Nordkristall82 skrev 2013-02-28 20:20:43 följande:
Det här kan vara en vandringssägen men jag berättar den ändå, jag har en kompis som har en bekant, en väldigt fisförnäm tjej och givetvis politiskt korrekt. Hon stod i en lång kö på ett café och upptäckte tidigt att kassören var en neger. Hon skulle beställa en negerboll och en kaffe och tänkte hela tiden på att hon absolut inte fick säga negerboll, absolut inte ordet negerboll.
När hon kom fram var hon så nervös så att hon sa, jag vill ha en chokladboll neger
Kontentan är väl att den svarte kassören skulle uppskatta det mer om hon helt enkelt sa att hon ville ha en negerboll och en kaffe och därmed inte la in någon värdering i kassörens ursprung, att undvika rasism handlar om att behandla varandra som jämlikar snarare än att ta bort politiskt inkorrekta ord.
Det här är något som vänsterns politiskt korrekta har för lågt förstånd för att förstå. Allt vänstern gör för att stoppa rasism blir kontraproduktivt, och det beror på svårigheten att nyansera problembilden.
Själv lär jag beställa en negerboll även om kassören/kassörskan är en neger då jag inte lägger in någon värdering i personens ursprung. Gör man det, då är man rasist!
Luktar vandringssägen om den, ja.