsättande? Eller?

Aja... hoppas som sagt att folk slutar ta så illa vid sig...

Håller med i din sista mening också, vare sig om jag blir kallad vit choklad eller "svenne" så är jag fortfarande jag. 
  • Dagdrömmaren
    livetvänder skrev 2013-02-28 17:36:57 följande:
    Säger man att en person är tjock eller rödhårig ja vad det nu kan vara så inte fan blir det inte lika kränkande som om man skulle säga ordet neger,Varför skall dom särbehandlas??
    Jadu... det här med hudfärg verkar vara känsligare och "elakare att kommentera" enligt de flesta... Jag ser ingen skillnad, mer än att jag kommer få mer skit om jag säger nåt olämpligt mot en mörkhyad än mot en rödhårig.
  • Dagdrömmaren
    JagÄrHärNu skrev 2013-02-28 17:38:52 följande:

Neger är ett skällsord och har varit det länge.

Nej, ordets betydelse försvinner inte för att du sätter ordet "boll" efteråt..

Nej, "neger" betyder inte "bara svart", och om det gör det kan du förklara för mig varför vi inte kallar svarta objekt för "neger".

Nej, ordet är inte neutralt oavsett hur mycket du vill att det ska vara det.

Ordet är lika neutralt som "Hora", "Mongo", "Idiot", "Fitta" osv osv lustigt nog är det ingen som säger att vi ska "avdramatisera"  eller "sluta vara så PK" när det gäller dem orden. Gee, I wonder why.

Det är för att det har varit för likt ordet nigger, folk ser dem numera som samma sak, men det var de inte från början. Ordet neger var från början inte ett skällsord.
  • Dagdrömmaren
    Dida skrev 2013-03-01 05:54:26 följande:
    Korr.
    Neger- Ett gammalt ord för förtryck mot mörkhyade slavar, också ihopkopplat med lägre intelligens, att använda istället för mörkhyad/svart.
    Inte för att förespråka ordet neger nu, men jag är ganska säker på att den där förklaringen hör till ordet nigger och inte neger.
  • Dagdrömmaren
    Litet My skrev 2013-03-01 06:31:53 följande:

Nej, det gör det inte.

Googla får du se. 
    Jag googlade, men hittade inget som sa att just ordet neger till början användes som ett förtryckande ord. Kanske att de gjorde det i USA, där det var vanligare med slavar än här, men när det gäller det svenska ordet neger hittar jag inte något om att vi började använda det ordet som just ett nedtryckande ord mot mörkhyade slavar.
  • Dagdrömmaren
    Litet My skrev 2013-03-01 08:27:08 följande:
    " Så här skrev till exempel svensken Olof Bergius i en reseskildring från 1819:

”Sådan står Negern på nedersta trappsteget av den menskliga odlingen. [?] Emellan hans förnufts högsta ståndpunkt och den förståndsgrad hvarifrån vi redan som barn börja uppstiga till vetenskapernas regioner ligger ett svalg, som hittills ingen har öfverstigit, hvilken ej ärft en stråle af de hvitas färg på sin hud och på sin själ. [?] att försöka civilisera denna undermänniska vore i strid med sjelfva naturen.” (Catomeris, Det ohyggliga arvet)"

Jag syftar mer på en allmänbild av att just ordet neger syftar på en sämre människa, vem som helst kan ju uttrycka sig dåligt om ett folkslag, blir orden som människan använder automatiskt fula då? Om någon skrev en text om att "svennen är den minst utvecklade människotypen", skulle det göra ordet svenne till ett fult och nedvärderade ord?

