Inlägg från: Knyttan |Visa alla inlägg
  • Knyttan

Negerboll..

Nordkristall82 skrev 2013-02-28 19:56:21 följande:
    Du skriver uppenbarligen i affekt och har problem med nyanserna, läs vad jag skrivit istället.  Visst finns det dom som använder neger som skällsord likaväl som att det finns dom som använder svenne som skällsord.

Dom här personerna kommer alltid att finnas och det är därför bättre att lära sig att hantera det hela istället för att bli kränkt och faktiskt känna sig mindre.

Nej, jag skäms uppenbarligen inte över mitt ursprung, men varför gör du det? Neger eller negress är fortfarande bara en benämning på människor med afrikanskt ursprung. Det oavsett om Oisin Cantwell eller Åsa Linderborg kämpar för att göra ordet rasistiskt. Tänker du låta dom lyckas?
    Öh jo neger ÄR nedsättande. Det är även ord som hora, blatte, fitta, pucko, idiot, stjärtpojke, dumskalle, och så vidare. Men om du vill argumentera dig blå över att de orden är helt neutrala, så varsågod och gör det.

Måste vara det dummaste inlägg jag har läst på FL.

Vissa ord är allmänt nedsättande och folk tar illa upp av att man använder dem. GÖR inte det då! Det är samma sak som att gå runt med en stor svastika och påstå att det "bara är en symbol för solen". 
  • Knyttan
    JagÄrHärNu skrev 2013-02-28 20:36:35 följande:

Men toubab betyder ju endast vit person och är inte ett skällsord.

Jag har inget problem med att bli kallad för svart, neger betyder inte endast svart i Sverige isf skulle vi kalla svarta objekt för "neger", vilket vi inte gör. "Neger" är idag ett skällsord.

Man kan jämföra med spansktalande länder, där betyder ordet "negro" helt enkelt färgen svart, och detta ord används också för att neutralt beskriva människor med mörk hudfärg. Alltså både av afrikanskt ursprung och de med indianskt påbrå i Latinamerika tex. Men där finns andra ord att uttrycka sig nedsättande om personer med mörk hudfärg.
  • Knyttan
    MrRed skrev 2013-02-28 20:55:30 följande:
    Inte för att jag bryr mig ett smack om trådens ämne (alltså vad man kallar bakverk) men ordet "neger" kommer ursprungligen från spanska (och portugisiska) Negro som betyder just svart. Idag ska man ju säga svart om just svarta människor (eller är det färgad, det ändras ju titt som tätt?) vilket således innebär att en spansktalande säger Negro. Vilket borde vara fel. Eller rätt. Ett populärt vin heter Gato Negro (svart katt) och säljs på bolaget. Jag lägger själv ingen värdering i det men borde inte det vara nedsättande om ordet Negro, som är den engelska motsvarigheten till neger, används i systembolagets produkter? Eller är det ok för att det skrivs på spanska?
    Godag yxkaft. Ja eftersom negro är ett neutralt ord på spanska så är det ok att använda negro om mörkhyade personer eftersom ordet inte har någon negativ laddning i det spanska språket. Men eftersom neger har negativ laddning både på svenska och engelska där det länge har använts för att uttrycka sig nedsättande om mörkhyade personer så kan man inte använda det på dessa språk. Att ett ord kan användas på ett sätt på ett språk innebär inte att det har samma funktion i ett annat. Blatte kommer väl antagligen från engelskans "black" (rätta mig gärna om jag har fel?) och det blir ju inte ok att använda det bara för att "black är en färg på engelska".
  • Knyttan
    Grande Rock skrev 2013-02-28 21:56:51 följande:
    vad betyder boll på spanska? varför ska vi använda ett spanskt ord för att säga chokladboll?
    Pelota. Pelota negra skulle bli en svart boll helt enkelt. Gummiboll alltså. Låter inte så gott att äta...

Kan alla som inte fattar hur man använder etymologi hålla fingrarna därifrån?
  • Knyttan
    Pissenisse skrev 2013-02-28 23:10:47 följande:
    Det är mycket som man sagt i alla tider men inte säger längre, vi kallar inte förståndshandikappade för idioter eller barn födda utanför äktenskapet för horungar.. Vi säger inte dvärg heller, om någon råkar säga det för att de inte vet bättre så gör det givetvis inte någonting men när de blir informerade om att det finns människor som tar illa vid sig så måste man ju vara helt galet självupptagen om man står och hävdar sin rätt att få säga precis vad man vill..

Och argumentet att man får säga vitlök och liknande är ju helt obegåvat, det är ingen afrikan som börjar gnälla om man säger "svarta oliver" ...  
    Nej det är konstigt, varför startas det inga trådar här på FL som strider för rätten att få säga bastard, oäkting, horunge mfl för barn födda utom äktenskapet? Jag menar DÄR har man ju en hel del att göra om man nu vill kämpa mot "PK-maffian" och för gamla hederliga värden och värderingar...
  • Knyttan
    snällochgla skrev 2013-02-28 23:39:48 följande:

Instämmer. Hur många "svarta" bryr sig???
    Det har ju redan varit flera svarta personer i tråden som har sagt att de inte gillar att ordet används. Räcker inte det då?
  • Knyttan
    snällochgla skrev 2013-03-01 00:02:17 följande:
    Trams! Har du bevis på att de är svarta. Kanske jag är svart? Kanske jag är en svart person som har större frågor att ta itu med än det svenska ordet  "negerboll" som väldigt få vet vad det betyder!! Kanske vita svenskar överdriver sin egen betydelse? "Negerboll"??? Hur många vet vad det betyder? Jo några fanatiska svenskar som gör sig till tolk för ett helt folkslag. De som är svarta!! Lägg ner tramset och lyft blicken till ngt som är viktigt.
     Den svarta person som tar illa vid sig av ordet "negerboll" måste vara en person som växt upp i en källare utan kontakt med omvärlden. Ska den personen styra? Kanske finns den inte ens en gång?? Vi pratar om ett folk som varit slavar och som fått kämpa för sina rättigheter!! Om de bryr sig om det svenska ordet "negerboll" så blir då jag väldigt förvånad!!!!
    Kanske du inte ens finns? Eller så har du luden svans.... Har du bevis på motsatsen?
  • Knyttan
    asta66 skrev 2013-05-19 15:35:29 följande:
    Att det finns en negativ syn på vissa grupper av människor. Vad det beror på osv.
    Men det är ju en helt annan fråga. Det har ju ingenting att göra med om man säger negerboll eller inte?
Svar på tråden Negerboll..