• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • Miss Obsessive

Idiotisk tråd, vars enda syfte är uppenbart, nämligen att provocera. Så tröttsamt med alla dessa trådar som dyker upp som ogräs på FL.. 

BTW.. Hur svårt kan det vara att säga CHOKLADBOLL istället för negerboll?? Är det verkligen så fantastiskt svårt att inte uttrycka sig som en inavlad analfabetisk iq-svag bonne?  Skrikandes

• Totoro

Jag säger chokladboll. Men är uppvuxen med ordet negerboll då det står i gamla kokböcker. 
    Måste ibland tänka när jag står på ett konditori att jag absolut inte får använda ordet negerboll.
    Men något jag så länge har sagt har svårt att släppa.
    Men klart man försöker anpassa sig till det nya ordspråket.
    Vill ju inte såra någon. Dock tycker jag inte att man ska bli arg och starta konflikter om någon råkar säga negerboll.

Men jag tycker ordet neger borde inte användas av någon. Ska det inte få sägas av oss som är vita så borde inte de som är svarta och som tar illa upp säga det till varandra. För om det är ett så fult ord så borde det inte användas av någon. 

Fett eller bebis? Fett eller bebis? Bebis eller fett? Bebis eller fett? BEBIS!!!!!
  • schangol

Har rågat ett antal bekanta genom åren vad de tycker om negerboll och de har tyckt att "ni" får kalla det vad ni vill. De rnda dom har sagt är bara att man kanske skulle passa sig för att gå fram till någon och tilltala dem med "neger" , inte för att neger i sig är laddat utan för att det finbs okunniga människor av alla släkten som inte vet ordets betydelse i grund och botten( inte för att en normalt funtad människa skulle gå bram till någon och säga ursäkta du neger där vet du vad klockan är lika lite som någon skulle säka guling till en asiat)

• schangol

Har rågat ett antal bekanta genom åren vad de tycker om negerboll och de har tyckt att "ni" får kalla det vad ni vill. De rnda dom har sagt är bara att man kanske skulle passa sig för att gå fram till någon och tilltala dem med "neger" , inte för att neger i sig är laddat utan för att det finbs okunniga människor av alla släkten som inte vet ordets betydelse i grund och botten( inte för att en normalt funtad människa skulle gå bram till någon och säga ursäkta du neger där vet du vad klockan är lika lite som någon skulle säka guling till en asiat)

• Nordkristall82

Har inte sagt det innan, men det blev goda negerbollar - ungarna glufsade så det stod härliga till.

Tack för TS

• schangol
    Nordkristall82 skrev 2013-02-28 17:54:16 följande:
    Varför skulle dom gjort det? Det var tidigare bara en benämning på människor ifrån kontinenten Afrika. Idag försöker politiskt korrekta att nedvärdera dessa människor genom att göra ordet neger till något fult och därmed också negrerna själva. Ganska trist faktiskt.

Nordkristall82 skrev 2013-02-28 17:54:16 följande:
    Varför skulle dom gjort det? Det var tidigare bara en benämning på människor ifrån kontinenten Afrika. Idag försöker politiskt korrekta att nedvärdera dessa människor genom att göra ordet neger till något fult och därmed också negrerna själva. Ganska trist faktiskt.

Mycket bra uttryckt!!!!
  • Avalie

Jag kan inte riktigt förstå hur ordet har fått sådan laddning i svensk kultur. Jag bor i sydamerika och här säger vi  (negrita)= svarting (fem) eller negro = svart osv till alla som är mörka.  KAn vara allt från ngn som är solbränd till en kolsvart person.
    Här har vi inte laddat ordet på samma sätt, utan det är ett ord som man använder som många andra för att ge ett smeknamn åt någon egenskap personen har.
    Typ min lilla tjockis, svarting osv.
    Här tar ingen illa upp eller känner sig mobbade
    Tror det beror helt på att ni i Sverige hakar upp er på allt. 

• nihka
    Rebecca Rydberg skrev 2013-03-01 00:23:52 följande:
    Bah! Tramsig diskussion som aldrig ger sig...