Jag bara undrar. 
  • Dagdrömmaren
    weasley skrev 2013-03-01 09:53:54 följande:
    Ja, negro betyder svart, men "neger" som benämning på en grupp människor har också funnits väldigt länge, det finns i Svenska ordböcker från 1800-talet och redan då användes det på ett nedvärderande sätt. Så att det var någon "jeppe" som kom och bestämde att det skulle vara kränkande stämmer inte riktigt.
    då kan alla som envisas med negerboll säga negroboll istället, borde vara enklare för dem o lära sig det än att ändra hela första delen av ordet :P
  • Dagdrömmaren
    listoplisto skrev 2013-03-01 10:11:31 följande:
    Men skillnaden är att det inte är en enskild person som har uttryckt att "neger" är på ett visst vis, utan att det faktiskt har varit en allmän bild, vilket man t.ex. ser i det här utdraget från Nordisk Familjebok 1913: runeberg.org/nfak/0483.html, där man kan läsa saker som att
    "i psykiskt hänseende kan negern sägas i allmänhet stå på barnets ståndpunkt" och
    "att negern i sedligt afseende snarare kan sägas sakna moral än vara omoralisk. I intellektuellt hänseende står negerrasen enligt etnografernas samstämmiga mening under kaukasiska, mongoliska, malajiska och amerikanska raserna"

Här (www.student.vxu.se/utbildning/gcm.jsp?m=20741...) finns en uppsats om hur bl.a. "neger" och beskrivningen av ordet har förändrats i uppslagsverk under 1900-talet. I Bonniers lexikon från 1996 kan man läsa: "Eftersom människor med detta ursprung och dessa kännetecken utsatts för systematisk diskriminering har ordet neger kommit att uppfattas som nedsättande, och man har försökt att ersätta det med andra benämningar (”afrikaner”, ”afroamerikaner”, ”färgade” osv.)"

Om en person skrev en text om "svennen" så skulle det i dagens samhälle inte bli ett fult och nedvärderande ord. Om många tog sig an ordet och började använda det som skällsord så att det blev utbrett använt så skulle det naturligtvis till slut kunna ses som ett allmänt nedvärderande ord. Som t.ex. "hora", det är ju rätt få som använder det helt värdeneutralt som en beskrivning av personer med prostitution som yrke, eller hur?

Antagligen, ville bara ha belägg för att det var ett fult och nedvärderande ord innan alla började reagera på det, eftersom de flesta som levde under perioden där folk normalt sett sa negerboll inte minns det som ett skällsord. Jag vet inte men jag tycker det är konstigt, antar att kunskapen gick förlorad om att det var ett nedvärderande ord, och sen började folk gräva i arkiven. 

Aja, jag använder som sagt inte ordet. När det är känsligt så är det så, och jag har ingen lust att använda ett ord som folk kan reagera så negativt på.

Däremot kommer jag nog inte sluta säga andra saker, så som Jävlar. En jävel var ju inte heller nåt positivt, men antar att det är okej eftersom att vem som helst kan vara en jävel Cool.  
  • Dagdrömmaren
    George 1 skrev 2013-03-01 13:20:58 följande:
    Vem är färgad ???

Negern säger till en vit:

