• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • Emma x

Jag tycker ordet "negerboll" låter äckligt, inget man blir sugen på direkt. Chokladboll låter mycket delikatare. Sen är man ju antagligen rätt svagbegåvad om man säger "negerboll" ändå.

• Madeleeeen

negerboll, finska pinnar, pepparkaksgubbar m.m.

Blir någon verkligen förnedrad för att man säger namnet på ett bakverk?

På dotterns dagis frågade en förskollärare ett barn om den ville ha en "negerboll" och chefen hörde det och skällde ut sin anställda.

Har inte den där debatten gått för långt då?

Jag iaf väljer mina tillfällen när jag säger negerboll respektive chokladboll det beror helt på vilket socialt sammanhang man är i.

• arkeologitjejen

Jag resonerar som så att om det gör folk ledsna, upprörda och de känner sig kränkta av det ordet, så nog kan väl jag anpassa mig till den tid jag lever i och inte använda ett rasistiskt namn på ett bakverk. Det finns massor av ord man sagt i alla tider som vi inte använder längre. Tjej betydde en gång i tiden "hora", men det tror jag inte TS menar idag när det ordet yppas. Både folket och språket utvecklas och att sträva efter äldre tider med hänvisning att "det alltid varit så" är bara okunnigt. Vill man säga "negerboll" med hänvisning till att man gillar ordet "neger" och vad det står för i form av förtryck och kränkningar mot mörkhyade i många tider. Fine, stå för det, men många kommer nog ta avstånd från dig. Lär ditt barn lite folkvett istället för att bli upprörd över att hon inte får kränka sina medmänniskor i skolan.

Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • La chica

Jag har alltid sagt chokladboll, just för att det är en chokladboll.

• arkeologitjejen
    Madeleeeen skrev 2013-02-28 22:38:18 följande:

På dotterns dagis frågade en förskollärare ett barn om den ville ha en "negerboll" och chefen hörde det och skällde ut sin anställda.

Jag iaf väljer mina tillfällen när jag säger negerboll respektive chokladboll det beror helt på vilket socialt sammanhang man är i.
    Så länge det är ett skällsord för en minoritetsperson som förtryckts under lång tid så ja, då är det ett skälls ord. Namnet kommer av hudfärgen, det gör inte finska pinnar. Det namnet har ett annat ursprung och syftar inte på att man vill likna bakverket vid en människas utseende.

På dagis är dessutom många barn känsliga och då är det extra viktigt att man inte använder kränkande ord.
    Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • Skepparen

Well. Att säga negerboll är (just nu) inte socialt accepterat.

Om detta finns det väl inte så mycket att säga, men jag skulle vilja se någon av alla er negerbollssägare gå fram till en 100 kg snubbe av afroafrikanskt ursprung och beställa en negerboll.

Angående socialt accepterade företeelser kan man väl nämna att franska revolutionens tjopp-tjoppande fick oanade konsekvenser för äggätandet i Storbritannien.
    Pre 1789 var det brukliga sättet att äta sina frukostägg att skära av toppen med en kniv och med en sked äta ur först toppen och sedan ägget. Efter giljotinens framfart i Frankrike började man av finkänslighet för att inte riva upp eventuella familjesår istället att knacka på toppen med en sked och sedan peta bort skalet.

Att språket förändras betyder tyvärr allt som oftast att man betar av ord efter ord och kastar på sophögen.
    Blåman -> N*gger -> N*ger -> Svart -> Mörkhyad -> Afrikan -> ??

Vilket är nästa ord som skall stryka på foten för att inte riskera att kränka någon?

• stina 86

Det står väl inte negerboll på delicatos förpackningar väl?jag säger chokladboll och lär mina barn likadant..tycker det låter fult att säga negerboll..

• Nordkristall82

Bra sagt!
  • honkie
    negerboll, finska pinnar, pepparkaksgubbar m.m. Blir någon verkligen förnedrad för att man säger namnet på ett bakverk? På dotterns dagis frågade en förskollärare ett barn om den ville ha en "negerboll" och chefen hörde det och skällde ut sin anställda. Har inte den där debatten gått för långt då? Jag iaf väljer mina tillfällen när jag säger negerboll respektive chokladboll det beror helt på vilket socialt sammanhang man är i.

negerboll, finska pinnar, pepparkaksgubbar m.m. Blir någon verkligen förnedrad för att man säger namnet på ett bakverk? På dotterns dagis frågade en förskollärare ett barn om den ville ha en "negerboll" och chefen hörde det och skällde ut sin anställda. Har inte den där debatten gått för långt då? Jag iaf väljer mina tillfällen när jag säger negerboll respektive chokladboll det beror helt på vilket socialt sammanhang man är i.

Otroligt! Du snackar om tajming i samma inlägg som du irriterar dig på att förskoleläraren fått skäll. Hmmmm
  • Grande Rock
    miss mli skrev 2013-02-28 22:18:00 följande:
    Jag har aldrig sagt negerboll men det är inte för att jag tycker det är fel utan för att jag alltid sagt chokladboll.. tycker det är sjukt larvigt det där med att man inte får säga negerboll. det är ju inte direkt så att jag tar illa upp när folk pratar om vit choklad eller vitsås. trams.
    tycker du att det är du som har rätten att sätta normen?
Svar på tråden Negerboll..