Jaaaaaaaaaaaaa det står negerboll i farmors kokbok från stenåldern. Men nu är det folk som tar illa upp av det så bakverket har bytt namn... och det var ju många år sen varför envisas... vad är rimligast

Att en boll av choklad kallas chokladboll (synonymer till choklad; konfekt, pralin, godsak, godis  kakao)

Eller att det kallas negerboll (Neger (femininum: negress tidigare även negrinna) är en föråldrad benämning för personer från vissa svarta folkgrupper från framför allt Afrika och genom Slaveriet till Nordamerika, i äldre källor ingick även mörkhyade folk ifrån södra Asien och Oceanien. Ordet används inte i modernt språkbruk eftersom det är kontroversiellt och kan uppfattas som nedsättande och kränkande )

Hur svårt är det att lära sig ett nytt ord? nya ord kommer det ju hela tiden.. öva framför spegeln Choooklaaaad

Sen kan jag tycka att det var opassande att ge barnet skäll... skulle istället förklarat att det inte heter så längre utan har bytt namn då ordet neger anses som ett skällsord "fulord" kan barn i alla åldrar förstå.

Tillägg för vanligaste kontringen... nej neger betyder inte svart... spanska ordet negro gör det däremot men nu handlar det ju inte om ordet negro utan benämningen för svenska ordet neger

Svensk ordbok benämning för neger är: "Person med mörk hy och afrikanskt ursprung" 
    Nu är ju förstås inte negerbollar uppkallade efter negrer eller för den delen negrer uppkallade efter negerbollar utan båda har sitt ursprung i negro som finns i spanskan och betyder svart. Precis som vi inte har ordet alba i svenskan i betydelsen vit men ändå har albatross och albino där dessa två inte har något mer gemensamt än betydelsen vit. En albatross är alltså inte en fågel som helt saknar pigment bara för att den delar alba med albino, precis som negerbollar inte har något mer gemensamt med negrer än färgen. Sedan är choklad är inget nytt ord utan det har funnits lääängeee.

Negerboll är inte från stenåldern utan användes flitigt så sent som på 70- 80- och en bit in på 90-talet. Benämningen har sedan helt i onödan kommit i onåd hos många. Ett annat ord som vandrat samma väg är engelskans niggardly som kommer från niggard. Det betyder stingslig eller snarstucken och har inte ens något släktskap med någon del av ordet nigger. Likt förbannat kan du av en del stingsliga människor bli beskylld för att vara rasist om du använder ordet niggardly.

• Mosfia

Vi säger negerboll hemma, köper aldrig såna i butiker/på kondis, så jag behöver inte säga annat utanför hemmet heller :) Däremot ogillar jag Svenne banan och skämt om finnar och norrmän. Då gör man sig medvetet lustig över andra.

• Dida

TS, här kommer en liten ordlista med vad vi faktiskt borde säga, jag menar så här sa man ju förr och med tanke på att utvecklingen inte gått framåt något nämnvärt de senaste 100 åren, så tycker jag att man gör bäst i att hålla kvar i det gamla. Säger man inte "Det var bättre förr" av en anledning??

Idiot- istället för handikappad
    Idiothem/idiotanstalt- istället för t.ex gruppbostad
    Fruntimmer- istället för kvinna, ofta ihopkopplat med lägre intelligens
    Mongo-person med DS
    Horunge- barn födda utom äktenskap
    Guling- istället för asiat
    Sinnessjuk homofil- en homosexuell person
    Neger- gammalt ord för förtryck att använda isället för en mörkhyad/svart person
    Och så då även det finfina order Negerboll, bakverk som benämts efter en svart persons "bollar".

Förnyelse av språk är verkligen fullständigt onödigt! Nä, nu ska jag snart ta och väcka mina små horungar för det är snart dax för skola och dagis.............................................................................................................

IRONI!!!!!!!!! {#emotions_dlg.djavulsk}

Svar på tråden Negerboll..