• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • EmSaH

Borde egentligen inte lägga energi här. Jag är uppvuxen med negerboll. Det var så alla sa när jag växte upp.

Jag säger idag chokladboll, och min dotter säger chokladboll. Är jag lite extra smart då som inte hade några problem att börja använda ett nytt ord? Nej, jag tror inte det. Men argumentet att man är uppvuxen med det håller inte. Som barn visste jag inte bättre, det gör jag nu!

• weasley

Hur kommer det sig atr den här diskussionen kommer upp så jäkla ofta?! Jag blir förundrad över att folk jämför "negerboll" med "vitlök", hur kan man inte se att det är två helt olika saker? Ordet neger har använts i kränkande syfte om en persons hudfärg i många herrans år, ordet vit är en färg.

Och kom nu inte och säg att "neger är minsan inte kränkande, det är bara en beskrivning på en persons hudfärg!". Självklart upplever man det inte kränkande om man är vit, det har aldrig använts i kränkande eller nedvärderande syfte MOT DIG.
    Alla mörkhyade tar inte illa upp, vissa använder till och med ordet själv.. Däremot tycker jag att det är grymt onödigt att hävda sin rätt att kalla chokladboll för negerboll "för att så har det alltid varit punkt slut" när det faktistk finns människor som tar illa vid sig av detta. Men det kanske bara är jag. 

• Pyret82
    Kofot skrev 2013-03-01 08:56:28 följande:

Fast det handlar väl om ömsesidig respekt och förhoppningsvis även sunt förnuft?
    Om man vet med sig att ett ord eller en term kan ses som kränkande. Varför använda den? 
  • MissLissy

Tycker som de flesta att det inte ska vara så svårt att byta ord till chokladboll eller kokosboll. Det är synd att du uppfostrar ditt barn att använda ett ord som är så laddat och som nu har lett till att barnet har fått skäll! När det är du som ska ha skäll, inte det oskyldiga barnet,,,

• Fidelis ad urnam

Men ASSÅ!! Man säger ju VITlök och FINSKpinne! *ser allmänt korkad ut*

När det nu finns de som tar illa upp av ordet neger, varför är det då så viktigt att hålla fast vid sin rätt att använda ordet?

• maaammaaa

Vi säger chokladbollar. Brunbergs kyssar låter så oaptitligt som, men jag tycker inte heller om ordet negerkyssar så jag undviker att nämna ordet, skumberg kunde jag kalla det, men det blir lätt scumbag på engelska och lite skrattretande.

• listo
    Fidelis ad urnam skrev 2013-03-01 09:20:57 följande:
    Men ASSÅ!! Man säger ju VITlök och FINSKpinne! *ser allmänt korkad ut*

När det nu finns de som tar illa upp av ordet neger, varför är det då så viktigt att hålla fast vid sin rätt att använda ordet?

FÖR ATT MAN ALLTID HAR GJORT DET!!!! Ju. Och för annars får man inte säga vitlök heller! (insert h och z på valfria ställen i orden och spela banjo samtidigt).

• livetvänder

Har ni tänkt på vad synd det är om dom personerna som stammar?Kankse jättejobbigt när folk säger stamgäst.stammar på träden osv Är det inte dags att byta ut det ordet oxå???

• weasley
    listoplisto skrev 2013-03-01 09:31:21 följande:
    FÖR ATT MAN ALLTID HAR GJORT DET!!!! Ju. Och för annars får man inte säga vitlök heller! (insert h och z på valfria ställen i orden och spela banjo samtidigt).

HAHAHA Skål
  • Fidelis ad urnam
    livetvänder skrev 2013-03-01 09:31:32 följande:
    Har ni tänkt på vad synd det är om dom personerna som stammar?Kankse jättejobbigt när folk säger stamgäst.stammar på träden osv Är det inte dags att byta ut det ordet oxå???
    Neger är ett nedlåtande ord om mörkhyade människor. Jämför du det ordet med att stamma så har du kanske inte alla bestick i lådan. 
Svar på tråden Negerboll..