Nordkristall82 skrev 2013-02-28 19:56:21 följande:
Du skriver uppenbarligen i affekt och har problem med nyanserna, läs vad jag skrivit istället. Visst finns det dom som använder neger som skällsord likaväl som att det finns dom som använder svenne som skällsord.
Dom här personerna kommer alltid att finnas och det är därför bättre att lära sig att hantera det hela istället för att bli kränkt och faktiskt känna sig mindre.
Nej, jag skäms uppenbarligen inte över mitt ursprung, men varför gör du det? Neger eller negress är fortfarande bara en benämning på människor med afrikanskt ursprung. Det oavsett om Oisin Cantwell eller Åsa Linderborg kämpar för att göra ordet rasistiskt. Tänker du låta dom lyckas?
Öh jo neger ÄR nedsättande. Det är även ord som hora, blatte, fitta, pucko, idiot, stjärtpojke, dumskalle, och så vidare. Men om du vill argumentera dig blå över att de orden är helt neutrala, så varsågod och gör det.
Måste vara det dummaste inlägg jag har läst på FL.
Vissa ord är allmänt nedsättande och folk tar illa upp av att man använder dem. GÖR inte det då! Det är samma sak som att gå runt med en stor svastika och påstå att det "bara är en symbol för solen".