• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • Litet My
    Dida skrev 2013-03-01 05:46:05 följande:
    TS, här kommer en liten ordlista med vad vi faktiskt borde säga, jag menar så här sa man ju förr och med tanke på att utvecklingen inte gått framåt något nämnvärt de senaste 100 åren, så tycker jag att man gör bäst i att hålla kvar i det gamla. Säger man inte "Det var bättre förr" av en anledning??

Idiot- istället för handikappad
    Idiothem/idiotanstalt- istället för t.ex gruppbostad
    Fruntimmer- istället för kvinna, ofta ihopkopplat med lägre intelligens
    Mongo-person med DS
    Horunge- barn födda utom äktenskap
    Guling- istället för asiat
    Sinnessjuk homofil- en homosexuell person
    Neger- gammalt ord för förtryck att använda isället för en mörkhyad/svart person
    Och så då även det finfina order Negerboll, bakverk som benämts efter en svart persons "bollar".

Förnyelse av språk är verkligen fullständigt onödigt! Nä, nu ska jag snart ta och väcka mina små horungar för det är snart dax för skola och dagis............................................. .................................................. ..............

IRONI!!!!!!!!! {#emotions_dlg.djavulsk}
    Huvudet på spiken Cool

Mina "horungar" sover fortfarande, likså min oäkte man =) 
  • Dida

Korr.
    Neger- Ett gammalt ord för förtryck mot mörkhyade slavar, också ihopkopplat med lägre intelligens, att använda istället för mörkhyad/svart.

• Dida
    nihka skrev 2013-03-01 02:38:01 följande:
    Nu är ju förstås inte negerbollar uppkallade efter negrer eller för den delen negrer uppkallade efter negerbollar utan båda har sitt ursprung i negro som finns i spanskan och betyder svart. Precis som vi inte har ordet alba i svenskan i betydelsen vit men ändå har albatross och albino där dessa två inte har något mer gemensamt än betydelsen vit. En albatross är alltså inte en fågel som helt saknar pigment bara för att den delar alba med albino, precis som negerbollar inte har något mer gemensamt med negrer än färgen. Sedan är choklad är inget nytt ord utan det har funnits lääängeee.

Negerboll är inte från stenåldern utan användes flitigt så sent som på 70- 80- och en bit in på 90-talet. Benämningen har sedan helt i onödan kommit i onåd hos många. Ett annat ord som vandrat samma väg är engelskans niggardly som kommer från niggard. Det betyder stingslig eller snarstucken och har inte ens något släktskap med någon del av ordet nigger. Likt förbannat kan du av en del stingsliga människor bli beskylld för att vara rasist om du använder ordet niggardly.

Och du tror uppriktigt att på en tid där det var fullständigt acceptabelt att kalla handikappade barn för idioter och lämna ifrån sig "misstaget" direkt efter födseln, där horungar inte hade samma värde som övriga barn utan det var okej dumpa på en idiotanstalt, där homosexuallitet ansågs både sjukt och var en brottslig handling och där svarta personer ansågs vara en lägre klass människor, aningen slöa och ointelligenta, tror du att där tänkte man när man döpte bakverker chokladboll till negerboll att neger kommer från latinets negro... I find this very hade to belive....................!
  • Dagdrömmaren
    Dida skrev 2013-03-01 05:54:26 följande:
    Korr.
    Neger- Ett gammalt ord för förtryck mot mörkhyade slavar, också ihopkopplat med lägre intelligens, att använda istället för mörkhyad/svart.
    Inte för att förespråka ordet neger nu, men jag är ganska säker på att den där förklaringen hör till ordet nigger och inte neger.
  • Enter Sandman

Men nu igen.
    Är det så väldigt svårt att utvecklas med tiden.
    Jag är också uppvuxen i en tid då man sa negerboll.
    Sen lärde jag mig bättre, jag lärde mig att det sårar en del människor om jag säger så, alltså slutade jag med det.
    För det är viktigare för mig att låta bli att såra andra än det är att prompt få använda ett visst ord.
    Och jag är kapabel att lära om.
    Hur svårt kan det vara?       

• Enter Sandman
    Miss Obsessive skrev 2013-03-01 01:02:55 följande:
    Idiotisk tråd, vars enda syfte är uppenbart, nämligen att provocera. Så tröttsamt med alla dessa trådar som dyker upp som ogräs på FL.. 

BTW.. Hur svårt kan det vara att säga CHOKLADBOLL istället för negerboll?? Är det verkligen så fantastiskt svårt att inte uttrycka sig som en inavlad analfabetisk iq-svag bonne?  Skrikandes
    Det verkar tyvärr vara väldigt svårt för en del.
    Dida skrev 2013-03-01 05:46:05 följande:
    TS, här kommer en liten ordlista med vad vi faktiskt borde säga, jag menar så här sa man ju förr och med tanke på att utvecklingen inte gått framåt något nämnvärt de senaste 100 åren, så tycker jag att man gör bäst i att hålla kvar i det gamla. Säger man inte "Det var bättre förr" av en anledning??

Idiot- istället för handikappad
    Idiothem/idiotanstalt- istället för t.ex gruppbostad
    Fruntimmer- istället för kvinna, ofta ihopkopplat med lägre intelligens
    Mongo-person med DS
    Horunge- barn födda utom äktenskap
    Guling- istället för asiat
    Sinnessjuk homofil- en homosexuell person
    Neger- gammalt ord för förtryck att använda isället för en mörkhyad/svart person
    Och så då även det finfina order Negerboll, bakverk som benämts efter en svart persons "bollar".

Förnyelse av språk är verkligen fullständigt onödigt! Nä, nu ska jag snart ta och väcka mina små horungar för det är snart dax för skola och dagis............................................. .................................................. ..............

IRONI!!!!!!!!! {#emotions_dlg.djavulsk}

Underbart och klockren.Skrattande

Nu ska den här sinnessjuka homofilen gå och käka frukost, dock blir det ingen negerboll denna morgon.   

• Litet My
    Dagdrömmaren skrev 2013-03-01 06:20:49 följande:
    Inte för att förespråka ordet neger nu, men jag är ganska säker på att den där förklaringen hör till ordet nigger och inte neger.

Nej, det gör det inte.

Googla får du se. 
  • AndersFl

Jag brukar alltid säga att jag vill ha en negerboll när jag besöker cafeer. En del höjer på ögonbrynen, men än har ingen vågat konfrontera mig med det. Men så är jag ju rätt stor och biffig också, och bara det kanske avskräcker dem.

• Trädblåsare
    AndersFl skrev 2013-03-01 06:32:08 följande:
    Jag brukar alltid säga att jag vill ha en negerboll när jag besöker cafeer. En del höjer på ögonbrynen, men än har ingen vågat konfrontera mig med det. Men så är jag ju rätt stor och biffig också, och bara det kanske avskräcker dem.
    Ja, de inser väl att du kommer bli farlig om de gör det.
Svar på tråden Negerboll..