• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • felix le chat
    SillyJokes skrev 2013-02-28 21:11:48 följande:
    Visserligen kan jag förstå om han tycker om sin egen kultur eftersom det är en del av hans identitet. Han är stolt över det. Det är nämligen en väldigt känslig fråga då kurder blir förtryckta.

Men när har han någonsin föraktat svensk kultur? 

Soran är väl sveriges mest kända kurd, tvåa måste väl fadime sahindal vara ? av fel orsak tyvärr
  • Marlean

Jag säger att det är tragiskt att du inte lärt ditt barn att tiderna har förändrats. Sedan jag var liten (läs början av 80-talet) har man sagt chokladboll. Det har även stått i alla receptböcker så kanske dags att köpa några nya?

• Marlean
    Emola skrev 2013-02-28 21:18:20 följande:
    Men ORKA ha denna diskussion. Är det verkligen så jävla viktigt att få säga neger? Det får dig att låta som en dum inskränkt idiot som hellre riskerar att såra andra än att bara rätt och slätt säga choklad men visst, kör på det spåret om det är så viktigt. Själv säger jag chokladboll och har mig veterligen inte fått några men av det.
  • Nordkristall82
    Emola skrev 2013-02-28 21:18:20 följande:
    Men ORKA ha denna diskussion. Är det verkligen så jävla viktigt att få säga neger? Det får dig att låta som en dum inskränkt idiot som hellre riskerar att såra andra än att bara rätt och slätt säga choklad men visst, kör på det spåret om det är så viktigt. Själv säger jag chokladboll och har mig veterligen inte fått några men av det.
    För mig handlar det om principer, att inte låta kulturmarxisterna styra och ta överhanden ...

Ger man dom lillfingret så tar dom hela handen, jag dör inte om jag inte får säga negerboll men om samhället förändras till något jag inte känner igen på bara tjugo år så säger jag STOPP

• Grande Rock
    Nordkristall82 skrev 2013-02-28 16:39:31 följande:
    Det är inte svenskfientligt att kalla en negerboll för något annat, däremot är det tramsigt att förhålla sig till någon slags pk-norm bara för att.

La lola, det är inget fel i att utvecklas om det fyller någon funktion. Att kalla ett bakverk för något annat än vad det heter är inget annat är fånigt och jag förbehåller mig rätten att inte vara fånig.

Tack
    visst har du rätt att inte vara fånig, men uppenbarligen har du själv valt att inte utnyttja den rätten
  • Alisa
    Trailer trash TT skrev 2013-02-28 15:28:24 följande:
    Jag lärde mig redan som barn att det heter chokladboll..Negerboll låter så obildat
    Som ovan. 

Men det var ju dumt att flickan blev utskälld på förskolan. Varför skrika på ett barn i femårsåldern eller yngre, känns ju onödigt. Finns bättre sätt att lära dem på. 
  • SillyJokes
    Jag bor själv i Dalarna och tar inte illa upp eftersom mycket av det han säger är helt sant. Dalarna är sjukt dåligt utvecklat på vissa plan och då har man all rätt i världen att skämta om det, tycker jag.
    Men han säger ju själv att det är fördomar.
    Jag ser ingenstans något "förakt", som du så överdrivet uttrycker dig.

Den andra artikeln innehåller inget alls om att Soran visar förakt mot svensk kultur. Han ogillar SD och tycker att det är roligt att provocera med hjälp av humor, eftersom att han faktiskt är komiker. Att kalla SD för bajskorvar är inget förakt mot svensk kultur, bara kritik mot högerextrem politik.

Soran har själv sagt att han älskar det här landet och vill kämpa för det, han har aldrig någonsin uttryckt något förakt mot det.
    Jag tycker att du överdriver starkt. Trodde inte att du kunde göra en höna utan att ha ens en fjäder.
  • Alisa
    Queenie70 skrev 2013-02-28 19:23:01 följande:
    Orka.... Seriöst , bakåtsträvare ,lämna medeltiden och kom in i matchen om ni inte vill bli betraktade som några banjospelande inavelsoffer. Pinsamma är vad ni är. Det är ni som får skämmas även fast ni inte har vett att förstå det. Och ni gör era barn en stor jävla otjänst. Ajö.
  • swedemom
    Agnescecila skrev 2013-02-28 21:12:19 följande:
    Eftersom denna boll innehåller med kakao än " neger" kallar jag den chokladboll. Jag har kallat den chokladboll i över 10 år nu och inte upplevt det som något problem.
    Ja och bor man i usa tex så blir denna debatt HELT ABSURD, jag antar ju att TS bara vill provosera, det är många som får ut mycket nöje av det och det rundar sig ofta i vissa svaga självuppfattningar etc.
    Men prova och komma hit till Usa och prata om både en negro ball eller nigger ball, om ni nu vill debatera detta. Vad har varken neger eller negro med en chokladboll att göra? Kan någon svara ett intelligent svar på det?  helt vansinning SJUKT.  
    Att detta ens blir en debatt får mig att skämmas över halva svenska folket som verkar tycka att det nödvändigtvis ska heta negerboll. Att NI inte kan förstå att för ANDRA människor kan fatta detta som kränkande, och provocerande just eftersom nigger och neger har en helt annan betydelse än färgen svart. chokladbollen är ju inte ens svart, den är ju mer brun, så varför heter det då inte brunboll istället, eller varför
    är inte chokladboll en självklarhet som innehållet motsvarar? Den enda anledningen kan vara irrogans, okunskap och brist på empati! Kanske ni ska ringa till de svenska kafeerna i new york tex och fråga varför dom inte kallar swedish chocolate balls för swedish negro eller nigger balls? 
  • Grande Rock
    livetvänder skrev 2013-02-28 17:03:26 följande:
    Inte ändrat till negerboll utan det är ändrat till chokladboll..Jag har sagt negerboll i 20 år så det skulle vara svårt att ändra på det nu
    det går alltså inte att lära en gammal hund att sitta?
Svar på tråden Negerboll..