- när ni fryser blir ni vita

- när ni blir magsjuka blir ni gröna

- när ni blir varma blir ni röda

- när ni blir generade blir ni rosa

- när ni inte får blod till en kroppsdel blir ni blå

VEM FAN ÄR FÄRGAD; DITT BLEKANSIKTE !!!      
    Anledningen till att blodet syns genom vitas hud och mörkhyades hud beror ju just på att de har mer melanin (färg) i huden än vi :P Men jo, den där är kul...även fast svaret är ganska givet.
  • Dagdrömmaren
    Dagdrömmaren skrev 2013-03-01 13:30:05 följande:
    Anledningen till att blodet syns genom vitas hud och mörkhyades hud beror ju just på att de har mer melanin (färg) i huden än vi :P Men jo, den där är kul...även fast svaret är ganska givet.
    och inte genom mörkhyades hud* >>
  • Dagdrömmaren
    Psychopath skrev 2013-03-01 15:47:12 följande:
    Jo, det var det. Nigger och neger är samma sak, och svenskarna började med ordet i och med slavhandeln med engelsktalande folk som sålde "negroes", och "niggers". Försvenskad variant av samma skit.
    Det är det jag har fått fram av andra nu, att bara säga att det är "samma sak" när orden i alla lexikon beskrivs olika räcker inte direkt till att övertyga mig. Men som jag sa, andra har förklarat.
  • Dagdrömmaren
    CMM skrev 2013-03-01 15:50:14 följande:
    Aldrig sett ett blåmärke?
    Jag förstod inte riktigt den konstiga citeringen, men jag skrev bara att man med "färgad" menar färg i huden, inte färgen som blod kan orsaka. Vi har alla blod. Blodet syns bara mer eller mindre genom huden.
  • Dagdrömmaren
    Psychopath skrev 2013-03-01 15:44:20 följande:
    Dagdrömmaren skrev 2013-03-01 13:30:05 följande:

Öh, va? Jag har aldrig sett någons BLOD synas igenom huden, oavsett hudfärg... Hur menar du där?
    Du måste skämta? Vet du inte vad som händer när t.ex. folk rodnar?

"mekanismen styrs av det autonoma nervsystemet, samma nervsystem som hanterar självgående funktioner som till exempel matspjälkning och andning. Via vissa av dess nervtrådar sänds impulser ut till kroppens små blodkärl, som får dem att vidga sig. Mer blod kan då strömma igenom, vilket också syns igenom huden och uppfattas som rodnad."

www.hudupplysningen.se/hudakommor/rodnad

• Dagdrömmaren
    CMM skrev 2013-03-01 15:50:14 följande:
    Aldrig sett ett blåmärke?
    Aaaj...nu när jag såg hans inlägg förstod jag, haha.
  • Dagdrömmaren

Har inget emot att döpa om negerboll permanent till chokladboll, jag har aldrig använt ordet negerboll, men pepparkaksgubbar ska de fan i mig låta vara!

• Dagdrömmaren
    Psychopath skrev 2013-03-02 22:35:52 följande:
    Och svarta rodnar inte? Sen så lät det på det du skrev som om blodet verkligen "lyser igenom" huden, och det gör det inte när man rodnar.
    Det syns inte lika bra när de rodnar pga att de har mer melanin i huden... Vad är det du inte förstår?
  • Dagdrömmaren

Men usch vad tråden har växt. Negerboll är ett bakverk, därför kan man inte riktigt jämföra det med "horunge", om det hade funnits ett bakverk med det namnet så hade jag inte brytt mig ett dugg. Alltså dessa människor som fortsätter att säga negerboll springer väl knappast efter mörkhyade o skriker "negerboll!"? Om de gör det lär rasismen knappast försvinna om de börjar säga chokladboll.

Jag säger chokladboll eftersom jag är uppväxt med det namnet, men alla som tar så illa vid sig av negerboll...har ni inget bättre för er? Det är allt fler som säger chokladboll istället, namnet negerboll kommer dö ut av sig själv. Jag har en känsla av att alla mörkhyade tar mer illa vid sig ju mer en debatt av det här slaget växer. "Man ska inte säga negerboll" får även de lära sig, men tänk om nån gammal tant, helt ovetande om den här debatten, kommer in till ett café och vill ha en "negerboll", ska alla i cafét börja trakassera henne? Nja... Om ni vill inte vill se helt dumma ut så får ni ge en liten vacker hint "den heter chokladboll nu för tiden :)" istället för att börja anklaga henne för att vara diverse otäcka saker bara för att hon använder ett gammalt namn på ett bakverk. Alternativt ignorera, tanten kommer inte leva för alltid och hennes eventuella barn o barnbarn växer upp i en värld där majoriteten säger chokladboll, de kommer ta efter det tillslut.

Kan ärligt talat inte fatta hur människor orkar.

Svar på tråden Negerboll..