• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • Grande Rock
    Madeleeeen skrev 2013-02-28 22:38:18 följande:
    negerboll, finska pinnar, pepparkaksgubbar m.m.

Blir någon verkligen förnedrad för att man säger namnet på ett bakverk?

På dotterns dagis frågade en förskollärare ett barn om den ville ha en "negerboll" och chefen hörde det och skällde ut sin anställda.

Har inte den där debatten gått för långt då?

Jag iaf väljer mina tillfällen när jag säger negerboll respektive chokladboll det beror helt på vilket socialt sammanhang man är i.

är det lättare att använda två ord?

är det inte bättre att förskolelärarna använder det ord som är accepterat i alla sociala sammanhang?

• bitte67
    JanaLiiN skrev 2013-02-28 15:10:55 följande:
    Inte nu igen...
    Precis min tanke... Suck.
  • Pissenisse

Det är mycket som man sagt i alla tider men inte säger längre, vi kallar inte förståndshandikappade för idioter eller barn födda utanför äktenskapet för horungar.. Vi säger inte dvärg heller, om någon råkar säga det för att de inte vet bättre så gör det givetvis inte någonting men när de blir informerade om att det finns människor som tar illa vid sig så måste man ju vara helt galet självupptagen om man står och hävdar sin rätt att få säga precis vad man vill..

Och argumentet att man får säga vitlök och liknande är ju helt obegåvat, det är ingen afrikan som börjar gnälla om man säger "svarta oliver" ...  

• Elham

Förr kallade man funktionshindrade för idioter. Ska man fortsätta med det för att man så det förr? - Samhället utvecklas i samma takt som ordens innebörd. Personer som fortsätter att använda ord som idag är negativt laddat och nedlåtande visar brist på både intellekt och empati.

• bitte67
    Pissenisse skrev 2013-02-28 23:10:47 följande:
    Det är mycket som man sagt i alla tider men inte säger längre, vi kallar inte förståndshandikappade för idioter eller barn födda utanför äktenskapet för horungar.. Vi säger inte dvärg heller, om någon råkar säga det för att de inte vet bättre så gör det givetvis inte någonting men när de blir informerade om att det finns människor som tar illa vid sig så måste man ju vara helt galet självupptagen om man står och hävdar sin rätt att få säga precis vad man vill..

Och argumentet att man får säga vitlök och liknande är ju helt obegåvat, det är ingen afrikan som börjar gnälla om man säger "svarta oliver" ...  
  • Knyttan
    Pissenisse skrev 2013-02-28 23:10:47 följande:

Nej det är konstigt, varför startas det inga trådar här på FL som strider för rätten att få säga bastard, oäkting, horunge mfl för barn födda utom äktenskapet? Jag menar DÄR har man ju en hel del att göra om man nu vill kämpa mot "PK-maffian" och för gamla hederliga värden och värderingar...
  • snällochgla
    Emma x skrev 2013-02-28 22:34:35 följande:
    Jag tycker ordet "negerboll" låter äckligt, inget man blir sugen på direkt. Chokladboll låter mycket delikatare. Sen är man ju antagligen rätt svagbegåvad om man säger "negerboll" ändå.

Jaså? Låter "negerboll" äckligt? Vad har du emot negrer? De kan inte rå för att de är svarta vet du! Om "chokladboll" låter bättre i dina äron så kan jag bara dra den slutsatsen att du tycker "negrer" är äckliga!
    Varför? Jag tycker svarta personer är underbara och ju svartare desto bättre!!!
  • Leila81
    JagÄrHärNu skrev 2013-02-28 17:32:18 följande:
    Finns det ett folkslag som heter "Neger"?  Det hade jag ingen aning om....Finns det ett folkslag som heter "horor" också? Finns det ett folkslag som heter Mongo och Idiot?  

Klockren kommentar! Och tack för att du orkar ta diskussionen med dessa människor som envisas med att använda ordet neger
  • Älskar vintern
    Nordkristall82 skrev 2013-02-28 16:10:41 följande:
    Suck! Kan inte bara den här diskussionen försvinna?

Låt dom politiskt korrekta säga chokladboll så kan vi andra kalla bakverket för dess rätta namn.

Big deal, dom enda som bryr sig är ändå bara dom självutnämnda godhetsivrarna som känner sig kränkta å andras vägnar. Låt dom bli det om det känns bättre i deras hjärtan.

Ska nog ta och baka lite negerbollar med sönerna ikväll, bra idé så tråden fyllde en funktion ändå
    Tack för att du skrev vad jag tycker. 
  • snällochgla
    Älskar vintern skrev 2013-02-28 23:36:32 följande:
    Tack för att du skrev vad jag tycker. 

Instämmer. Hur många "svarta" bryr sig???
Svar på tråden Negerboll..